A repülőjegyben fizetjük meg a légszennyezést?

A párizsi Klímacsúcson elfogadott klímaegyezménynek nem volt része a légi közlekedés. A szektor képviselői olyan globális megállapodást kidolgozására ültek össze a napokban, mely 2020-tól karbonsemleges növekedési pályára állítaná az iparág szereplőit: kvótavásárlással "adóznák le" légszennyezésüket, ami persze pluszkiadást jelent. A kérdés, hogy áthárítják-e az utasokra?

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ha minden légitársaságot bevonnak egy egységes kvótarendszerbe, vagyis kibocsátási engedélyeket kell vásárolniuk a légszennyezésükért, ez 2025-ra 6,2 milliárd dollárnyi költséget jelentene a piaci szereplőknek. 2035-re 24 milliárdjuk bánná.

A napokban ültek össze a személyszállítási (al)szektort szabályozó ICAO (International Civil Aviation Organization) képviselői, hogy kidolgozzák a globális egyezmény részleteiről. Októberre kell tető alá hozniuk a megállapodást, mely 2021-ben lépne érvénybe.

Böhöm nagy madár
(fotók: freeimages.com)

Ha ez nem sikerül, a kormányok még nagyobb anyagi terheket rónának a légitársaságokra, jelentette ki az International Air Transport Association (IATA) vezetése az ICAO adataira hivatkozva, jelentette a Reuters. A kormányok ugyanis saját hatáskörükben esetlegesen, össze-vissza szabnának ki díjfizetési terheket, s az iparág érdeke, hogy ezt elkerüljék egy egységes kvótavásárlási rendszer létrehozásával. Az ICAO munkájában 191 tagországa vesz részt.

A kvótavásárlással a a légitársaságok olyan karbonkrediteket vásárolnának, melyek kijelölt karbonsemlegesítési projekteket finanszíroznak. Egy Moszkvából New Yorkba tartó járat (267 utast szállító B777-es gépről van szó) karbonsemlegesítésének költsége 804 dollár lenne. Vagyis egy utasra 3 dolláros felár jutna. A tárgyalások még túl korai fázisban vannak ahhoz, hogy a légitársaságok arról is nyilatkozzanak, áthárítanák-e a plusz költséget az utasokra, de valószínűleg így lesz.

Leszálltak, kiszállnak

Az ICAO javaslata az, hogy fokozatosan vezessék be a karbonsemlegesítési rendszert, így egy bizonyos ideig némi engedményeket adnának a fejlődő országoknak, a kifejezetten szegény országok pedig mentesülnének a fizetés alól. Nemrég Kína egyet nem értésének adott hangot, mondván az egyezmény túl nagy anyagi terhet jelentene a fejlődő országoknak.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo