Rugalmasan kezelik a szabályokat a kereskedők

2016. szeptember 01. csütörtök - 07:30 / kfarkas
  •    

Az online kereskedelem fellendülésével egyre fontosabbá válik a fogyasztók védelme a tisztességtelen kereskedelmi magatartással szemben. Ezért maguk a fogyasztók tehetik a legtöbbet, de a legtöbben mind a mai napig nincsenek tisztában a jogaikkal.

Töretlenül fejlődik az e-kereskedelem (tavaly már több mint háromszázmilliárd forintot költöttünk el a webshopokban) a fogyasztók tudatossága viszont nem tart lépést ezzel a fejlődéssel, a kereskedők között még mindig előfordul, hogy „rugalmasan” kezelik a szabályokat – hangsúlyozta Német Csongor, a Media Markt-Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a Szek.org és a Media Markt által rendezett sajtóbeszélgetésen.

A forgalom ötöde fekete?
A szakemberek csak megbecsülni tudták a Piac&Profit kérdésére az online kereskedelemben a tisztességtelenül működő kereskedők arányát. „Bizonyos adatokból, mint például az országba áramló áruk mennyisége, arra lehet következtetni, hogy komoly a gond. A műszaki cikkeknél például a behozott áruk mennyisége és a kimutatható forgalom között gyakorta 10-20 százalékos különbség van. Azonban látszik a javulás, néhány évvel ezelőtt még harminc százalék körüli volt ez az arány” – mondta Németh Csongor.

A szakemberek szerint a leggyakoribb szabálysértések a jótállással, szavatossággal, illetve az elállási joggal kapcsolatosak. (Ld. lentebb keretes írásunkat.) „Gyakran előfordul például, hogy azzal a kikötéssel ajánl a kereskedő öt év garanciát a vásárolt termékre, hogy kötelezővé teszi az általuk megjelölt szervizben történő karbantartást. Pedig a garancia törvényi kötelezettség, a jótállás egy évig, a szavatosság két évig minden korlátozás nélkül jár a vevőnek” – hangsúlyozta Bíró Péter a Media Markt szolgáltatásokért felelős termékmenedzsere.

A legalapvetőbb, webshophoz kapcsolódó jogszabályi előírásokról itt olvashat.

A fogyasztóvédelmi jogszabály bizonyos esetekben rugalmasan fogalmaz, így a vásárló érdekeit kell szem előtt tartani, de a gyártó aránytalan többletköltségre hivatkozva felülírhat bizonyos szabályokat. Például ha vásárlás után nem három napon belül jelezzük, hogy a készülék hibás, akkor a gyártó megtagadhatja a cserét és javíttathatja a terméket. Ebben az esetben a jogszabály szerint törekedni kell a szervizelésnél a tizenöt napos határidőre, de semmi nem írja elő, hogy a határidő után vissza kell fizetni a termék árát, és az sincs meghatározva, hányszor javíttatható ugyanaz a hiba.

mobiltelefonon vásárlás gombra kattintó kéz

Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

„A tapasztalataink szerint előfordul, hogy ugyanazzal a hibával akár tízszer is vissza kell vinnie a vásárlónak a terméket, mire cserére, vagy az ár visszatérítésére sor kerül” – mondta Bíró Péter. Előfordul olyan eljárás is, hogy a szavatosság lejárta előtt elromlott készüléket tessék-lássék megjavítják, hogy kihúzza még azt a rövid időt, amíg még kötelezhető a gyártó/forgalmazó a cserére. Gyakorta a cserénél, vagy a visszavételnél a kereskedők kötelezővé teszik a jótállási jegy és/vagy a számla meglétét, holott ezt semmilyen jogszabály sem írja elő, vagy hiányos csomagolással, tartozékkal sem veszik vissza a készüléket. Pedig ez a gyakorlat tisztességtelen kereskedelmi magatartásnak minősül; ha a vevő bolti vásárlás után tapasztalt garanciális probléma esetén 3 munkanapon belül, vagy online vásárlás esetén – hiba nélkül is akár – 14 napon belül (amit korlátozás nélkül megtehető) elállunk a vásárlástól.

Kockázatkerülési kisokos webshopoknak
A webáruházaknak amellett, hogy állandóan optimalizálni kell a működésüket, hogy elérjék és aktivizálják a potenciális vásárlókat, azért nem szabad elfeledkezniük arról sem, hogy számos jogszabálynak kell megfelelniük. Dr. Ormos Zoltán az OrmosNet ügyvezetője az E-Commerce Expón tartott előadásában egy olyan rangsort állított fel, melynek alapján könnyebben eldönthető, hogy melyik szabály mekkora büntetési kockázatot jelent a cégeknek.

Ám az még a jobbik eset, ha van hol kilincselnünk: online vásárlás esetén ugyanis minden további nélkül előfordulhat, hogy a vásárló nem tud kihez fordulni a problémájával. „Csábító lehet, hogy egy szlovákiai székhelyű magyar webshopnál vásároljunk, hiszen így megspóroljuk a magas áfakulcsot. Az áfacsalásokban érdekelt cégek azonban hajlamosak néhány hónap után jogutód nélkül megszűnni, így a vevő már hiába kopogtat a korábbi cégnél” – hívta fel a figyelmet Szigeti Ferenc, a Media Markt webáruházának ügyvezetője. A szakember szerint szintén gyakorta előforduló fogyasztóvédelmi probléma, hogy használtként értékesítenek új terméket. „Szimpatikusnak tűnhet, hogy harminc-negyvenezer forinttal olcsóbban vesznek meg egy csúcskategóriás okostelefont. A gond ott van, hogy még a legmegbízhatóbb gyártók készülékei is elromolhatnak. A használt készülékekre viszont nincs jótállás és a szavatosság is csak egy évig vonatkozik rájuk. Így, bizony drága mulatság lehet az a bevásárlás” – mondta.

Ormos Zoltán a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnöke szerint ezért nem árt, ha a vásárlás előtt a fogyasztók egy kicsit tájékozódnak a kiválasztott webshopról. „Ahol nem lehet például bankkártyával fizetni, ott én nem is vásárolnék” – mondta. Szintén kizáró ok, ha a vásárlásnál nem kap magyar számlát, vagy ha a webshopon nincsenek feltüntetve azok a kötelező elemek, amelyeknek szerepelnie kell: a cég nevének,. székhelyének, adószámának, elérhetőségeinek, stb. Mindig olvassuk el az Általános Szerződési feltételeket, ezt egy vásárlás előtt amúgy is el kell fogadnunk. Ha egy cégnél úgy vásárolhatunk, hogy nem futunk bele az ÁSZF-be, akkor a kereskedő törvénysértést követett el.

„De ezen kívül is mindig érdemes alkalmazni a túl szép, hogy igaz legyen szabályt. A kihagyhatatlan ajánlatoknak ugyanis az a problémája, hogy mindig van valami csavar, ami miatt nem biztos, hogy jól járunk vele” – hangsúlyozta Ormos Zoltán. A szakemberek tanácsai szerint ezért mindig nézzünk utána az akciósan reklámozott terméknek: előfordulhat ugyanis, hogy a reklámban szereplő termék csak illusztráció, és az akció annak kisebb méretű típusára vonatkozik. Ezért célszerű ellenőrizni a terméket az összehasonlító oldalakon is.

Elállási jog, szavatosság, jótállás
A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. A jótállás kedvező helyzetbe hozza a vásárlót: neki elég csak a hiba tényét bizonyítania, és az eladónak (a jótállásra kötelezettnek) kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is.
A szavatossággal az eladó felelősséget vállal azért, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejlett hibája, amely csak későbbi fog kiderülni. Az első fél éves használat után a jótállással szemben itt már a vásárlónak kell majd bizonyítania, hogy a hibát nem ő okozta. Amennyiben a vásárlás időpontjában ismerte – például pont erre kapott árengedményt – vagy ismernie kellett a hibát, vagy a hiba a vevő által adott anyag hibájára vezethető vissza, akkor szavatossági igénnyel – a már vásárláskor tudott hibával szemben – nem léphet fel.
Az elállás joga akkor merül fel, amikor a megvásárolt termék valamilyen okból feleslegessé válik. Ezt online vásárlás esetén 14 napon belül jelezni kell a kereskedő felé, aki ilyenkor köteles visszaküldeni a termékért kifizetett összeget, ugyanakkor a termék visszaküldésének költségei a vásárlót terhelik! Egyedi termékekre, friss árukra, illetve szoftverekre nem vonatkozik az elállás joga.
Jogi kisokos
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor