Sokan bezárhatnák a boltot, ha holnap megszűnne a Facebook

Téves az az elképzelés, mely szerint az online közösségi terek csak kapcsolat –és márkaépítésre jók. Már most komoly szerepet kapnak ezek az oldalak az értékesítésben is, és a jövőben ez egyre inkább így lesz. Ezt támasztják alá a már ma is szembetűnő trendek, és az RG Stúdió Kft. friss kutatása is.

Messze a Facebook a legfontosabb felület, elsősorban precizitásának köszönhetően: semmilyen más felület nem kínál ennyire pontos megszólítási lehetőségeket. Ennek köszönhetően célcsoportunkat könnyen tudjuk mozgatni a vásárlás különböző fázisaiba - mondta Lévai Richárd, az RG Stúdió Kft. tulajdonosa és az Eladni a közösségi médiával? című könyv szerzője.

Kép: RG Stúdió

A Facebook mindent visz

Ráadásul a Facebook felvette a kesztyűt a YouTube-al is videótartalmak terén, és alig két év alatt majdnem be is érte azt, amit elsősorban a felhasználók kényszerített átszoktatásával ért el: egy Facebook videóval sokkal több megjelenést lehet jobb áron elérni, mintha YouTube videót ágyaznánk a hirdetésbe, bejegyzésbe.

Lévai szerint már a számok is azt mutatják, hogy megkerülhetetlen a Facebook: 2016-ban átlagosan 203 percet töltöttek online a magyarok naponta, és ennek az időnek a harmadát tette ki Facebook használat. A könyv szerzője biztos abban, hogy idővel a közösségi média arra fog törekedni, hogy a vásárlás folyamatát egészen a fizetésig a social media felületeken lehessen végig vinni.

Hogyan gondolkodik a Facebook?
A Facebook akkor sikeres, ha segít az embereknek megtalálni a hatalmas információtengerben a számukra releváns eseményeket. Azt a néhány történetet minden nap, amik igazán fontosak az olvasóknak. Annyira, hogy amikor hazamennek, erről beszélnek a családjukkal és a barátaikkal. Éppen ezért a tartalomgyártóknak nem csak arra kell fókuszálni, hogy elkészítsék azokat, amik fontosak az olvasóknak, hanem arra is, hogy mindez érdekes, izgalmas legyen, olyan, ami megüti az ingerküszöböt. Ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha megértjük, hogyan működik a hírfolyam - olvasható a Közösségi kalandozások blogon.
Kimúlnak a blogok?

Míg legnagyobb közösségi portál megállíthatatlanul tör fel, addig a blogolás hanyatlás jeleit mutatja. Kérdésünkre, hogy mi ennek az oka, és mi miatt érné meg még ma is a bloghasználat, Lévai azt mondta, hogy a Facebook áll ennek is a hátterében. „A Facebook egyre több bloghoz hasonló megoldást kínál, és annak szerkezete miatt könnyebb is elérni a közönséget. Ugyanakkor a blog még mindig egy nagyon hatékony megoldás, ha jól használjuk ki. Komolyabb tartalmak feldolgozásra ad lehetőséget, és emiatt nagy szerepe van a vásárlási folyamat legfontosabb fázisában: segíthet a döntés meghozásában. Egy jó blog emellett növeli az organikus konverziókat, jól támogatja Facebook-tevékenységünket, és közvetlenül segítheti AdWords kampányainkat, például a remarketing listákon keresztül” – tette hozzá az RG Stúdió marketing vezetője.

Míg Zuckerberg oldala megkerülhetetlen itthon is, más oldalak vagy mobilalkalmazások ezzel szemben nehezen rúgnak labdába. A Twitter nemzetközi szinten is lecsúszóban van, a Snapchattel pedig úgy általában nehezen tudnak mit kezdeni a 25 év felettiek. Lévai szerint ennek az is az oka, hogy a magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy a hazai cégeknek megérje a kommunikációra szánt erőforrásaikat széttördelni a konkurens appok és oldalak között.

A kutatásban megkérdezettek 20 százaléka bezárhatná a cégét, ha az nem lehetne jelen a közösségi médiában. 

2016-ban 310 milliárd forint volt az online kiskereskedelmi forgalom, ami 18%-os bővülést jelentett a GKI Digital és az Árukereső.hu felmérése szerint. Ugyanakkor az is kiderült, hogy az e-kereskedőknek egyre nehezebb dolguk van, hiszen a verseny erős, a vásárlók száma pedig mindössze 7-8%-kal növekszik (nagyjából 2,8 millió emberről beszélhetünk), vagyis jobban meg kell harcolni ugyanazokért az emberekért.

Ennek jó terepe lehet a közösségi média, amit több mint 5.5 millió magyar használ rendszeresen, és ahol órákat töltenek el naponta. Éppen ezért a legtöbb e-kereskedő már jelen van a különböző közösségi platformokon, és egyre tudatosabban használja az ezekben elérhető kommunikációs és hirdetési lehetőségeket.

Kérdés azonban, hogy mennyire hatékonyan? Miket használnak, és milyen eredményeket érnek el? Mennyire függenek a közösségi médiától az online világ kiskereskedői? Erről készített kutatást az RG Stúdió 2017 márciusában és áprilisában 219 e-kereskedelemben érdekelt szereplő megkérdezésével.

A válaszadók között többségben voltak azok, akik csak online értékesítenek (42,9%), alig több, mint egy harmaduk (36,5%) értékesít egyaránt online és offline, a maradék pedig olyan cég, aki offline értékesítéssel (8,68%) foglalkozik, 10,5% pedig egyéb kategóriába sorolta magát.

A kitöltők között gyakorlatilag nem volt olyan, aki ne használna valamilyen közösségi média megoldást, a 60%-uk pedig legalább három közösségi platformon van jelen.

A közösségi platformok fontossági sorrendje a következő:

  1. Facebook: 74%
  2. Saját blog: 25,1%
  3. YouTube: 18,3%
  4. Instagram: 14,2%
  5. Google+: 14,2%
„Érdekes módon az egyik legfiatalabbnak tekinthető platform a Messenger a 6. helyre került, ami szép teljesítmény ahhoz képest, hogy alig néhány éve függetlenedett a Facebooktól, és csak egy éve lehet valódi üzleti felületként tekinteni rá.” mondta el Lévai Richárd a Hogyan lehet eladni a közösségi médiával? című könyv szerzője, az RG Stúdió marketing vezetője.

„Ugyanakkor a Messenger erős helyezése jól mutatja azt, hogy az üzleti életben is egyre jobban kiegészíti, sőt sok helyen át is veszi az e-mail szerepét chatelés.”

Nem tudják hova tenni a Snapchatet

Ugyanennyire érdekes az, hogy mit gondolnak legkevésbé fontosnak. A sorrend ebben az esetben így alakul:

  1. Snapchat: 95,4%
  2. Viber: 91,3%
  3. FourSquare: 89%
  4. Twitter: 81,7%
  5. LinkedIn: 77,6%
Mivel a közösségi hálózatokon egyre fontosabb szeret töltenek be a hirdetések, megvizsgáltuk, melyik platform a legérdekesebb ebből a szempontból.

Kiderült, hogy a válaszadók közel 40%-a (39,6%) legalább két platformot használt már hirdetésre, 9,6%-uk pedig fizetett már megjelenésért Facebookon, Instagramon és YouTube-on is.

A hirdetés célja azonban eltérő rendszerenként. Míg YouTube-on és Instagramon a márkaépítés dominált, Facebookon az értékesítési célú hirdetések voltak enyhe túlsúlyban.

A kutatás vizsgálta, hogy a Facebook rengeteg hirdetésformátuma közül melyiket használják a legszívesebben a kkv-k. A legkedveltebb hirdetéstípus a Bejegyzés kiemelés, ezt szorosan követi a weboldal forgalom terelő hirdetés, de a válaszadók 56%-a legalább 3 hirdetéstípust használ a Facebook jelenléte során.

„Az első két helyezett egyáltalán nem meglepő. A Bejegyzés kiemelés (sokan Boost postként ismerik) tulajdonképpen a Facebook hirdetések kapudrogja. A weboldal forgalomterelés pedig szinte elengedhetetlen az online értékesítés során.” mondta el Lévai.

A videók használatát minden közösségi platform favorizálja

Kiderült, hogy a három nagy platform közül a Facebook és a YouTube fej-fej mellett halad (59%% mindkettő esetben), az Instagram viszont jelentősen le van maradva (11,7%). A videók üzleti beágyazottságát mutatja részint az, hogy a válaszadók kevesebb, mint egyharmada (31,2%) mondta azt, hogy még nem használt videót a kommunikációjában, 15,1%-uk azonban már legalább három különböző típussal megpróbálkozott.

A különböző videós megoldások toplistája a következő:

  1. YouTube-ra feltöltött videók
  2. Facebookra feltöltött videók
  3. Facebook Live videó
  4. Instagramra feltöltött videó
  5. Instagram Live videó
„Bár az előre felvett, és feltöltött videók dominálnak, az élő videók térhódítása megkérdőjelezhetetlen, hiszen elég új lehetősét ez a Facebook és az Instagram esetében is, még is rengetegen használják már őket” - mondta el Lévai Richárd.

„Az pedig a Facebook stratégiájának helyességét mutatja, hogy már videózás terén is egyenrangúnak tekinthető az erre a formátumra specializálódott YouTube-bal”.

Sokan bezárhatnának, ha nem lenne Facebook

A kutatás fő célja az volt, kiderítsük, hogyan gondolkodnak a válaszadók a közösségi média fontosságáról.

Kép: RG Stúdió

Kiderült, hogy mindössze 10,5% gondolja úgy, hogy a közösségi média nincs hatással a cége életére, 20,5%-uk azonban azt mondja, ha nem lenne közösségi média, akkor tönkremennének.

A márkaépítés vs. értékesítés témakörében történő eltolódást jól mutatja az is, hogy a válaszadók mindössze 9,1%-a mondta azt, hogy a közösségi média kizárólag márkaépítésre jó, 48,4%-uk pedig egyetértett azzal az állítással, hogy a közösségi média kíváló értékesítési felület, nagyon jó konverziókat lehet elérni a segítségével. A márkaépítésen túl jól lehet itt eladni is – olvasható az RG Stúdió kutatásában.

 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo