Üzleti Etikett: Búcsúzni csak szépen…

2016. augusztus 03. szerda - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az ősz közeledte sokak számára munkahelyváltást is jelent. Ma már természetes, hogy a karrierépítés során több munkahelyet is megjár valaki, sőt az Y generáció (a kutatások szerint) jellemzően nem is tervez igazán hosszú időt tölteni egy-egy munkahelyen. Így, ha úgy döntöttünk, az életünk egy korszakát lezárjuk és új fejezetet nyitunk, nem jelenti, hogy minden hidat felégetve kellene távoznunk, rossz szájízt hagyva kollégáinkban.

Búcsúzni elegánsan és szépen is lehet, különösen, ha néhány dologra odafigyelünk: Amíg az érintett vezetővel nem beszéltünk, legyünk diszkrétek kilépési szándékainkat illetően. A céges protokollt betartva tájékoztassuk a vezetőket (a munkáltatói jog gyakorlóját, a közvetlen felettest…) a döntésünkről. Törekedjünk arra, hogy lehetőleg minden érdekelttel személyesen beszélhessünk,  hiszen senki nem örül, ha másoktól (esetleg folyosói pletykából) tudja meg, hogy a közvetlen munkatársa el akar menni. Ha már biztosan tudjuk, hogy távozunk, akkor se mondjunk rosszakat jelenlegi munkatársainknak a jelenlegi munkahelyünkről. Ők továbbra is ott fognak dolgozni. ha távozunk, akkor azt tegyük szépen, méltósággal, az alábbi tanácsokat megfogadva.

 

Kép: Fotolia

Kép: Fotolia

Ne gyűjtsünk „szuveníreket”: a „kincstári” tűzőgép, nem a sajátunk… Pusztán azért, mert már az utolsó homokszemek peregnek a céges homokóránkban, a hozzáállásunkon, illetve a munkánk minőségén ennek nem szabad meglátszania, sőt!

Amennyiben azt kérik tőlünk, hogy tanítsuk be valamelyik munkatársunkat, ennek a kérésnek, nemcsak erkölcsi, de jogi kötelezettségünk eleget tenni. Mint ahogyan az is, hogy úgy adjuk át a teljes munkakörünket és az eszközeinket, ahogyan azt tőlünk kérik. A munka törvénykönyve szerint a jogellenes munkaviszony-megszüntetés szabályait kell megfelelően alkalmazni, ha a munkavállaló munkakörét nem a munkáltató által előírt rendben adja át. Jó tudni azt is, hogy a távozásunk során a munkáltatónak okozott kárért, felelősek vagyunk. (A céges számítógép adatainak letörlése tehát, nem jó ötlet.)

Az állásinterjú másik oldala
A nyár második fele és az ősz eleje az állásváltoztatások időszaka. Rendszeresen olvashatunk arról, hogy az álláskeresés során a munkavállalóknak mire érdemes odafigyelniük az önéletrajztól, az első benyomásig, illetve miről, mikor beszéljenek vagy kérdezzenek. Arról azonban sokkal kevesebb szó esik, hogy a munkáltatók képviselői milyen bakikat követhetnek el egy állásinterjú során. Szakértőnk erre világít rá.

Felmondásunk során indokolási kötelezettségünk nincs a munkáltató felé és magyarázkodnunk sem kell a döntésünk miatt. Azonban dönthetünk úgy, hogy adunk egy rövid magyarázatot. Ahogyan a mi döntésünk az is, elmondjuk-e hová megyünk tovább. A magyarázatunkban inkább az új lehetőség vonzó voltára (mintsem jelenlegi munkahelyünk és munkatársaink kritizálására) helyezzük a hangsúlyt: „Felkínálkozott egy olyan lehetőség, amelynek nem tudtam ellenállni.” (Ha azonnali hatályú felmondással távozunk, természetesen ezt a döntésünket meg kell indokolnunk.)

Akitől lehet, köszönjünk el személyesen, ha erre nincs módunk telefonon vagy e-amilen is elbúcsúzhatunk, ám köszönés nélkül távozni nem elegáns.

… és végül, a legfontosabb:

Köszönjük meg a munkatársainknak (ne csak a közvetlen munkatársaknak, és ne csak a „fontos” embereknek) az együtt töltött időt, a közös munkát, a nekünk nyújtott segítségüket, az általuk szerezett tapasztalatokat… Köszönetünk legyen személyes, őszinte, és ha olyan volt a kapcsolat, akkor egy apró figyelmességgel is meglephetjük őket.

Sokan távoznak kevéssé elegánsan a munkahelyükről, azonban két dolgot elfelednek: híre megy (és mindig híre megy) a nem éppen stílusos távozásnak, ami nem tünteti fel a távozót vonzó színben. Könnyen megeshet, hogy a régi munkatársak a jövőben ismét kollégák, vagy üzleti partnerek lesznek – és semmi ok sincs abban reménykedni, hogy időközben elfeledik, ha a távozó viselkedése, kívánnivalót hagyott maga után.

Emlékezzünk hát a régi dalra: Búcsúzni, csak nagyon szépen szabad…

Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu

Nem úri huncutság az etikett: viselkedni tudni kell(ene)
A jó modor nem afféle úri huncutság, hanem a sikeres érvényesülés feltétele. Rugalmasság és magabiztosság, amitől mások jobban érzik magukat a társaságunkban, miközben mi uraljuk a terepet. Jogászként csinált karriert Erdős Zsuzsanna etikett-coach, de érezte, nincs a helyén. Sokáig nem ismerte fel a vágyott új utat, bár, mint mondja, mindig is érezte, hogy „ott van az orra előtt”.
Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor