Tisztuló taxispiac felháborodott vesztesekkel

Komoly piaci átrendeződést indított el az alig fél éve életbe lépett taxisrendelet. Az utasok kedvelik az új sárga taxikat, de a fuvarszervező cégek fele eddig nem tudott megfelelni a megemelt elvárásoknak, még mindig csak a taxik alig harmada sárga, és ötszáz öreg autót biztosan ki kell vonni a forgalomból.

A múlt héten száznál több taxis dudált a csendes címkiadás ellen - Kép: MTI

Átrendeződést hoz a fővárosi taxisrendelet, amely megszabja, milyen autókkal végezhetnek személyszállítást a fuvarozók. A rendelet, amely szerint tavaly szeptember 1-től csak hatósági ár alkalmazását teszi lehetővé Budapesten, már most átalakította a fővárosi taxispiacot. Elsődleges hatásként megszűnt a fuvarszervező irodák (taxitársaságok) közötti árverseny, így már nem az olcsó árakban, hanem az általuk kínált minőségi kiszolgálásban versenyeznek. „Megindult az átrendeződés is az irodák egybeolvadásával. Ez a folyamat és tisztulás azonban 2-3 évig is eltarthat még” – mondta a Piac & Profitnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. (Korábban úgy becsülték, hogy akár ezer olyan taxis is lehet, aki nem tud megfelelni az elvárásoknak.)

A tavaly elfogadott rendelet szerint a fuvarszervezőknek komoly elvárásokat kell teljesítenie. „Minden piaci szereplőnek minősítő vizsgálaton kell átesnie, ahol igazolni kell az adó- és köztartozás-mentességüket, pénzügyi megfelelőségüket és megfelelő logisztikai, informatikai hátterüket is. Minősítés nélkül a fuvarszervezők nem végezhetnek szolgáltatást. Az eddigi 18-20 taxitársaságból csupán 10 iroda kérte és kapta meg a minősítést” – hangsúlyozta az érdek-képviseleti vezető.

Megszoktuk a hatósági árat

A szakember szerint azoknál a fuvarszervező irodáknál, ahol eddig is fontos volt a minőségi kiszolgálás, az utasforgalom emelkedett, vagy nem csökkent. Ennek magyarázata, hogy az utasok magasabb árért jogosan várnak megfelelő szolgáltatást. Azoknál az irodáknál, ahol csak a tarifa mértéke volt az irányadó, és ennek velejárója a silányabb szolgáltatás volt, érezhetővé vált a fuvarszám csökkenése. Az utasok könnyen megszokták és elfogadták a hatósági árat, mert számukra is kiszámíthatóvá vált az utazás költsége és annak ellenőrizhetősége. (Aki eltér a megszabott ártól, az az engedélyét kockáztatja.)

Január 15-ével lépett életbe az a szabályozás, amely szerint a főváros útjain nem lehet 15 évesnél idősebb autóval közlekedni. Mivel az érdekképviseletek kérését figyelembe vette a főváros, ezért a már engedéllyel rendelkező taxisoknak egy későbbi időpontban (2015. május) kell megfelelniük a szigorú követelményeknek (EU4, EU5 környezetvédelmi besorolás, méret stb.). „Közel 500 gépkocsi éri el a 15 éves kort a következő időszakban, amire már nem adható ki engedély” – mondta Metál Zoltán. Azok viszont, akiknek a rendelet kihirdetésének napján nem volt érvényes taxiengedélyük, már csak 10 évnél fiatalabb autóval kezdhetnek taxizni.

Az ipát is helyben kell fizetni
A nem budapesti székhelyű taxis szolgáltató, aki tevékenységének jelentős részét Budapesten végzi, bevételének túlnyomó többségét is itt szerzi, tehát használja a főváros útjait, terheli annak környezetét, így iparűzési adójának egy részét Budapesten, és nem egy esetleg kedvezőbb adókulcsot biztosító vidéki településen kell megfizetnie. A fővárosi kormányhivatal a vonatkozó fővárosi közgyűlési rendelet egyes rendelkezései törvényellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt nyújtott be a Kúriához. A Kúria önkormányzati tanácsa azonban elutasította az indítványt, és azt mondta ki, hogy a módosított taxirendelet törvénybe ütközése nem állapítható meg.
Szeretjük a sárgát

Mára a taxik több mint egyharmada besárgult, ezt a külsőben és szolgáltatásban (légkondicionált utastér, bankkártya-elfogadás) is megújuló elvárást idén augusztusig kell minden taxisnak vállalnia. Metál Zoltán szerint örömmel fogadták az utasok az új színt: már az első napokban megtapasztalták, hogy a sárgára festett taxikat szívesebben veszik igénybe az utasok. „Messzebbről is könnyen felismerhető és beazonosítható az új arculatú taxi, a külföldieknek ez nem jelentett újdonságot, mára viszont a budapestiek is keresik ezeket az autókat” – hangsúlyozta a Taxis Szövetség elnöke. Korábban a taxisok még panaszkodtak az átfestés költségei miatt, ám a jelek szerint a sárga szín nagyobb forgalmat is jelent.

Még nem osztatlan a lelkesedés

Ugyanakkor a sofőrök között még mindig nem osztatlan a lelkesedés. „Egy rendeletet, ami előír és kötelez, ami védi az utasok és a város érdekeit, nehéz egyik napról a másikra minden taxissal megértetni és elfogadtatni. Azok a taxisok, akik veszteseivé válnak a változásnak, sosem fognak ennek a rendeletnek örülni” – vélte Metál. Legújabban az úgynevezett „csendes címkiadás” miatt volt felhördülés. A GPS alapú címkiadó rendszerek bevezetésére ugyanis nem voltak felkészülve sem a társaságok, sem a taxisok. „Az új szoftverek tesztelése idő hiányában elmaradt, ezért „élesben” történt azok bevezetése. Ebből aztán rengeteg kellemetlenség és bosszankodás következett a taxisok részéről, ami érthető volt ” – hangsúlyozta az érdek-képviseleti vezető, aki szerint a jogosan felháborodott taxisok szerint olyan címkiadó rendszereket használnak, ahol nem tudták ellenőrizni és nyomon követni, hogy ki és miért kapott a környezetükben címet, illetve ők maguk mikor esélyesek arra, hogy munkához jussanak. A diszpécserszolgálatot megváltoztató új rendszer emberi beavatkozás nélkül tízméteres pontossággal, öt másodperces frissítéssel megmutatja, hogy hol található szabad autó a rendelt címhez képest. A fejlesztés több millió forintba került a társaságoknak, ám a taxisok szerint a rendelet azért is ellehetetleníti a munkájukat, mert azóta csupán a kijelölt taxiállomásokon várhatnak utasokra. „Ezen tényleg változtatni kell, de nem a rendeletalkotónak, hanem maguknak a fuvarszervezőknek” – hangsúlyozta Metál Zoltán.

Reklámmentes
A taxik küllemére vonatkozó előírások 2014. augusztus végétől hatályosak: számos egyéb rendelkezés mellett nem lehet reklámokkal telíteni a taxikat. Az egységes arculatú autókon még a taxistársaságok logójának kihelyezése is csak meghatározott helyen – az első ajtókon – engedélyezett, és még ott is csak korlátozott terjedelemben. A szabályozás szerint csak egy területre, a hátsó lökhárítóra lesz csupán lehetséges hirdetést elhelyezni.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo