Céges flottával csökkenthető az ökolábnyom

2018. február 08. csütörtök - 15:05 / piacesprofit.hu
  •    

Az egyik legfőbb légszennyező forrás a közúti szállítás, amely az európai szén-dioxid-termelés körülbelül 20 százalékáért felel. A fenntartható flottamegoldások így egyre fontosabbá válnak, hiszen egy vállalati járműhasználó átlagosan akár háromszor több káros anyagot bocsát ki, mint egy magáncélú. A terület szakértője szerint az ökológiai lábnyom négy év alatt akár 40 százalékkal is csökkenthető.

Az Európai Unió az új járművekre vonatkozóan kötelező emissziócsökkentést ír elő. 2021-re az új autóknak átlagosan 95 gramm kilométerenkénti CO2-kibocsátást kell elérniük, és hasonló a célkitűzés a kis haszongépjárművekre vonatkozóan is. Emellett a tagállamokban általában az adórendszer is segíti a szabályozást. A zéró emissziós, illetve ultra alacsony emissziós járművek vásárlását gyakran támogatják, míg a szennyezőbbek használatát magasabb adóterhekkel sújtják.

MTI Fotó: Kovács Tamás

MTI Fotó: Kovács Tamás

Egy vállalat flottája a szervezet számos szintjét érinti ezért a flottaüzemeltetés – és ezen belül a flotta környezetre gyakorolt hatása – a vállalati stratégia szerves részét kell, hogy képezze.

Első lépésként érdemes áttekinteni a céges autók jogosultsági feltételeit, és ennek megfelelően módosítani a bérleti szerződést. Például kizárólag olyan munkavállaló kaphasson vállalati autót, akinél ez üzletileg indokolt. Az alkalomszerű járműhasználóknak pedig legyen lehetőségük közös használatú „pool” autót vagy kedvezményes tömegközlekedési bérletet igényelni.

Az egyik legelterjedtebb intézkedés a szén-dioxid-határérték beépítése a vállalati gépjárműszabályzatba. Ez azt jelenti, hogy az autók használói csupán egy bizonyos CO2-küszöbértékig választhatnak járművet, ami automatikusan támogatja a vállalat emissziós célkitűzéseinek megvalósulását.

A céges flottákban is leáldozott a dízeleseknek?
A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6 százalékkal csökkentek. A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető.

Az üzemanyag típusa nagyban befolyásolja a kibocsátás szintjét, ezért célszerű lehet alternatív hajtású autókat használni. Ilyenek többek között a teljesen elektromos vagy a hibrid járművek, illetve a sűrített földgázzal (CNG) működők. Ez utóbbiak 20 százalékkal csökkentik a károsanyag-kibocsátást a benzinüzemű és 15 százalékkal a gázolajüzemű járművekhez képest. A biogáz, amelynek összetétele megegyezik a CNG-ével, de biomassza fermentálásával állítják elő, még ennél is jobb eredményekre képes.

A vezetési stílus, a szállított teher, a gumiabroncsban lévő légnyomás és a tervezett útvonal mind befolyásolják a kibocsátás szintjét. A járművezetői viselkedés megváltoztatása figyelemfelhívással és a döntések következményeinek tudatosításával kezdődik úgy a környezetre gyakorolt hatás, mint a pénzügyek szempontjából.

Különösen városi környezetben a vállalatok egyre inkább felfedezik a tömegközlekedésben rejlő lehetőségeket, nehezebben megközelíthető irodák esetében akár saját buszjárat indításával. Az alternatív közlekedési megoldások másik iránya az autómegosztás.

 

 

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor