Van egy jó sztorija? Megéri!

A filmek, a könyvek, a mesék vitathatatlanul hatalmas hatással vannak ránk. Miért ne használnánk ki a történetek erejét a mindennapi életünkben is? A történetek segítenek építeni személyes- és cégmárkánkat, megoldani a vezetési kihívásokat és kapcsolatokat teremteni.

Kép: Fotolia

Magyarországon a történetek, a történetmesélés kizárólag a magánéletünk része, azt gondoljuk, hogy egy kávé mellé való. Nincs helye a komoly, téttel bíró szituációkban, az üzleti életben. Nem használjuk tárgyalásokon, értékesítésben, előadásokon. Pedig ez nagy baj- mondta Győrffy Kinga a Personal Brand Institute kommunikációs tanácsadója a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.

A memóriánk kép alapú, tehát az emlékezetes kommunikáció kép, ráadásul mozgókép alapú. Ezzel sokkal inkább érzelmeket tudunk kiváltani és ez az, amivel hatást tudunk elérni. Vagyis eredményes dolog felépíteni saját történeteinket és azt beépíteni személyes – és akár céges – márkánkba.

Egy érv azonnal ellenérvet, kritikus ént hív elő a másik emberből, gyakran vitahelyzetet teremt. Tulajdonképpen hadviselés, ami beindítja az érvelő, tagadó mechanizmusokat. Ezzel szemben a történet kapcsolatot hoz létre két ember között, hidat teremt és a másik embert részesévé teszi a mesélő történetének. A jó történet lefegyverez, kikapcsolja a tagadó mechanizmusokat.

A storytelling segítségével lehetőséget adhatunk a másik félnek, hogy maga értelmezhesse a maga számára azt, amit át szeretnénk adni. Az emlékezetes történetekbe csomagolt mondanivalót mindenki „lefordíthatja” saját maga számára, megtalálhatja a maga számára fontos pontokat.

A történetemesélés képessége fejleszthető és elsajátítható. De mitől lesz spontán, ha megtanulom? Meg kell tanulni a technikát, hogy aztán elfelejthessük. A cél, hogy olyan automatizmus legyen, mint a biciklizés vagy az autóvezetés. (Néhány jó tippet a hatásos előadásmódhoz itt találhat!)

Három leküzdhető félelem

1. Nekem nincsenek történeteim

Dehogynem. Mindenkinek vannak. Sikerek, vagy olyan sztorik, amikor valami kudarcnak indultak, de siker lett belőlük. Találkozások olyan emberekkel, amelyek megváltoztatták a saját, személyes életünket. Helyek, utazások, amelyek fontos hatással voltak ránk – ezek mind történetek alapjai.

Érdemes a személyes márkába a kudarc történeteket is beépíteni, hiszen például hatalmas motiváló erejük lehet. Azonban nem mindegy, hogy hogyan tesszük ezt. A kudarc történet nem lehet siránkozás, panaszkodás, nem kicsinyítheti és nem hozhatja méltatlan helyzetbe a személyt. Végül nem lehet önterápiás módszer – tehát olyannak kell lennie, amit feldolgoztunk, rálátunk és reflektálni tudunk rá. Meg kell tudnunk mutatni, hogy milyen lépések vezettek hozzá és mi a tanulsága.

Hol használhatjuk?
Értékesítésnél, marketingben: mi más mondhatna többet, mint az elégedett ügyfelek történetei?
Énmárka és cégmárka építésben: a történet segíti az azonosulást és emlékezetesebbé tesz.
Előadás közben:egy jó történetbe ágyazva a legkomolyabb mondanivaló is megragad az emberek emlékezetében.
Értekezleten:  a történetek motiválhatnak, segítik az azonosulást
De történetek forrása lehet példaképek életének történetei, vagy könyvekből és filmekből vett történetek is, ha azt magunkon átszűrtük és saját tanulsággal fogalmazzuk meg. A személyesség viszont fontos, csak akkor működik a dolog, ha valóban mutatunk valamit magunkról. A megfelelő történet olyan, amiben a másik magára ismerhet, amivel kapcsolatot tudunk teremteni a beszélgetőtársunkkal.

2. Van sztorim, de milyen céllal mesélhetném őket?

Számos céllal mesélhetünk történeteket a bizalom elnyerésétől a motiválásig. De létezik öt alavető típus, amit érdemes megismerni:

  • Ki vagyok én és miért vagyok itt? Arra szolgál, hogy felkeltsük a figyelmet.
  • Tanító történet
  • Értékekről szóló történet (Edison a laboratóriuma leégése után, 67 évesen azt mondta: óriási szerencse, minden tévedésünk odaveszett.)
  • Tudom, hogy Önök mit gondolnak történet – tévképzetek megcáfolására
  • Vízió történet – jövőképet fogalmazunk meg
3. Én nem tudok jól mesélni

A jó történet valóban kevés, azt tudni kell jól elmesélni. De ez tanulható dolog. Nagyon fontos a stílus: a jó történet stílusa egyszerű, élénk és emlékezetes, hiteles. Fontos az előadásmód is, a kezünk tartásától a megfelelő szünetekig. Számos technika elsajátítható az előadásmódunk fejlesztésére, de a legfontosabb, hogy tudatosan figyeljük magunkat, amíg természetessé nem válnak a megtanult elemek.

Egy példa: nem mindegy, hogy valaki megy, vonul, libeg vagy vánszorog. Figyeljünk a szavakra! Azok egyszerre beszélnek a történetünk szereplőjéről és rólunk, mint előadóról. Egy érzelemmel teli kifejezéstől a történet egyszerűbb, élénkebb és emlékezetesebb lesz.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo