Vállalkozás és barátság együtt? Így lehet!

2014. szeptember 01. hétfő - 18:30 / asalgo
  •    

Közösen céget alapítani a legjobb barátunkkal jópofának tűnik, de nem árt szem előtt tartanunk néhány alapszabályt. Íme a legfontosabbak.

Kép:Fotolia

1. A szó elszáll az írás megmarad – tartja a mondás, helyesen!

Rögzítsünk mindent írásban, ne hagyatkozzunk arra, ki, mire emlékszik. Ezzel rengeteg időt spórolunk meg a cégnek és jó néhány konfliktust magunknak! Egy esetleges vita esetén is kiutat jelenthet, ha van írásos nyom.

2.  Osszuk meg a feladatokat és időnként cseréljünk szerepet!

A cég hatékony működésének kulcsa az ésszerű munkamegosztás. A „mindenki csinálja azt, amihez ért” elvén fel kell osztani a feladatokat. Ez talán az első dolog, amit megfogadunk, amikor kilépünk a vállalkozói szférába, hogy nem fogjuk ugyanazt a rossz HR-politikát alkalmazni saját cégünkben, mint amit volt szerencsénk megtapasztalni alkalmazottként. Az is fontos, hogy lehetőleg egyenlően osszuk fel a feladatokat, hogy  senki ne érezze úgy, hogy a másik többet vagy kevesebbet tesz a cégért.

Öt csalhatatlan jel, hogy itt az ideje a szakításnak!
Amikor az ember elhatározza, hogy belevág egy saját cég létrehozásába, mindent rózsaszín felhő vesz körül. Még azt az embert is, akit a partnerünké választunk. Minden szupernek tűnik és nincs előttünk lehetetlen. De nem feltétlenül marad ez így örökké.
Az üzleti kapcsolat nem párkapcsolat. Kézzelfogható anyagi hátránnyal jár, ha a felek nem illenek össze vagy nem csiszolódnak egymáshoz. Ha egy idő után úgy érzi, nem a megfelelő üzleti partnerrel sodorta össze a sors, kezdje el figyelni a jeleket, valóban annyira különböznek-e egymástól, hogy jobb lesz befejezni az együttműködést.

3.   A hosszú barátság titka a pontos elszámolás!

Ne halogassuk a könyvelést, minden bevételt és kiadást vezessünk pontosan. Külön oszlopban rögzítsük a tagi kölcsönöket, azt is, hogy melyikünk adta és mire költöttük el. Precíz elszámolással elkerülhető a későbbi félreértés. Elejét vehetjük az „engem meg se kérdeztél, hogy költsünk-e erre vagy sem, én nem egyeztem bele abba, hogy ezt megvegyük” típusú szemrehányásoknak.

4.   Ne “hagyjuk rá” a másikra!

Tartsuk szem előtt, hogy az üzlet nem barátság, még ha párhuzamosan is csináljuk a kettőt. Igyekezzünk minden félreértést tisztázni, a vitákat megbeszélni és megpróbálni minden esetben kompromisszumot hozni. Nem véletlenül mondják, közös cégtől megszabadulni, nehezebb mint elválni!

A helyzet talán még nehezebb munkahelyi szerelem esetén. Van néhány tippünk, hogy lehet jól kezelni!

5. Legyünk maximalisták, de ne mindenáron!

Igyekezzünk a lehető legtöbbet kihozni a cégünkből, de ne menjen rá a barátságunk. A teljesítményorientált szemlélet elengedhetetlen a hatékony működéshez, de fontos, hogy időt szenteljünk a közös cég mellett a barátságunknak, mert egy nap arra ébredhetünk: van egy profitáló vállalkozásunk, de közben elvesztettük a legjobb barátunkat.

Megengedhetők az érzelmek a munkahelyen?
A vállalatoknál általános vélekedés, hogy mivel a pénz mozgatja az üzleti világot, az arról való döntéseknek racionalitáson kell nyugodniuk, ott érzelmeknek nincs helye. Pedig tudósok megállapították, érzelmeink meghatározzák gondolkodásunkat, sőt, egyes kutatók azt állítják, hogy befolyásolják racionális döntéseinket.
Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor