Erdőirtással jár, ha a repülőgépek bioetanollal működnek

Három Angliának megfelelő területen kellene kiírtani az erdőket, hogy elegendő etanolnövényt termesszenek a légitársaságok szövetsége által javasolt bioetanolprogram kivitelezésére. 2025-re évi 5 millió tonnára növelnék a bioetanol arányát a személyszállító repülőgépek üzemanyagfogyasztásában a tagvállalatok.

Gyorsan növekszik a szektor üvegházgázkibocsátása, csak 2016-ban 8 százalékkal nőtt az emisszió, 2050-re pedig várhatóan megnégyszereződik a volumene. Érthető, hogy az iparági szereplők zöldülni szeretnének.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) mexikói konferenciáján tűzték napirendre azt a bioetanolfogyasztásról szóló akciótervet, mely ellen 96 környezetvédő szervezet írt alá tiltakozó levelet. Az ICAO szándéka a következő:

  • 2020-ra karbonsemlegessé tenni a személyszállítást.
  • 2025-re évi 5 millió tonnára növelni a személyszállító repülőgépek üzemanyagfogyasztásában az etanol arányát.
  • 2050-re 285 millió tonnára növelnék az éves etanolmennyiséget.
Csakhogy ez háromszor több, mint amennyi bioetanolt ma a világgazdaság előállít, írta a The Guardian.

 

Kép: Pixabay

Közvetett ökolábnyom

A tervezet ellen 96 környezetvédő szervezet tiltakozott nyílt levélben, többek között az Oxfam, a Rainforest Rescue, a Föld barátai, és 181 000 ember támogatta az online petíciót. Kritikájuk alapja az, hogy a bioetanolgyártás közvetett ökolábnyoma nem csekély. Ez alatt az értendő, hogy mekkora erdőséget kell kivágni, hogy helyette az etanol előállításához szükséges növényeket termesszenek, s a kivágott fákból kiszálló széndioxidmennyiség mekkora.

Az aktivisták különösképpen kifogásolják azt, hogy pálmaolajat is felhasználnak a bioetanolhoz. Mint ismeretes, az olajpálmák termesztéséhez hatalmas kiterjedésű őserdőket irtanak ki Ázsiában, hogy ültetvényeket létesítsenek a helyükön. 2014-re 500 százalékkal nőtt az a pálmaolajmennyiség, amit a bioetanolgyártásra használnak fel. (A rangos brit napilap kontár módon nem jelzi, hogy mekkortól számítandó az 500 százalékos növekedés, holott minden ilyen kijelentés "tól-ig" paraméterekkel értelmezhető csak.)

Ebből lesz a pálmaolaj. Kép:WWF/JamesMorgan

A malajziai Pálmaolaj Bizottság által közzétett terméshozamadatok alapján a Biofuelwatch úgy számolta, az ICAO tervének megvalósításához 82,3 millió hektárnyi ültetvény kellene. Ez Anglia kiterjedésének háromszorosa.

Az ICAO tervét Brazília és Indonézia -mindkettő nagy etanolnövénytermesztő- támogatja, Kína a megvalósítás lehetségességét vitatja, az EU erősebb fenntarthatósági feltételek beiktatását szeretné látni. Az USA -nem meglepő módon, Trump filozófiájához híven- úgy foglalt állást, már elvből nem helyesli az üvegházgázkibocsátás csökkentésének globális koordinálásának.

Forrás: The Guardian, cidse.org

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo