A szemben ülő "kislány" is lehet a főnök

Mindig is vállalkozónak készült Agárdi-Nyárai Andrea, apját követve ipari területen. De ahelyett, hogy „beült volna” a családi cégbe, az iskolapadból éppen csak kilépve felépített magának egy saját, sikeres, mára nemzetközi piacon helytálló vállalkozást.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Zsanérok, csavarok és a laikus szem számára ismeretlen ipari fém alkatrészek között tölti napjait Agárdi-Nyárai Andrea, a Fath Components Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Édesapja mintegy harminc éve foglalkozik ipari termékekkel, így Andrea – ahogy fogalmaz – „ezt szokta meg”. Már gyerekként vállalkozónak készült, műszaki területre.

– Édesapám gyerekkoromtól vitt magával, szerelgettünk, nekem meg tetszett. Természetes volt, hogy közgazdasági középiskolába megyek, hogy felkészüljek a cégvezetésre. Igazából aputól tanultam mindent, amit később picit magamra szabtam. Mert van, amiben másmilyenek vagyunk. Sok szempontból lazább a stílusom – nyilván a korom miatt is –, más oldalról viszont határozottabb vagyok, és talán többet követelek nála. Az eltérő vezetési stílus miatt látszott, hogy jobb, ha külön cégben dolgozunk.

Agárdi-Nyárai Andrea
Kép:PP/HatlaczkiBalázs

A Fath termékekben Andrea édesapja látta meg a lehetőséget egy németországi kiállításon. Próbaképpen kezdték meg a hazai értékesítést az évek óta működő családi cégben, de a pillanatok alatt milliósra rúgó forgalom megmutatta, érdemes külön céget alapítani. A Fath Components Kft. 2005-ben indult el, Andrea huszonegy éves kora óta a cégben dolgozik, 2008-ban pedig, amikor a tanulmányait befejezte, ő lett a kft. ügyvezetője. A cég dinamikus növekedése miatt rövid idő után már nem tudták előfinanszírozni a termékek beszerzését.

– Induló vállalkozásként nem tudtunk támogatást szerezni, mindenhol kellett volna két lezárt üzleti év, vagy százötven százalékos biztosítékot vártak el. Végül a német anyacég szállt be tulajdonostársként, hogy finanszírozni tudjuk a növekedést. De teljesen szabad kezem van azóta is, sőt, az együttműködés annyira sikeres, hogy 2012-ben az anyacég megkeresett, hogy magyarországi viszonteladóból váljunk közép-kelet-európai értékesítési központtá.

Egy férfi esetében soha nem merülne fel
Andrea maximalista, sokáig csak az volt neki elég jó, amit ő maga csinált. Ma már tudatosan próbálja nélkülözhetővé tenni magát, hogy a cég szükség esetén nélküle is működjön, ő pedig a valódi vezetői feladatokra koncentrálhasson.
– Gyakran találkozom azzal a kérdéssel, hogy mikor tervezünk gyereket a férjemmel, hogy hogyan fogjuk megoldani, vagy éppen azt mondogatják, ha családot alapítunk, nem fogom bírni a mostani tempót. Ilyesmi egy férfi esetében soha nem merülne fel – mondja Andrea. Bár nem tagadja, hogy volt, amikor frusztrálta az efféle megkülönböztetés, mára túllépett ezen.
A mostanra 16 fős vállalkozás tehát a magyar, cseh, lengyel, román üzletkötőkkel és cseh kereskedelmi igazgatóval dolgozik. A magyar piacon a kezdetektől kiszolgálnak egyéni vásárlókat, akár egyetlen termékkel is, a többi országban viszont – ahol az anyacégtől vették át az értékesítést – inkább disztribútorokkal működnek együtt. Emellett mindenhol alkalmaznak saját üzletkötőket is, hisz Andrea szerint egy olyan viszonteladótól, akinél az ő termékük csak egy a sok közül, nem várhat el olyan lelkesedést, amit a saját alkalmazottaitól vagy mint magától.

– Ha elmegyek színházba, biztos, hogy először azt veszem észre, hogy milyen szép a rozsdamentes zsanér az ajtón. A barátaim szerint ez valami perverzió – mondja nevetve.

Fiatal nőként persze nehezített pályán mozog, különösen ipari területen. Gyakran találkozik apáskodó magatartással, olyan is volt, hogy egy felvételi beszélgetésen a leendő alkalmazott váltott kioktató hangnemre a vele szemben ülő „kislánnyal”, vagy hogy amikor egy férfi kollégájával ment tárgyalni, a partnerek nem hozzá beszéltek – hiába ő dönt majd. Nőként pedig mindig többet kell letennie az asztalra ahhoz, hogy elfogadják.

– Nem csak üzleti területen kell jól telesítenem, a technológiai tudás is elengedhetetlen. Nincs műszaki végzettségem, de minden pozícióban dolgoztam a cégben. Két állandó tanácsadóm van, a két legfontosabb férfi az életemben, az édesapám és a férjem. Nélkülük igazság szerint nem menne. Hogy ma már nem tudom fejből minden termékről, hogy van-e raktáron, az tudatos fejlődés eredménye. Vezetőként meg kellett tanulnom delegálni, hátrébb lépni. Azért is fontos, hogy ne részfeladatokkal töltsem az időm, mert így a fizetésemért a stratégiával, a cég hosszabb távú fejlődésével foglalkozom.

Minden autószervizbe kellene egy nő
A legtöbb férfi csak a magazinok címlapján találkozik autószervizben dolgozó nővel, pedig Magyarországon is van olyan műhely, amelyet immár csaknem húsz éve részben egy hölgy irányít. Hock Éva, az Autohock Kft. tulajdonostársa szerint az ügyfeleik többsége kimondottan örül annak, hogy egy hölggyel tárgyalhat.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo