Ugrás közben gyártani az ejtőernyőt – ez a startup

Sikersztoriként emlegetni talán még korai, mindenesetre ígéretes hazai fejlesztés indult el, hogy meghódítsa a világot. A SOPRESO a konferenciák életét kavarja fel: a közönség tagjainak okostelefonja segítségével teszi interaktívvá az előadásokat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma egy startup elindításakor nem az a kérdés, hogy sikerül-e tőkét bevonni, sokkal inkább az, hogy az ötletgazda vagy gazdák személyisége alkalmas-e a startupok előtt álló kihívások kezelésére. No és persze kell egy átütő innováció, amely a piac igényeire reagál.

A SOPRESO-t alapító három srác egy startuprendezvényen ismerte fel először, hogy az előadó és a hallgatóság között hatalmas fal húzódik. Az előadóhoz szinte semmilyen visszajelzés nem jut el a prezentáció végeztével, és sok gondolat vagy kihasználatlan kapcsolat marad az asztalon. A fellelhető megoldások mindegyikének volt valami hiányossága: vagy a telepítése volt hosszadalmas és bonyolult, vagy csak néhány prezentációs szoftverrel működtek együtt. Pál Dénes, Wohlmuth Máté és Alvégi Lóci válaszul egy böngészőben futó mobilwebes alkalmazást fejlesztettek. A valós idejű közösségi kommunikációt lehetővé tevő SOPRESO párhuzamosan fut a prezentációval, s a résztvevők regisztráció nélkül saját mobil eszközükkel csatlakozhatnak: kérdéseket tehetnek fel vagy kommentelhetnek a saját kijelzőjükön is megjelenő slide-ok alatt. Az előadók nemcsak információt kapnak a közönségüktől, hanem akár az előadás után is számíthatnak a hallgatóság figyelmére. A konferencia-résztvevők egymás között is kapcsolatokat építhetnek, megoszthatják észrevételeiket s névjegyeiket.

2012-ben egy Startup Weekenden három nap alatt elkészült a prototípus, amivel megnyerték a rendezvényt. Ezután döntöttek úgy, hogy céget alapítanak, és piacra dobják az ötletet. Ehhez viszont pénz kellett.

Az alapítók, Pál Dénes, Wohlmuth Máté és Alvégi Lóci
– Kép: PP/VargaImre

Befektetés

A befektető kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy ne csak pénzt vonjanak be, hanem olyan tudást és kapcsolatokat is, amelyek később a terjeszkedésben is segítik az induló vállalkozást. Három hónap tárgyalás után sikerült megállapodni a Day One Capital intézményi angyalbefektetővel.

– A nagyon korai fázisban lévő cégek számára a kockázati tőkebefektetők által kínált összeg túl nagy, a feltételek pedig túl merevek. Az első körben bevont tőkénél mindig szem előtt kell tartani, hogy ez valószínűleg nem lesz elég a globális piacok meghódításához, ezért olyan állapotban kell tartani a társaságot, hogy az később is vonzó legyen a következő körös befektetőnek. A magántőkét kínáló Day One Capital – Magyarország első bejegyzett angyal befektetői tőkealapja – ilyen feltételeket diktált. A már tapasztalt üzletemberek a befektetésre szánt összeget bizonyos mérföldkövek teljesülése esetén folyósították a haladás ütemének megfelelően. Első körben azt szerették volna látni, hogy a fejlesztő team tud-e csapatként együtt dolgozni, eredményes-e a fejlesztés, és megtörténik-e a piaci validáció. A második részlet utalásának feltételeként pedig már a hosszú távú stratégia megfogalmazását és az éles helyzetben is működő prototípus elkészítését szabták meg – mondja Pál Dénes.

Tesztidőszak

Nehéz üzleti tervet készíteni a korai fázisban lévő projekt esetében, különösen, ha átütő innovációra épül a termék, ami ráadásul az emberek szokásait akarja megváltoztatni. Tulajdonképpen még a piackutatás is komoly feladat elé állítja az erőforrás szűkében lévő startupert.

Annak érdekében, hogy mérni lehessen a vásárlási hajlandóságot éles környezetben, mielőbb elérhetővé kell tenni a széles közönség számára a prototípust. Ez azért is fontos, mert ahhoz, hogy a termék gyorsan, széles rétegeket meghódítson, reagálnia kell a célközönség igényeire. Ugyanakkor a termék a fejlesztés kezdeti fázisaiban sokszor nem üzembiztos. A SOPRESO alapítói olyan tesztkörnyezetet kerestek, ahol a jelenlévők természetesnek veszik a gyerekbetegségeket, ahol nem ciki, ha az alfa-verzió időnként lefagy.

– Ebben a fázisban főképp meetupokon vizsgázott a szoftver, és már a weboldal is kész volt, ahol a potenciális vevők kinyilatkoztathatták az érdeklődésüket. Akkor tudunk értéket nyújtani az előadónak, ha a közönség használja a SOPRESO-t. A megszerzett felhasználói adatok tükrében alakítottuk a terméket, változtattuk a funkciókat és a felület megjelenését – mondja Alvégi Lóci.

Kép: PP/VargaImre

Üzleti terv

A befektető által elfogadott üzleti terv a felhasználói bázis kiépítésére fókuszál: a SOPRESO-nak minél több elkötelezett, lelkes és lehetőleg fizetős ügyfelet kell gyűjtenie.

– A software as a service (SaaS) üzleti modellt követő startup számára költséges a vevőszerzés. Mivel a kiadás előre jelentkezik, a bevételek pedig időben elnyújtva, nagyobb tőkére van szükségünk a növekedéshez – magyarázza Wohlmuth Máté, és hozzáteszi: az a kérdés, hogy a rendelkezésünkre álló forrást hogyan tudjuk a növekedési potenciál szempontjából a leghatékonyabban felhasználni.

– Alapvetően weboldalon keresztül értékesítjük a terméket, egyedi előadóknak. A cég növekedési modellje az iparági standardokon alapszik: az oldalra irányított látogatók hány százaléka tölti le a programot, a freemium-prémium felhasználók aránya hogyan alakul, a fizetett felhasználók hány százaléka morzsolódik le havonta, és ebből eredően egy fizetős felhasználó átlagosan hány hónapig marad vásárló. Tegyük fel, hogy tíz dollárba kerül a program, és tízszázalékos havi lemorzsolódás mellett egy felhasználó tíz hónapig marad ügyfél. Ebben az esetben egy premium felhasználótól száz dollár bevételre számíthatunk. Ezt a mutatót kell összevetnünk azzal, hogy mennyibe kerül egy fizetős felhasználó akvirálása – mutat rá Pál Dénes.

A freemium üzleti modellre épülő stratégia a jelen stádiumban folyamatosan alakul. A befektető dinamikus fejlődést vár és azt, hogy a csapat menet közben gyorsan és rugalmasan tudjon reagálni a felmerülő helyzetekre.

– Az első és legfontosabb feladatunk most, hogy a felhasználószámot minél gyorsabban bővítsük, de ehhez meg kell találnunk a szűkebb célközönségünket, azokat a lehetséges felhasználókat, akiket a lehető legkisebb kommunikációs és marketing-költségvetéssel elérünk. Ez az a kör, akiknek a rendszer használata a legnagyobb hozzáadott értéket jelenti. Őket kell megtalálnunk annak érdekében, hogy a lehető legkisebb anyagi ráfordítással a lehető leggyorsabban nőjön a SOPRESO ismertsége és a regisztrált felhasználószám – hangsúlyozza Wohlmuth Máté.

– A cégértéket nem az határozza meg, hogy mekkora a fizetős és nem fizetős ügyfelek száma, hanem hogy adott pillanatban a nem fizetőseket milyen arányban lehet fizetőssé konvertálni. A felhasználónkénti cégérték fél és kilencven dollár között mozog a legnagyobb startup-felvásárlásoknál – teszi hozzá Pál Dénes.

Fókuszban a marketing

A befektetés óta majdnem egy év telt el. A felhasználói visszajelzések alapján kész vannak a széles körű elterjesztést lehetővé tevő funkciók, a Windows mellett már létezik az OS X-re fejlesztett verzió. Most viszont a felhasználószám dinamikus bővülése érdekében nagyobb arányú marketingköltésen a sor. A növekedés ütemét nagyban meghatározza, hogy milyen gyakran, mekkora közönség előtt használják a szoftvert, s a közönség tagjai közül hányan lesznek maguk is SOPRESO-ügyfelek.

A 12 főből álló teamben a három programozó, két grafikus és egy ügyvezető mellett nemzetközi diákszervezeteken keresztül foglalkoztatott amerikai egyetemisták is vannak. Ők a szöveg és tartalomgyártásban veszik ki a részüket, hiszen a nemzetközi porondra szánt termék elképzelhetetlen az anyanyelvi kultúra nélkül.

B-terv

Magyarországon egy startup nehezen talál üzletfejlesztési példát, amelyet másolhatna, vagy döntéseket, amikből okulhatna. A már sikeressé vált startupok főhadiszállása általában Amerikában van, és az üzlet is onnan indult. Legfeljebb a fejlesztés vagy a kutatás van Magyarországon.

Reid Hoffman, a LinkedIn társalapítója mondta, hogy startupozni olyan, mint kiugrani a repülőből, és zuhanás közben gyártani az ejtőernyőt. Aki stabilitást és kiszámíthatóságot keres, ne adja startupnak a fejét – mondja Wohlmuth Máté, aki szerint ebben a műfajban nem lehet évekre előre látni. – A következő lépésben gondolkodhatunk, arra kell koncentrálni. A sorrend viszont nagyon fontos.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo