Egyvalakié lesz a másfél milliárdos üzlet

Csak egy maradhat: a klasszikus Hegylakó című film halhatatlan harcosai helyett azonban most Budapest vág rendet a városnéző buszok piacán: egy nyilvánosságra került rendelet szerint jövő január elsejétől egyszereplőssé teszik a Hop-On, Hop-Off piacot.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:MTI/ LakatosPéter

Teljesen felülírja az elmúlt években kialakult különcélú menetrend szerint végzett városnézési tevékenységet Budapest. A közkeletű nevén „Hop-On, Hop-Off” cégekkel kapcsolatban ugyanis június elején a Fővárosi Közgyűlés határozatot fogadott el, miszerint 2017. január 1-től csak egyetlen cég, vagy egy konzorcium kaphat koncessziót a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére. A koncessziót elnyerő cégnek, vagy cégeknek legalább 25, a legkorszerűbb környezetvédelmi normának megfelelő autóbusszal kell végeznie a tevékenységet, a cégformája pedig zártkörű részvénytársaság (zrt.) kell, legyen – derül ki a fővárosi képviselőknek megküldött előterjesztésből, amelyről júniusban szavazott a közgyűlés – de a részletek máig ismeretlenek.

A koncesszió kiírása nem újdonság, a főváros már évek óta fontolgatott egy ilyen lépést. A "különcélú menetrend szerinti tevékenységet" folytató vállalkozások közül várhatóan négy céget érint a döntés: a CITY TOUR Hop on Hop off, a Program Centrum, a City Sightseeing Budapest, és a Big Bus nevű cégek vesznek részt a Budapesti szolgáltatásban.

„1,5 milliárd forint a négy, a piacon lévő cég együttes árbevétele, ekkora üzlet kerülhet most egyetlen nyertes kezébe” – mondta Toldi Annamária a Program Centrum kft. tulajdonosa, másik két piaci szereplővel, a CITY TOUR Hop on - Hop off, illetve a City Sightseeing Budapest képviselőivel tartott közös sajtótájékoztatón. A cégvezető szerint, a döntés összesen a négy cég több mint háromszáz munkavállalóját érintheti. „Bárki is nyer, a másik három cég kiszorul a piacról, ami mindenképpen munkahelyek elvesztésével jár” – hangsúlyozta Toldi Annamária.

Különadót kaptak az éttermek
2018. január 1-jétől bevezeti a kormány a turizmusfejlesztési hozzájárulást. A kormány ezzel vélhetően a már bejelentett áfacsökkentéssel kieső bevételeket akarja pótolni. Az érdekképviseleteknek tetszik a különadó.
Új buszok kellenek

A városvezetés a budapesti levegőminőség javításával indokolja a lépést: a jelenleg mintegy 60 Hop-On, Hop-Off busz ugyanis erősen elavult, előfordulnak közöttük évtizedes járművek – és egyikük sem felel meg a legmodernebb, ún. EURO-6-os kibocsátási szabványnak.

Mem lehet egy több tíz-, vagy százmilliós beruházást arra alapozni, hogy jövőre talán a teljes tevékenységünket fel kell számolnunk
„Valóban vannak elavult járművek, de ez jelentős részben a jelenlegi rendszer következménye” – mondta Toldi Annamária. A jelenleg ugyanis különcélú menetrendszerinti szolgáltatás csak járatengedély birtokában végezhető – ezt pedig minden évben meg kell újítani. „Nyilván nem lehet egy több tízmilliós, vagy százmilliós beruházást arra alapozni, hogy jövőre talán a teljes tevékenységünket fel kell számolnunk” – mondta a program Centrum tulajdonosa, aki szerint ennek ellenére is történtek fejlesztések a buszflottában. „Az egyik legrégebbi, retro Ikarusz buszunkat például most alakítottuk át elektromos járművé” – hangsúlyozta.

Ugyanakkor, mint azt a cégek képviselői kiemelték, a koncessziós kiírásról egyelőre azon kívül, hogy lesz, semmi biztos sem tudható. „Egy ilyen volumenű buszbeszerzés, amit az előterjesztésből láthattunk, legalább egy-két éves időszak, tehát ha megkezdenénk a gyártókkal a tárgyalásokat, akkor sem biztos, hogy 2017-re a megfelelő számú új buszt be lehetne szerezni” – mondta Toldi Annamária. Ezért az érintett vállalkozások arra kérték a fővárosi hatóságokat, hogy a koncessziós pályázat kiírása előtt egyeztessenek a cégek képviselőivel. „Nincs azzal gondunk, ha a főváros szabályozni akarja a hazai piacon futó járművek minőségét, de ehhez nem kellene feltétlenül a szereplők háromnegyedét kiszorítani a piacról”  - hangsúlyozta a cégvezető. Ha a pályázat változatlan formában mégis kiírásra kerül, a három cég képviselői szerint várhatóan konzorciumi formában, együtt pályázzák meg a kiírást.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo