Szeretné mielőbb megkapni külföldi postacsomagját?

2017. október 12. csütörtök - 09:50 / piacesprofit.hu
  •    

Egyre népszerűbb az internetes vásárlás, és egyre több az Európai Unión kívülről szállított küldemény is. Hogy a megrendelt áruk gyorsan és biztosan célba érjenek, elengedhetetlen a pontos adminisztráció. A biztonságos rendeléshez nyújt segítséget a Nemzeti Adó- és Vámhivatal internetes oldalának új információs felülete.

A NAV tapasztalatai szerint egyre többen rendelnek valamilyen árut különböző internetes portálokon keresztül. Az áruszállításhoz legtöbben valamilyen postai szolgáltatót vesznek igénybe, a postaforgalomban érkező küldeményeket a Magyar Posta Zrt. kezeli.

Mielőtt valaki leadja internetes rendelését, fontos tájékozódnia az adó- és vámjogszabályokról, az esetlegesen fizetendő vámokról és egyéb közterhekről. Alapvető információ, hogy az árut az Európai Unió területéről vagy unión kívüli országból szállítják-e. Gyakran ugyanis az Európai Unió valamely tagállamából rendelt áru gyártási, raktározási helye Európai Unión kívüli ország, ezért az árut az Európai Unióba történő beérkezéskor vámkezeltetni kell. Ez vám- és adófizetési kötelezettséggel, valamint a postai szolgáltató adminisztrációs díjával járhat.

mobiltelefonon vásárlás gombra kattintó kéz

Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

Ha a küldeményhez kapcsolódó adatok pontatlanok, hiányosak, a szükségesnél tovább tart a kézbesítés. Ezért a NAV, internetes oldalán új felületet hozott létre, amely a megrendelés legfontosabb tudnivalóiról szól. Az ITT olvasható információk segítenek abban, hogy a megrendelő a lehető leggyorsabban megkapja a szállítmányt, és még annak megrendelése előtt ki tudja számolni, milyen költségekkel jár az EU-n kívüli országokból érkező árucikkek internetes vásárlása.

Mit tehetünk, ha a neten rendelt áru nem működik?
Év eleje óta egyre több panasz érkezik a Budapesti Békéltető Testülethez az interneten vásárolt műszaki cikkekre (okostelefon, iPad, televízió) amelyek tartós fogyasztási cikknek minősülnek, ha a vételáruk meghaladja a 10 ezer forintot, mégis nem sokkal az átvétel után elromlanak, és a kötelező egyéves jótállás ellenére a cégek elutasítják a fogyasztókat, amikor ingyenes javítást vagy cserét szeretnének.

Fontos tudni!

Az interneten az EU-n kívülről megrendelt áruk csak 22 euróig vám- és áfamentesek, e fölött 150 euróig a 27 százalékos áfát, míg 150 euró felett az áfát és a kereskedelmi vámtarifa szerinti vámot is meg kell fizetni.  A magánszemélytől magánszemélynek küldött, EU-n kívülről érkező csomag 45 euróig vám- és áfamentes, 45,1-150 euróig pedig csak áfát kell fizetni utána. A 27 százalékos áfa és 2,5 százalékos vám terheli a 150,1-700 euró közötti értékű ajándékot. Efelett a kereskedelmi vámtarifa szerinti vám és a 27 százalékos áfa együtt fizetendő. Az unión belül – az áruk szabad mozgása miatt – nincs vám. Aki az EU-n kívülre küld ajándékot és az nem drágább 1000 eurónál, akkor a postai fuvarlevél kitöltésén kívül nem kell mást tenni. Az 1000 euró feletti küldemény mellé vámáru nyilatkozatot kell kitöltenie.

Az EU-n kívülről jövő csomagokat mindenképpen vámkezeli kell, ezt a posta és a vámhivatal munkatársai közösen végzik. A vámkezelés néhány perc alatt elkészül, amennyiben ismert az áru, annak értéke és a címzett is. Az általános megnevezés – például pamut póló, táblagép, telefon – nem elfogadható. Ilyenkor röntgenezik, és ha szükséges ki is bontják a csomagot. Előfordul, hogy a valósnál alacsonyabb érték szerepel a fuvarlevélen, ilyenkor a megrendelőt megkérdezik, hogy mennyit fizetett az áruért. Nem vámkezelhető a hamis termék, a védett növény és állat valamint a kábítószer sem. A gyógyszer vámkezeléséhez a Gyógyászati és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) engedélye szükséges.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor