Világsikerre jutott találmányával a magyar startup

2018. január 18. csütörtök - 13:30 / Nagy Mariann
  •    

Képzeljük el, hogy turistaként már nem az okostelefont vagy a tabletet nyomogatjuk az utcán, információk után kutatva, hanem különleges szemüvegünk révén megjelenik szemünk előtt a közeli boltok nyitva tartása, az épp aktuális leárazások... Az utca képe telítődik írásos infókkal, csetekkel, képekkel.

A kiterjesztett valóság (az augmented reality) óriási lehetőség az oktatás, a tudomány, a gyógyászat továbbfejlesztésére és mind nagyobb szerepet játszik majd mindennapi életünkben. Maróy Ákos és fejlesztő csapata úttörő módon a repülésben alkalmazza az új technológiát. Nem véletlenül, mert a feltaláló maga is pilóta, így pontosan tudja, milyen információk megjelenítésére van szükség a levegőben.aeroglass-ar-planes-1024x576

Találmányuk, az Aero Glass okosszemüveg, forradalmasíthatja a pilóták tájékozódását repülés közben. A fejen viselt eszköz használója elé minden fontos tudnivalót kivetít, amire szüksége van, a repülési adatokat, a hajtóművek működését, az útirányt, a légifolyosót – mégpedig függetlenül attól, hogy a pilóta merre néz. Így nem kell levennie szemét környezetéről, nem kell a műszerfalon sorra figyelemmel kísérnie a más-más helyen elhelyezett műszerek különböző jelzéseit. Az okosszemüveggel csökken a stressz, a szellemi terhelés, és ez jelentősen növeli a repülés biztonságát. Ami annál is fontosabb, mivel a statisztikák szerint a légi balesetek 60-70 százaléka a pilóta hibájából, főként annak túlterheltsége miatt következik be.

A technológia bármilyen járműnél hasznos, autóban, hajóban, tankban – de a repülésben egyértelmű a hozzáadott érték. A levegőben ugyanis nincs út, ott láthatatlan korlátokat kell figyelembe venni, ezért szinte misztikus feladattal van dolgunk…” – mondja Maróy.Key Speakers At The 2015 Dell World Conference

Az, hogy milyen információt jelenítenek meg a szemüvegen, döntés kérdése; a feltaláló első körben a repülés biztonságának ellenőrzésére és a navigációra helyezte a hangsúlyt. A 3D-s, 360 fokban használható alkalmazás fejlesztése 2013-ban kezdődött, a találmány beta verzióját 2014-ben amerikai pilóták próbálhatták ki.

Piaci áttörésről még nem beszélhetünk, de a magyar startup cégre felfigyelt a nemzetközi szakma. Részt vehettek a világpiac vezető repülőgépgyártója, az Airbus innovációs programjában, 1,1 millió eurós finanszírozást nyertek az Európai Unió kutatás-fejlesztési alapjából, a

Az okostelefon halálra ítélt technológia, ez jön utána
Minden széles körben elterjedt és divatos infokommunikációs eszközről azt gondoltuk a fénykorában, hogy örökké fog tartani. De techguruk már rebesgetik, hogy az okostelefon napjai is meg vannak számolva. Hajmeresztő dolgok jönnek utána.

Horizont 2020-ból, díjakat nyertek nemzetközi szakmai versenyeken. Az Aero Glass okosszemüvege a kalforniai Santa Clara-ban, az idei Augmented World Expo-n megkapta a legjobb applikációnak járó elismerést, a témával foglalkozó amerikai Disruptor Daily pedig 2017 legizgalmasabb innovatív cégei közé választotta őket. (A lap 100-as listáján mellettük ott van az Elon Muskhoz köthető Tesla és SpaceX mellett a Google DeepMind-ja, a Go-világbajnokot verő mesterséges intelligencia).

“Rengeteg érdeklődő van, a repülés területén túl az autóiparból és tengerészeti területről is. Jelenleg befektetést keresünk, hogy egy megfelelő piacra lépési stratégiát tudjunk végrehajtani. Ami a repülést illeti, Amerikában és Európában összesen vagy egy millió pilóta dolgozik, nagyon jól meghatározható igényekkel, és a vevőkör egy része nyitott az újításokra. Ugyanakkor nem egyszerű az iparág meghatározó cégeit meggyőzni, milyen előnyökkel járna az repülőgépek műszerparkjának forradalmi átalakítása. Régi, bejáratott partnerekkel dolgoznak együtt, a megszokott technikai kultúra visszafogja a fejlődést, hiszen a legmodernebb műszerek is valamilyen értelemben a korábbiakat idézik. Miközben ez az innovatív szerkezet egymaga kiváltja egy mai, korszerű gép pilótafülkéjének összes műszerét – a 100 ezer dolláros ár tizedéért. Ha akarják, ha nem – ez a jövő…”

Hogyan tovább? A fejlesztők tovább dolgoznak, tudják: sok mindenen kell még változtatni, amíg az okosszemüveg szélesebb körben piacképes lesz. Sok finomítást igényel a súly, a dizájn – és nem utolsósorban meg kell találni a korai felhasználókat, akik már most nyitottak a jövő technikájára, amelyet egyaránt használhatnak a földön, a vízen, és a levegőben…

 

 

Info & tech
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor