Sokat lehetne spórolni az üzemanyagon

2017. július 07. péntek - 08:01 / piacesprofit.hu
  •    

Iparági szinten akár több milliárd forint üzemanyagköltséget is megtakaríthatnának a hosszú távú nemzetközi fuvarfeladatokat ellátó magyar vállalkozások az alacsony gördülési ellenállású tehergépjármű abroncsok használatával.

Az Eurostat adatai szerint a 2.200 milliárd tonna-km összmennyiségű európai áruszállítás 75 százalékát teherautók bonyolítják. A fuvarfeladatokon belül egyre nagyobb a nemzetközi fuvarok aránya, amit az is mutat, hogy míg a 300 és 999 km közötti fuvarok volumene évek óta csökken, addig a hosszú távú, 1.000 km feletti fuvarok mennyisége 2011-től közel 5 százalékkal bővült. A magyar fuvarozók pedig jócskán kiveszik a részüket ebből a növekedésből. Amíg Nyugat-Európában a vállalkozások fuvarfeladatainak (tkm) 75-80 százaléka belföldi vagy regionális fuvar, addig a magyar fuvarozók esetében az arány pont fordított; az általuk megtett 38 milliárd tonna-km 73-75 százaléka külföldre irányul, vagyis hosszú távú szállítás.

változik a fuvarozók napidíja

Kép: PP

Nem mindegy, hogyan pörög a kerék

A fuvarozó vállalkozások versenyképességének megőrzésében kiemelkedő szerepet töltenek be a gumiabroncsok. Habár egy vállalkozás összes költségének mindössze 5 százalékát teszi ki az abroncsok ára, a teljes működési költség 35 százalékát jelentő üzemanyag-felhasználás csökkentésében a jó abroncs kulcsfontosságú. „80 km/óra sebességnél egy kamion által elhasznált üzemanyag mintegy 30-35 százalékát az abroncsok gördülési ellenállása emészti fel. Éppen ezért a hosszú távú fuvarfeladatokat ellátó magyar vállalkozásoknak különösen érdemes gépjárműveiket csökkentett gördülési ellenállású gumikkal felszerelniük” – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. (Nemcsak az abroncsokon lehet spórolni!)

A kamionsofőrök helyét is átveszik a robotok
Október 20-án kezdődött a közúti árufuvarozás történelmének új fejezete: az Uber fejlesztőcége, az Otto ugyanis ekkor szállította le „élesben” az első szállítmányt az egyik önvezető kamionjával. A 120 mérföldes út négyötödét, több mint száz mérföldet a sofőr közbeavatkozása nélkül tette meg a Volvo típusú tehergépjármű, amely határidőre szállította le az ötvenezer doboznyi Budweiser sört.

Olcsóbban is gurulhatnának a magyar fuvarozók

A csökkentett gördülési ellenállású abroncsok útviszonyoktól és vezetési stílustól függően, akár 8-10 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállással üzemeltethetők, ami mintegy 2,5-3 százalékkal – 100 km-re vetítve 0,7-0,8 literrel – is csökkentheti a tehergépjármű üzemanyag-fogyasztását. Ezt az abroncsok egyedi anyagösszetétele, megerősített oldalfala, valamint az abroncs elemei közötti belső súrlódás csökkentése révén érte el a gyártó.

Egy 150.000 km éves futásteljesítménnyel rendelkező és 28 l/100 km fogyasztással rendelkező, jellemzően hosszú távú fuvarfeladatokat teljesítő kamion üzemeltetőjének évente megközelítőleg 14,4 millió forintot kell üzemanyagra költenie. Ez az összeg a 2,5-3 százalékkal kisebb gördülési ellenállású, vagyis jobban futó abroncsokkal mintegy 410.000 forinttal, kb. 14 millió forintra csökkenthető. Egy 10 kamionból álló flottát üzemeltető vállalkozás esetében ez azt jelenti, hogy a cég évente 4,1 millió forintot takaríthat meg, amivel fedezni tudja 10-ből 1 sofőrének a bérét, vagy minden sofőrének 10 százalékos fizetésemelést biztosíthat.

Itthon is teret nyernek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok

A magyar statisztikák szerint évente mintegy 150.000 darab teherautó abroncsot értékesítenek, amelyből mintegy 20 százalék csökkentett gördülési ellenállású abroncs, vagyis 10 magyar kamionból 2 jármű már korszerű, csökkentett gördülési ellenállású abroncsokon fut, amivel nemcsak tulajdonosa pénztárcáját, de a környezetet is kíméli.

Igazságtalanul büntetik a magyar fuvarozókat külföldön?
A türelmi időszaknak vége, az osztrák hatóságok szigorúan, több tízezer euróra is büntethetnek, ha a január elsején életbe lépett újabb közúti szabályozásnak a magyar fuvarcégek nem tesznek eleget. A fuvarozók érdekképviselete szerint szociális köntösbe bújtatott piacvédelmi mechanizmusról van szó, ezért aláírásgyűjtésbe kezdtek.
Költségkímélés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor