Svájcot is be tudnánk dobozolni

A legnagyobb ökológiai lábnyomot hagyó iparágakban is egyre inkább előtérbe kerülnek a fenntarthatósági szempontok, így egyre többen térnek át a környezetbarát csomagolóanyagok alkalmazására. A környezetvédő szervezetek bírálatainak kereszttüzében álló élelmiszeripari vállalatok immár termékeik 40 százalékát csomagolják környezetkímélő hullámkartonba, nagymértékben csökkentve ezzel az ágazat környezetterhelését. A felmérések azt mutatják, hogy a nagy csomagolás-felhasználó vállalatok közel kétharmadának fontos, hogy a csomagolószer környezetbarát legyen.

Kép: TetraPak

Alapvető változások zajlanak a csomagolás-felhasználás területén, s világszerte előtérbe kerülnek a környezetbarát technológiák és megoldások. Ennek legnyilvánvalóbb jele a hullámkarton csomagolóanyagok térhódítása. A világ hullámkartongyártó vállalatai ma már együttvéve évente 43,4 milliárd négyzetméternyi hullámkarton csomagolást termelnek, amely nagyobb felületet lenne képes lefedni, mint Svájc teljes területe – áll a Rondo Hullámkartongyártó Kft. közleményében

A kedvező folyamatot erősíti, hogy a legnagyobb ökológiai lábnyomot hagyó iparágakban is terjed a zöld csomagolások felhasználása. Így ma már az élelmiszerek csomagolásának körülbelül 40 százaléka készül hullámkartonból, egyszerre csökkentve a csomagolóanyagok okozta környezetterhelést, valamint az élelmiszerek pazarlását.

Búcsút mondhatunk a hagyományos csomagolásnak
Néhány év alatt teljesen átalakulnak az áruházak polcsorai a hagyományos csomagolások visszaszorulásának és az ún. polcrakész megoldások térhódításának köszönhetően, amelyekkel jelentős költségmegtakarítás érhető el.
A pazarlást is csökkentheti

Európai uniós szinten évente közel 90 millió tonna élelmiszer kerül a kukákba. Így a megtermelt élelmiszerek közel egyharmada válik hulladékká, anélkül, hogy felhasználták volna. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a - környezetvédő szervezetek által sokat bírált - élelmiszeripari vállalatok olyan csomagolószereket használjanak, amelyek egyszerre képesek megvédeni a terméket a szállítás és értékesítés során a különböző fizikai sérülésektől, frissen tartani azt, valamint a fogyasztói igényeknek és a környezetvédelmi szempontoknak is megfelelni.

„A szakértői számítások azt mutatják, hogy amennyiben gondos csomagolással sikerül megóvnunk egy terméket, összességében tizedannyi erőforrás felhasználására van szükségünk, mintha a tönkrement cikket újra előállíttatjuk, legyártatjuk. Ezért is fontos, a nagy felhasználók milyen csomagolóanyag mellett teszik le a voksukat, illetve a csomagolóanyag-gyártók milyen értékajánlatot kínálnak számukra megoldásaikkal”- mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője a június 5–i Környezetvédelem világnapja apropóján. A vállalatvezető hozzátette: más csomagolóanyagokkal összevetve a hullámkarton napjaink legkedvezőbb megoldása arra, hogy a csomagolás-felhasználás okozta környezetterhelést csökkentsük. „Tudatos hozzáállás mellett az üzlet és a környezetvédelem ma már képes kéz a kézben járni” – hangsúlyozta Miklós Zsolt.

Hadat üzent a műanyag zacskóknak Brüsszel
Az Unió tagországaiban csökkenteni kell a leggyakrabban használt és leginkább környezetszennyező műanyag zacskók használatát az Európai Parlamentben tavaly megszavazott szabályok szerint.
Nem csak környezetbarát, de meg is éri

A hullámkarton csomagolóanyagok 85 százalékban hasznosított másodnyersanyagból készülnek. Emellett a papírdobozok leselejtezésüket követően – a szelektív hulladékgyűjtés alkalmazása esetén - 100 százalékban újrahasznosíthatóak. A papír csomagolószerek alacsony tömegének köszönhetően alapvetően kisebb a szállítás okozta környezetterhelés is, s ennek révén csökkenthetőek a logisztikai költségek. Egy műanyag kiszerelésben forgalomba hozott 10 kilogrammos gyümölcsös rekesz esetén a teljes tömegből 1,9 kilogrammot tesz ki a műanyag láda, amely a szállított tömeg 19 százalékának felel meg. Ezzel szemben egy hasonló funkcióval rendelkező papírrekesz tömege alig 0,6 kilogramm. Ebben az esetben tehát a szállítmány tömegének sokkal nagyobb részét, 94 százalékát teheti ki maga a termék.

A fenntarthatósági szempontok előtérbe kerülését mutatják a felhasználói oldal vállalatai között végzett felmérések is.  „A fenntartható üzletépítés modelljét igazolta vissza az a korábbi Gfk felmérés, amely arra mutatott rá, hogy a csomagoló vállalatok 64 százalékának fontos, hogy az általuk felhasznált csomagolószer környezetbarát legyen. Emellett a megkérdezettek közel 80 százaléka egyetértett azzal az állítással, miszerint környezetvédelmi szempontból a hullámkarton csomagolóanyagok kedvező megoldást kínálnak” – tette hozzá Miklós Zsolt.

Nem ingyen zacskó kell a boldogsághoz
Tavaly év végén nyitott meg az ország első csomagolásmentes boltja, amit a nyitástól hatalmas érdeklődés övez, nemcsak a vásárlók, hanem a befektetők részéről is. Az alapító, Monostori-Kalovits Márk szerint ugyan a betérők először csodálkoznak ezen az alternatív vásárlási módon, de az, hogy csomagolás nélkül nemcsak a környezetért tesznek, hanem a pénztárcájukra is jó hatással van, mindenkit meggyőz a létjogosultságáról.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo