A tiltakozás mint művészet

Zongorista játszott nemrég az Északi-sarkon, a globális felmelegedésre hívva fel a figyelmet. A látványos akció kapcsán felelevenítjük az elmúlt évek legemlékezetesebb környezetvédelmi üzenetű performanszait és köztéri műalkotásait.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ludovico Einaudi egy úszó táblán játszott a zongoráján a Jeges-tengeren sodródva, a norvégiai Svalbartban. A vízen lebegő, fehérre festett platform, amelyen elhelyezkedett, teljesen egybeolvadt a környező jégtáblákkal. A művész fellépése a Greenpace „Save the Arctic” nevű kampányának a része, az előadást természetesen kamerák rögzítették. A zeneszerző-zongoraművész különleges élménynek nevezte megérkezését a Jeges-tengerre, mert „érezni lehet a hely tisztaságát és sérülékeny voltát”. (A NASA állítása szerint az Északi-sark jégtakarójának kiterjedése a 70-es évek óta évente 53 871 négyzetkilométerrel csökken.)

Ahogy játszik, a háttérben látható, hogy leomlanak nagy darabok a jégfalból. Einaudi fel is néz, amikor egy ilyen omlás hangosan belemorajlik a muzsikájába. A globális felmelegedés szemmel látható. A zeneszerző az „Elégia az Északi-sarkért” című zeneművét adta elő.

Médiatudatos megmozdulások: több kamera filmezte. A kép jobb felső sarkában egy kis csónakban az egyik stáb látható Kép: YouTube

Karóba húzott medve

2016 áprilisában a koppenhágai Christiansborg Palota, vagyis a dán Parlament előtt erősítettek fel egy jegesmedve-szobrot egy rúdra, jelezve, hogy az állatfaj léte veszélyben van. A szobor az unbearable nevet kapta. Ez szójáték: az unbearable azt jelenti, hogy elviselhetetlen, ugyanakkor benne van a bear szó is, ami medvét jelent.

A dán szobrász, Jens Galschiøt a World Wildlife Funddal (WWF) együttműködésben állította ki műalkotását.

Készül a medveszobor
Kép: Youtube/jensgalschiot

Felhőkarcoló-vetítés

Az Oscar-díjas Louis Psihoyos, aki a „The Cove” (2009) című dokumentumfilmért nyerte el az Amerikai Filmakadémia díját, újabb doksijában, a „Racing Extinctionben” filmre vitte, hogyan hatnak a New York-i polgárokra a felhőkarcolókra vetített fényshow-k, melyek lélegzetelállító színekben mutatják az állatvilág egyedeit, és figyelmeztetnek a környezetromboló életmódunk miatt gyorsuló fajpusztulás tényeire. A járókelők megállnak, elámulnak, és könnyekig hatódnak.

Kép: racingextinction.com

Talán még izgalmasabb manővere volt a stábnak, hogy elmentek az olajcégek telepeihez, és az ott kiszálló füstre adatokat vetítettek többek között arról, hogy a cégek milyen mennyiségű ÜHG-gázt eregetnek a légkörbe, és más hasonlók. Persze nem tetszett az olajfinomítót őrző biztonságiaknak. De mit tudnak tenni? A levegő mindenkié. A füstöt nem foglalhatják le. Győz a gerillamarketing – illetve a gerilla-aktivizmus.

Disney-maskarában

A Rainforest Action Network 2011-ben génteszttel mutatta ki, hogy a Disney konszern által kiadott gyerekkönyvek papírjába nem fenntartható módon termesztett fák is bekerültek. Egészen pontosan egy indonéziai erdőirtás termékei. Az aktivisták ironikusnak találták, hogy éppen „A dzsungel könyvé”-t kiadó cég, melynek e klasszikus műve az erdei élővilág mellett szól, profitál az erdőirtásból. A génteszt képes kimutatni, mely országból, régióból származnak a papírban felhasznált fák. A papír szinte mindig több helyről szerzett faalapanyagokból készül.

A Disney-székház a hollywoodi hegyek túloldalán, a San Fernando-völgyben lévő Burbankben.
Kép: flickr

Az ügyben viszonylag minimalista megmozdulás történt: az aktivisták beöltöztek Mickey és Minnie egérnek, s jelmezben blokkolták a Disney vállalatbirodalom Burbankben lévő székhelyének főbejáratát, ahol egy nagy feliratot is kifüggesztettek. A cég vezetése, nehogy a médiában túl nagy figyelmet kapjon az akció, beleegyezett, hogy tárgyalásokat kezdjen a csoporttal. Hatásos akció.

Spontán erdő a Times Square-en

2011 áprilisában a Föld Napján az Earth Day New York szervezésében óriási erdőfotókat állítottak ki a Times Square-en, és egy minierdőt is felállítottak az aszfalton.

Közel 86 ezer ember küldte a tree (fa) szót SMS-ben egy bizonyos telefonszámra, amivel gyakorlatilag 5 dollárt ajánlott fel mexikói, kenyai, indiai és Fülöp-szigeteki faültetésre. Az összeget a mobilszámlákról vonták le az együttműködő telekomcégek. A növekvő adományösszeget óriásképernyőkön vetítették ki a téren a CNN, az MTV, a Reuters és a Toshiba jóvoltából.

Fotó:
www.facebook.com/greenworldcampaign

Ágyások a Champs Elysée-n

2010 májusában 150 francia mezőgazda torlaszolta el Párizs híres sugárútját, megbénítva a világváros közlekedését. Teljes szélességben ágyásokat helyeztek az autóútra. Sőt még egy birkanyájat is odatereltek. Állami támogatást követeltek az egyre csökkenő gabonaárakat ellensúlyozandó. A megmozdulás 4 millió eurójába került a gazdáknak.

Az utca szélén álló falombok ugyan eltakarják az épületeket, de ez valóban a Champs Elysée

Klímareklám a Picadilly Circus-ön

2015 novemberében a híres londoni téren az Action Aid szervezésében 5 napon át a brit meteorológiai intézet adatai vették át a hatalmat az egyik óriásképernyő felett, valahányszor eleredt az eső. Ha az intézet mérőeszközei esőt érzékeltek a környéken, a szoftver automatikusan elindított egy a Weber Shandwick reklámügynökség által forgatott rövidfilmet kivetítőn a bangladesi gyerekek klímaváltozás miatt sanyarú sorsáról. Az országban naponta(!) 50 gyermek veszti életét a szélsőséges időjárás (árvíz, vihar stb.) és a tengerszint emelkedése miatt.

A képernyőn műsoridőt vásárló világmárkák reklámfilmjei értelemszerűen abbamaradtak. A film arra is buzdította a járókelőket, hogy vegyenek részt a néhány nappal később rendezendő Klímafelvonuláson.

A világmárkák és a bangladesi gyerekek - a bal alsó képernyőn. Kép: www.actionaid.org.uk

Ha emlékszik még más környezetvédő, figyelemfelhívó akciókra, írja meg nekünk!

Forrás: YouTube, Reuters, The New York Times, Business Insider, Facebook, racingextinction.com

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo