Túlélésért fognak össze a magyar fuvarozók

2017. május 12. péntek - 17:01 / PP/MTI
  •    

Soha ekkora összefogásra és összezárásra nem volt még szüksége a fuvarozóknak, mint ma, amikor Brüsszelben a közúti áru- és személyszállításra vonatkozó jogszabályalkotási tervek egyértelműen ki akarják szorítani a közép-kelet-európaiakat az unió nyugati részéből - mondta az MTI érdeklődésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese.

Már áprilisban összefogtak a fuvarozók, amikor kiderült, hogy bizottsági irányelv is támogatja a nemzetközi fuvarozókra vonatkozó magasabb minimálbér fizetési kötelezettséget és adminisztrációs terheket. Ez azt jelentené, hogy a nemzetközi fuvarozóknak annak az országnak a minimál bérét kellene kifizetni, amelyikbe épp érkeztek. Akkor Somogyi Gábor, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára elmondta: az Európai Unióban tudott, hogy köszönőviszony sincs a nyugat-európai és a visegrádi országok minimálbérei között, ezért szerinte gazdasági ellehetetlenítéshez vezetne az intézkedés bevezetése.

Most Erdei Péter a Lébényben első alkalommal megrendezett Szállítmányozás napja elnevezésű szakmai találkozón emelte ki, hogy míg 2004-ben csak hat-nyolcezer, addig ma már mintegy ötvenezer olyan járművet tartanak nyilván Magyarországon, amelyek a határon túl is fuvarozhatnak közúton – írja az MTI.

fuvarozó

Kép: Pixabay

Úgy vélte, az elmúlt tíz év nyertese az európai fuvarozásban Lengyelország, Litvánia, Románia és Magyarország, a nagy vesztesek pedig Hollandia, Olaszország és Németország. Hozzátette: ezért tizenegy ország “közúti szövetséget” kötött, hogy elérjék, több uniós országban a helyi minimálbért kelljen fizetniük a fuvarozóknak az oda érkező dolgozóik számára.

Erdei Péter hangsúlyozta, ez óriási terhet róna például a magyar fuvarozókra. Kifejtette: néhány héttel ezelőtt Lengyelországgal, Szlovákiával és Csehországgal közös nyilatkozatban fejezték ki aggályaikat a tervezettel szemben.

A bajban összefogtak a furvarozók
Komoly szabályozási nehézségekkel néznek szembe a magyar fuvarozók. Bizottsági irányelv is támogatja a nemzetközi fuvarozókra vonatkozó magasabb minimálbér fizetési kötelezettséget és adminisztrációs terheket. A piaci szereplők egy része szerint ellehetetlenül a működés, mások példátlan összefogással javaslatokat tettek a kormány elé.

Az április 21-én aláírt deklarációt szerdán adták át az Európai Bizottság közlekedési biztosa kabinetfőnökének, Matej Zakonjseknek. A 170 ezer kamionszerelvényt üzemeltető, 9800 vállalkozás képviseletében megfogalmazott dokumentum szorgalmazza az európai uniós kiküldetési irányelv gépjárművezetőkre kiterjesztésének moratóriumát.

A szakmai nap arra ad lehetőséget, hogy az összefogást erősítsék a közúti fuvarozással foglalkozó cégek között – fűzte hozzá.

Nagy Zoltán, az Éder STT vállalkozás vezető helyettese elmondta, hogy a szabad versenyből adódóan a magyar fuvarozók helyzete humánerőforrás-tekintetében sem könnyű, “komoly hiány” van a szakmában, nem csak Kelet-, hanem Nyugat-Európában is.

Kiemelte ugyanakkor, hogy Magyarország egyfajta híd szerepet tölt be Kelet- és Nyugat-Európa között.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor