Szabad-e felhasználni Instagram képet?

2017. július 17. hétfő - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

A fenti kérdés sokakban felmerül, amikor honlapjukon, blogjukon képeket, híreket osztanak meg. A legtöbben erre azt válaszolják, hogy ha nyilvánosságra hozták a képeket, akkor miért ne lehetne őket szabadon átvenni? Az Instagram szolgáltatásának felhasználási feltételei – melyet valljuk be, sokunk különösebb elolvasással való bajlódás nélkül elfogad magára nézve kötelezőként – azonban egy kevéssé ismert buktatót hordoznak az Instagram-os képek megosztására vonatkozóan. Ezt a kérdést jártuk körül dr. Beraczkai Dávid, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda szerzői és webjoggal foglalkozó jogásza segítségével.

A legtöbb Instagram-ra feltöltött fénykép, videó szerzői műnek minősül, amely a szerzői jog védelmét élvezi. Amikor az Instagram-ra feltöltik a felhasználók a képeiket, videóikat, ezzel egyben felhasználási jogot, más néven licencet is engednek az Instagram-ot működtető cégnek (Instagram, Inc.), amely alapján szerzői művüket az Instagram jogszerűen megjelenítheti. A felhasználási feltételek pontosan meghatározzák azt a felhasználási kört, amelyben automatikusan licencet engednek a felhasználók valamennyi feltöltött képre/videóra: „[a felhasználó] az Instagram számára nem kizárólagos, teljes mértékben megfizetett és jogdíjmentes, átruházható, allicencbe adható, az egész világra érvényes licencet ad”. Ez lényegében azt jelenti, hogy a felhasználó továbbra is megtartja a képhez fűződő szerzői jogait, mivel a felhasználási engedély „nem kizárólagos”; viszont az Instagram jogosult a neki adott felhasználási engedély alapján további felhasználásokat engedélyezni – erre jellemzően tárhelyszolgáltatók és egyéb, technikai közreműködők bevonása miatt van szükség.

Kép: Instagram

Kép: Instagram

A felhasználási feltételek alapján viszont az Instagram-ra fényképet feltöltő felhasználók az oldal feltételeinek elfogadásával nem járulnak hozzá ahhoz, hogy az Instagram többi felhasználója bármilyen módon az ő szerzői művüket felhasználhassa – hívta fel a figyelmet Beraczkai Dávid. Az így feltöltött fényképeket tehát az Instagram licencfeltételek alapján a fényképet feltöltő felhasználó, illetve az Instagram, valamint az Instagram által allicenccel felruházott személyek jogosultak használni kizárólag – de a többi Instagram felhasználó nem, hiszen nekik nem ad az Instagram a fentiek szerint allicencet; ezt az Instagram felhasználási feltételei külön meg is erősítik az alábbiak szerint:

„[a felhasználó] nem teheti közzé, nem terjesztheti, nem továbbíthatja, nem sugározhatja, nem értékesítheti, nem adhatja licencbe és más módon sem használhatja fel az Instagram-tartalmakat”

Mások fotóin gazdagszik a „lusta művész”
Mások Instagram-képeiről készített másolatokat állít ki, és ad el igen sok pénzért a műkritikusok által „zseniális trollnak” vagy „lusta művésznek” nevezett Richard Prince. De hogy teheti?

Ez azt jelenti, hogy amennyiben nincsen az adott kép, videó jogosultjától (aki jó esetben a kép feltöltője, rossz esetben más személy) kapott felhasználási engedélyünk, úgy óvakodnunk kell a mások által feltöltött Instagram tartalmak felhasználásától, vagyis letöltésétől és saját blogunkba, cikkünkbe másolásától, vagy megosztásától, ugyanis így jogi következmények kockázatának tehetjük ki magunkat. Az Instagram felhasználási feltételei alapján a videók, képek egyetlen jogszerű felhasználási módja az, ha azokat az Instagram által adott beágyazott linkkel jelenítik meg, amelyet az Instagram kifejezetten támogat. Ebben az esetben ugyanis az Instagram licencfeltételei alapján a linkelt tartalmat az Instagram maga teszi hozzáférhetővé annak „új” helyén, amelyre az Instagram a fenti felhasználási engedély alapján jogosult.

„Azonban szerzői jogsértést követhet el az, aki nem az Instagram által támogatott beágyazott linkkel jeleníti meg a képeket/videókat, így például, ha valamilyen program segítségével letölti, lementi, tárolja, többszörözi és/vagy feltölti azokat. Ez ellen a fenti jogi és licenc feltételek alapján a képek, videók szerzői jogosultjai – legalábbis az Európai Unióban – sikerrel léphetnek fel szerzői jogi alapon, vagyis a jogi kockázat továbbra is fennáll.” – mondta el a szakértő.

Ne engedjünk a csábításnak
Mindnyájan tudjuk, hogy lopni nem szép dolog, de az interneten nagyon nagy a csábítás, hogy csak úgy elvegyünk valamit, ami a másé. De nemcsak, hogy könnyen ráfaraghatunk, de tönkre is teheti a sok munkával felépített weboldalunk látogatottságát a lopott tartalom. A Direkt Marketing Szövetség Tartalommarketing kisokosának segítségével megmutatjuk, hogyan kerülhetjük el az ilyen csapdahelyzeteket.

Az Európai Unió Bírósága ugyanis a 2014. február 13-i, ún. Svensson-ítéletében kimondta az úgynevezett új nyilvánosság elméletét, amely alapján komoly jogi aggályokat vethet fel, illetve akár jogellenesnek is tekinthető. Amennyiben megállapítható az, hogy az Instagram beágyazott linkkel engedélyezett megosztási rendszerét megkerülve, illetve attól eltérően használják fel a képet/videót, amelynek eredményeképpen a fénykép, videó olyan új nyilvánossághoz jut el, amelyre nem terjedt ki a szerzői jogi jogosult szándéka az eredeti nyilvánosságra hozatal körében. Ez az új nyilvánosság pedig az Instagram-hoz hasonló, technológiájában zárt, regisztrációhoz kötött alkalmazások, illetve a szabályszerű megosztásra biztosított saját, dedikált felület könnyen bizonyítható megkerülésének esetében a fenti ítélet értelmében új nyilvánosságnak tekinthető. Ugyanis az érintett tartalmat feltöltő felhasználó az Instagram rendszerén kívül, nem beágyazott linkkel történő felhasználáshoz nem adta hozzájárulását – és így szándéka az e rendszeren kívüli nyilvánosságra sem terjedhetett ki, ezáltal sajnos a jogellenesség is viszonylagos könnyedséggel bizonyítható, tekintettel az Instagram felhasználási feltételeinek tartalmára, valamint a felhasználók általi elfogadására.

Mindezen kockázatok, illetve a nem várt hátrányos jogi következmények elkerülésének érdekében ezért célszerű hozzáértő jogi szakértő véleményét kikérni.

Irány az Instagram! De ne fejvesztve!
A cégek többsége még csak ismerkedik a tudatos Facebook használattal, pedig a fiatalok már az Instagramon vannak! Látja ezt a cég is, szóval ideje belevágni, ha még ingyen akar jó elérést magának!
Jogi kisokos
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor