Spórolós tippek a Fekete Péntekre

A kisvállalkozások nem tudnak akkora kedvezményekkel harcba szállni a vásárlók figyelméért a Fekete Pénteken, mint a nagyvállalatok. De nem is kell! Van pár tippünk, hogy az extra árak helyett mit kínálhat a vásárlási őrület napján.

November utolsó péntekje - ebben az évben 25-e - a kereskedelem számára egyike az év legfontosabb napjainak, legalábbis pár éve. A "Fekete Péntek" a karácsonyi vásárlási szezon kezdete, az őrült akciók napja. A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban. A kifejezés 1966-ban keletkezett, 2009-re használata általánossá vált. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok, melyek ezen a napon huszonnégy órában szolgálják ki a vásárlókat. Ami pedig ennél is fontosabb, szokássá vált, hogy a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani.

Bár itthon hagyományosan Advent első vasárnapját szokás a karácsonyi szezon kezdetének tekinteni, a Fekete Péntek tavaly óta már biztosan a magyar kereskedők életének is része. Ötvenezer vásárló egy óra alatt, egymást taposó vevők a boltokban – ez volt a tavalyi, első igazi magyarországi Black Friday eredménye. Volt olyan webshop, amely két hónapi forgalmat bonyolított egy nap alatt.

A kontra
Nem meglepő, hogy ez a felgerjesztett vásárlási indulat sok emberből negatív érzelmeket vált ki. Az őrületes vásárlás ellentétezéseként minden évben a Fekete Péntekkel egy napon tartják a hivatalos, nemzetközi “Ne Vásárolj semmit” napot. Ez jelképes tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.
Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzésének.

Érdemes külön ötletekkel készülni, a kisvállalkozások számára azonban nagy számú komoly kedvezményt adni komoly terhet jelent. Ha úgy érezzük, hogy ezt nem vállalnák, akkor sem kell lemaradnunk a Black Friday-jel feltüzelt vásárlók hadáról.

Kép:Pexels

Kínáljunk extra szolgáltatást vagy szervizt

A vevők szeretik az alacsony árakat, de talán még ennél is jobban szeretik értékesnek és fontosnak érezni magukat. A kisvállalkozások nagy előnye, hogy képesek ezt a személyre szabott figyelmet adni minden vásárlónak. Adjunk ebben extrát! Kínáljunk kiterjesztett garanciát vagy ingyenes szaktanácsadást a Fekete Pénteken vásárlóknak, vagy ajánljunk ingyenes telepítést vagy hosszabb visszacserélési lehetőséget. De azzal is sokakat lenyűgözhetünk, ha minden megvásárolt termékhez ajándék díszcsomagolást adunk a Fekete Péntek alkalmából. Olyasmit, ami nem csökkenti a bevételeinket, viszont egyértelmű értéket jelent a vásárlónak.

Kínáljunk extra ajándékkártya lehetőségeket!

Az emberek egyre inkább szeretnek ajándékkártyát vásárolni másoknak, hiszen ez esetben szinte biztosra mehetnek, hogy örülni fog a megajándékozott. Helyezzük ezt a marketingünk középpontjába! Mondjuk azzal, hogy a Fekete Pénteken megvásárolt ajándékkártyák valamivel többet érnek, vagy esetleg kiegészítjük őket valamilyen látványos aprósággal, amitől még inkább „ajándék szerű”l esz a dolog. Egy kedves plüssállat a cégünk logójával, egy elegáns névjegykártyatartó, benne a megvásárolt kártyával épp megteszi.

Ha e felé tereljük a vásárlóinkat, megússzuk azt is, hogy hatalmas készleteket kelljen felhalmoznunk a Black Friday-re – ez a kisebb boltoknak komoly cash flow és raktár problémákat jelent – hiszen a beváltás csak karácsony után jön majd. Ráadásul, ha ügyesek vagyunk, mikor az ajándékkártyás vásárlók megjelennek, némi upsellingel még az egyébként gyatra januárt is megnyomhatjuk kissé az értékesítésben.

A kedvesség is bejön!
Kép:Pexels

Csapjunk le a sorban állókra!

A nagyáruházaknál komoly sorok alakulhatnak ki, amíg az emberek arra várnak, hogy bejuthassanak és elkölthessenek egy rakás pénzt az akciókban. Amíg ott várakoznak, éppen ráérnek – és nagyon ki vannak hegyezve a jó lehetőségekre. Szerelkezzünk fel egy nagy halom kedvezménykuponnal és osztogassuk el őket a sorban állóknak!  A tisztességes megoldás persze az, ha ezt az akció előtt azért egyeztetjük annak a boltnak a tulajdonosával is, akinek a vevőit épp levadásszuk, nehogy gond legyen belőle.

Kínáljunk pihenési lehetőséget!

Megszerezni a legjobb lehetőségeket sokak számára komoly stresszt jelent. Legyünk mi a nyugalom szigete a nagyáruházakkal szemben! Aki betér hozzánk az adott napon, kapjon ingyen kávét, teát vagy egy bögre forró csokoládét és egy szelet süteményt! A kedvességet megjegyzik az emberek és az sem rossz, ha a vásárlási dömping közben éppen mi vagyunk azok, akik emlékeztetik a rohanó tömegeket arra, hogy valójában miről is kéne szólnia a karácsonynak.

Ez csak a kezdet!
A Black Friday-el kezdődő ünnepi szezonban a legnagyobb hangsúlyt a karácsony kapja, de a céges kommunikációban az év vége nem csak a karácsonyról szól. A legtöbb figyelmet a karácsony után a Mikulás kapja, a kereskedők 29,6 százaléka külön kampánnyal kiemelten foglalkozik ezzel az ünneppel, majd a Black Friday, majd a Halloween. Hangsúlyos szerepet kap az Advent, a bronz, az ezüst és az aranyvasárnap is.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo