Jubileumi elismerés: 15. alkalommal kaptak díjat az üzleti etika zászlóvivői

A független, üzleti szereplők által nem befolyásolható Üzleti Etikai Díj 2000 óta, immár 15. éve kiemelkedő szerepet tölt be az üzleti életben etikusan működő cégek elismerésében. Az idei megmérettetésen az eddigi ötvenöt díjazott mellett újabb 8 magyarországi bejegyzésű cég kapta meg az elismerést. A november 19-én este a Piac & Profit által rendezett ünnepélyes díjátadó gálára ez évben is a Magyar Fenntarthatósági Csúcs konferencia zárását követően került sor, nem véletlenül: ez is kiemeli az üzleti etika és a fenntartható fejlődés szoros kapcsolatát.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Immár 15. alkalommal osztották ki a 2000-ben alapított, azóta az üzleti élet rangos elismerésévé vált Üzleti Etikai Díjat, amelyet László Ervin professzor, a Budapest Klub elnöke és Demcsák Mária, a Piac&Profit üzleti magazin alapító főszerkesztője azzal a szándékkal hozták létre, hogy minden évben a magyar társadalom figyelmének középpontjába kerüljenek azok a vállalkozások, amelyek tevékenységükkel, magatartásukkal példát mutatnak a felelős, etikus gazdálkodásban, üzleti jelenlétben, és erősítik a társadalom és az üzleti szféra közötti bizalmat. Az alapítás óta a díj presztízse folyamatosan nőtt, ami azt is jelzi, hogy a tudatosság, a társadalmi elkötelezettség és az élhető, fenntartható világ fennmaradása iránti felelősség egyre hangsúlyosabban szerepel a vállalatok értékrendjében.

Gratulálunk a 2014-es üzleti etikai díjasoknak!
Kép: PP/Hatlaczky Balázs

Az Üzleti Etikai Díj szempontrendszere
1. A cég etikai magatartása alkalmazottaival szemben 2. A cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása közben 3. Az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás 4. Társadalmi felelősségvállalás 5. A környezettel szembeni felelős magatartás
László Ervin akadémikus, világhírű rendszerelméleti tudós, a paradigmaváltás hirdetője videóüzenetet küldött az átadóra, melyben arról beszélt, a 15 év alatt sokan megértették, mit kell tenni, és az egyre növekvő érdeklődés a díj iránt azt jelenti, hogy olyan irányba haladunk, amely ha általánossá válna, megoldódnának a gondjaink. Egyre többen átérzik: amellett, hogy eladják a terméküket, másban is van felelősségük a cégeknek. Ez a felelősség ismét kezd organikusan beépülni a társadalomba - mondta a professzor. Hozzátette, ha egyelőre rejtett is ez a mozgalom, folyamatosan fejlődik, Magyarország pedig vezető szerepet játszhat benne.

Demcsák Mária, a díj társalapítója, a Piac&Profit magazin alapító főszerkesztője kiemelte, az az öröm, amit a nyertesek mutattak, amikor értesültek róla, hogy Üzleti Etikai Díjat nyertek, azt mutatja, hogy a cégeknek is igazán fontos az elismerés. Bízhatunk benne, hogy egyre többen leszünk - mondta Demcsák Mária –, amit az is mutat, hogy idén áttörés történt: a korábbihoz képest csaknem kétszer annyi, hatvan pályázat érkezett. Emiatt döntöttek úgy az alapítók, hogy a korábbi szabályok megváltoztatásával kategóriánként több díjat is kiadnak, így idén 3 kisvállalkozás, 3 közép- és nagyvállalat és 2 multinacionális vállalat vehette át a díjat, mivel ezeket egyformán magas minőségűnek ítélete a zsűri. Így az eddigi 55 mellett további 8 cég viselheti az üzleti etikus jelzőt.

Szintén idei újdonság, hogy a nyertesek megkapják az Üzleti Etikai Díj logójának használati jogát is, azt megjeleníthetik a saját kommunikációjukban, ezzel is büszkén hirdetve eredményüket.

Az Üzleti Etikai Díj támogatójaként szólalt fel Kulcsár Tibor, a Kulcs-Soft  Nyrt. vezérigazgatója. "Önző érdekből" támogatják a díjat - fogalmazott –, mivel a magányos etikus működéssel nem mennének sokra. Akkor lehet jól működni, ha mások is etikusak. Éppen ezért - mondta Kulcsár Tibor –, aki teheti, annak kötelessége támogatni azokat, akik az etikus működés elterjesztésén fáradoznak.

- Egy zsákutcában vagyunk, ahonnan csak egy ajtón át vezet kijárat. E fölé pedig az van írva: etika - fogalmazott Kulcsár Tibor.

A díj másik támogatója, a Richter Gedeon Nyrt. képviseletében Tomecskó Tamás arra bátorított minden díjazottat, hogy mutasson példát! Kérje meg minden üzleti partnerét arra, hogy pályázzanak ők is, hisz az etikus működés az egyetlen út, amit választhatunk.

Az Üzleti Etikai Díj nyertesei 2014-ben
Idén a gazdasági szervezetek, kamarák és egyéni jelölések eredményeképpen 60 cég adott be pályázatot: 29 kisvállalat, 18 közép- és nagyvállalat és 13 multinacionális vállalat. A díjat évente egyszer az alapítókból, valamint a korábbi években díjat kapott cégek első számú vezetőiből álló zsűri ítéli oda. 2014-ben a zsűri 3 kisvállalatnak, 1 középvállalatnak, 2 nagyvállalatnak és 2 multinacionális vállalatnak ítélte oda a az elismerést.
Kisvállalat: iData Kft. Kisvállalat: TERC Kft. Kisvállalat: Wagner Solar Hungária Kft. Középvállalat: ELGOSCAR-2000 Kft. Nagyvállalat: REGIO Kft. Nagyvállalat: TUTTI Kft. Multinacionális vállalat: RONDO Kft. Multinacionális vállalat: UNILEVER Magyarország Kft.
A DÍJAZOTT CÉGEKRŐL RÖVIDEN

Szabó Lajos, az iData ügyvezetője

Kisvállalat – iData Műszaki Informatikai Mérnöki Kft. A budapesti, most 64 fős cég 2005-ben alakult, főtevékenysége mérőműszergyártás. GPS flottakövetéssel dolgoznak – a visszaélések kiszűrésében és takarékosságban is segíti a cégeket. Családi-baráti vállalkozás, e hangulat megtartása fontos számukra, ugyanígy a kollégák integrálása, az ügyfelekkel való etikus kapcsolat szabályainak átadása. Legfontosabb értéküknek a kollégákat tartják, a munkakörülmények kiemelkedők. A személyiségi jogok, az egyenlő, méltányos, rugalmas bánásmód, a partneri kapcsolat, együttműködés, szolidaritás elveit követik. Az etikai értékek, az emberi, környezeti elvárások nagy szerepet kapnak. Figyelembe veszik a fenntartható fejlődést, és kimutatják a környezeti károkozás költségeit is. Az ügyfelekkel szembeni etika hangsúlyos eleme a magas minőség. Fontos szempont, hogy csak hasonlóan etikus cégekkel szerződjenek. Társadalmi felelősségvállalásukban a szakértelmükkel is segíteni kívánnak, például mozgó intenzív osztályt működtetnek, ahol nagyon fontos a profiljukba tartozó nyomkövető rendszer. Folyamatosan elemzik a környezeti tényezőket és hatásokat, ezek kockázatát. Szem előtt tartják a fenntartható fejlődés alapelveit. A környezettudatos tevékenység a mindennapok gyakorlatában is megvalósul. Nagyon koherens, tudatos, nemzetközi színvonalú, az etikus működés szintjein is folyamatos fejlődésre törekvő vállalkozás. Professzionálisan ültetik át szervezeti szintre a vezetői elkötelezettséget.

www.itrack.hu

Molnár Miklós, a TERC Kft ügyvezetője

Kisvállalat - TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Az 1990-ben alakult, 100%-ban magyar tulajdonú, 36 fős budapesti családi vállalkozás főtevékenysége építési információs tevékenység és szolgáltatás, de a profil folyamatosan bővül. Minden tulajdonos részt vesz a cég közvetlen vezetésében. Sikerük zálogának a mindenek felett álló etikus magatartást és professzionális szolgáltatást tartják. A munkatársakkal való folyamatos és közvetlen kapcsolat a működés alapjellegzetessége. A munkahelyi légkör barátságos, emberi. A cég tudatosan etikusan működő vállalkozás, a társadalmi és a környezeti kihatásokat is messzemenően figyelembe veszi. Keresik és alkalmazzák a környezetkímélő, etikus megoldásokat, beszerzéseikben is figyelnek erre. Tevékenységükben egyre nagyobb szerepet kap a társadalmi tevékenység, többek között közép- és felsőfokú oktatási intézmények támogatása. Több projektet kezdeményeztek az építőipar kedvezőtlen hatásainak csökkentésére. Részt vesznek a lakhatás elősegítésében, hátrányos helyzetű családok támogatásában. A társadalmi felelősségvállalás stratégiai alapja, hogy hozzájáruljon valamennyi érdekelt partnere folyamatos fejlődéséhez. Rokonszenvesen és tudatosan szem előtt tartja a cég a legfontosabb szempontokat, és meg is felel nekik, ami nem könnyű feladat szerteágazó tevékenységét figyelembe véve. Éppen ezért dicséretre méltó, hogy rendszerszerűen foglalkozik a lényeges területekkel.

www.terc.hu

Beleznai Nándor ügyvezető, Wagner Solar

Kisvállalat - Wagner Solar Hungária Kft. A Dunakeszi székhelyű, 2002-ben alapított családi vállalkozás főtevékenysége megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezések forgalmazása és kivitelezése. A dolgozói létszám 14 fő. Figyelnek munkavállalóikra, köztük hátrányos helyzetű, fogyatékkal élő dolgozókra, pályakezdőkre. A vállalkozás két tulajdonosa a rendszerváltást követően Erdélyből települt át, így a hasonló helyzetben lévők beilleszkedését is segítik. A cég legfontosabb alapértékei röviden felsorolva: energiatudatos, etikus, elérhető, emberközpontú, innovatív, lokális, minőségi, szakértő és zöld. A tulajdonosok tevékenységét áthatja a társadalmi felelősségvállalás, üzletpolitikájukat is ennek megfelelően alakították. Irodaházukba megújuló energiaforrásokat hasznosító termékeket, berendezéseket telepítettek. A megújuló energiaforrásokat lakossági fórumokon is népszerűsítik. Oktatási, tájékoztatási tevékenységeik ingyenesek, így jelzik a cég társadalmi felelősségvállalását is. Segítséget nyújtanak többek között nagycsaládosoknak, családsegítő, gyermekjóléti szolgálatoknak, egészségügyi intézményeknek is. Közintézmények estében pluszmunkákat vállalnak, hogy hozzájáruljanak a környezetbarát működéshez. Munkásságukat több díjjal ismerték el. A fenntarthatóság illik a cég alaptevékenységéhez – ráadásul szívügyük is. Nemcsak tudatosan, hanem szívvel is végzik tevékenységüket a cégen belül, szűkebb és tágabb környezetükben egyaránt. Tevékenységük 12 éves, a szemlélet nem „divatból” a sajátjuk.

www.wagnersolar.hu

Tóth Gergely ügyvezető, ELGOSCAR -2000

Középvállalat – ELGOSCAR -2000 Környezettechnológiai és Vízgazdálkodási Kft. A budapesti központú cég 1991 óta működik jogelődje révén, mára 100%-ban magyar magánszemélyek a tulajdonosai. A munkavállalók száma 70 felett van. Tevékenységük nagy részét a szénhidrogénekkel, szerves vegyületekkel, nehézfémekkel szennyezett közegek tisztítása teszi ki. Elkötelezettek többek között a szennyeződések felszámolása, a természeti erőforrások gazdaságos felhasználása, a civilizációs ártalmak csökkentése iránt. A csapat magját alkotó munkatársak 30-40 éve együtt dolgoznak, baráti, családias légkörben. A magas szintű alapítói etikai normákat átvették az újonnan belépő fiatalok is. Jó a munkahelyi légkör, a munkavállalók számos juttatást élveznek, és sokféle támogatást, segítséget kapnak. Konszenzusos megoldásokra törekednek minden téren. Telephelyeiket környezetbaráttá alakították. Beszállítóikat, alvállalkozóikat minősítik, hosszú távú kapcsolatokra törekszenek. Lokálpatriótaként egyeztetnek a helyi önkormányzatokkal és társadalmi csoportokkal, hogy szponzorálásra szánt forrásaik a lehető legjobb helyre kerüljenek. Támogatási célirányaik: oktatás, sport, kultúra, de más céljaik is vannak, például mérnökhallgatói alapítványok vagy kulturális értékek továbbvitelének támogatása. Példamutató a cég működése, a főtevékenység is rendkívül etikus, és ehhez társul a cég magas szintű elköteleződése a tisztességes, segítő, baráti üzleti közeg kialakulása iránt.

www.elgoscar.eu

Gyaraki József ügyvezető, Regio Kft.

Nagyvállalat – Regio Játékkereskedelmi Kft. (Regio Játék) Az alapítása óta eltelt 25 évben a kis budapesti családi vállalkozás Magyarország legnagyobb játékáruház-láncává fejlődött. A tulajdonosok – a Gyaraki házaspár és két gyermekük – jelenleg 350 főt foglalkoztatnak. A tevékenységéből adódóan kiemelten fontos a vásárlókkal és a partnerekkel való kapcsolat, ebben döntő az alkalmazottak szakmai felkészültsége, mindennapi közérzete és pozitív attitűdje. Alapvető a dolgozói elégedettség, motiváltság, hűség, valamint a megfelelő szakmai háttér. A tulajdonosok vezetik a céget, az ügyvezető – érdekképviseletek résztvevőjeként is –sokat tesz a szakma tisztességéért, érdekvédelméért. A tulajdonosok szerint a piac megtartása hosszú távon csak erkölcsi és értékfedezettel valósulhat meg, ezt képviselik a fogyasztókkal, partnerekkel és munkatársakkal szemben is. A hagyományőrzés, a régi játékok szívügyök. A gyermekek egészségét és szociális fejlődését tartják támogatandónak CSR-jükben. Támogatják a rászorultakat, például a Baptista Szeretetszolgálat révén. A gyerekek, fiatalok életének javításában a sport, a bűnmegelőzés és a tehetséggondozás áll a fókuszban. Rendkívül rokonszenves, tisztességes cég, erős etikussággal, tartással, hitvallással. Sikerült szervesen összekapcsolniuk a profiljukat az elkötelezettségükkel.

www.regiojatek.hu

Prohászka Ottó ügyvezető, Tutti Kft.

Nagyvállalat - Tutti Élelmiszer-ipari Kft. A Győr-Sopron megyei Rábapatonán található 100%-ban magyar tulajdonú cégnek hárman tulajdonososa van. A por alapú élelmiszerek előállításával, forgalmazásával foglalkozó cégnél 96-an dolgoznak. A legfontosabb pillérek közé tartozik a tisztességes, korrekt üzleti magatartás. Kiemelt figyelmet fordítanak például élettanilag is korszerű élelmiszeripari termékek receptúrájának megalkotására. Tevékenységüket számos díjjal ismerték el. Dolgozóik számára biztosítják a kellemes munkahelyi környezetet, családias légkört, béren kívüli juttatásokat, és az életkörülményeiket javító egyéb feltételeket. A tulajdonosok részvétele a cégben biztosítja az általuk megkövetelt etikai normák hosszú távú betartását. Csak az etikus, kizárólag üzleti alapon szerveződő kapcsolatokban hisznek. Tevékenységük mozgatórugója nem a mindenáron való haszonszerzés. Alapító tagjai a győri Lions Klubnak, a beteg emberek felkarolása a fő feladatuk. Támogatják még többek között a kultúrát, a fiatalokat, a szociális foglalkoztatást, a diákmunka-végzést. Zöld környezetben lévő telephelyüket a környezetvédelem jegyében fejlesztették tovább, ilyen például a fosszilis energia csökkentése, hőszivattyús eljárás alkalmazása, a geotermikus energia használata. Tények sokasága bizonyítja a cég  felelős, etikus működését, a közösség iránti elkötelezettségét, meghatározó jelenlétét az adott térség életében.

www.tutti.hu

Sigray Mária ügyvezető, Rondo Kft.

Multinacionális vállalat – RONDO Hullámkartongyártó Kft. Az osztrák tulajdonú papíripari cég 1993-ban alakult, a gyárat 1994-ben építették zöldmezős beruházásként, a legkorszerűbb technológiával. Jelenleg 189 főt foglalkoztatnak, a munkatársak 25%-a több mint 15 éve dolgozik a cégnél, az igazgató az alapítás óta tölti be ezt a tisztet. A dolgozóiknak számos területen– túlóra, bérezés, juttatások, képzés – többet nyújtanak a jogszabályban előírtnál. A munkavállalók biztonságát tettek is mutatják, például saját tűzoltóság létesítése. Az alkalmazottak mentalitása fontos része a vállalat működésének. Etikai feltételrendszerük az ILO által meghatározott normán alapul. Megbecsülik a partnereiket, új gondolatokat, technológiákat keresnek a jobb teljesítéshez, minden téren keresik az együttműködést. Arra törekszenek, hogy minél hatékonyabban beilleszkedjenek a helyi társadalom életébe, például intézményeket, rendezvényeket – gyermekétkeztetés, csecsemőgondozás, óvoda, nyugdíjasnap – támogatnak. A környezet óvása terén a megelőzés, a hatások minimalizálása az alapvető, mint például újrahasznosított papír feldolgozása;vagy például papírgyártó beszállítóiktól igazolást kérnek a facsemeték ültetéséről. Gyártási technológiájuk környezetbarát, például ivóvíz-minőségű vizet engednek a csatornába. Stabilitás, hosszú távú értékek jellemzik a céget. Működése inkább hasonlít egy hazai kkv-éhoz, mint egy osztrák tulajdonú multicégéhez. A maga eszközeivel nagyon sokat tesz az etikus működésért, a partnereit, munkatársait és a környezetet tekintve is.

www.rondo-ganahl.com/hu

Vince Beáta kommunikációs vezető, Unilever

Multinacionális vállalat – Unilever Magyarország Kft. A 120 éves Unilever magyar leányvállalata 1991-ben alakult. Három gyára és budapesti irodája közel 1500 főt foglalkoztat. Üzleti etikáját, fenntarthatósági magatartását az anyavállalat nagymértékben meghatározza. Üzleti kódexét minden alkalmazottja betartja, amit a cég évente ellenőriz. A munkavállalók kölcsönösen bíznak egymásban, tisztelik egymást, figyelnek a cégre és annak érdekeire. Komplex dolgozói egészségprogram is működik. A fenntarthatóság 2010-ben a vállalati stratégia központjába került. A saját működés káros hatásain túl a termékeik teljes életciklusára koncentrálnak, a környezetvédelmen túl a társadalmi és a gazdasági teljesítményt is figyelembe veszik. Számos saját és külső programot működtetnek – például környezetterhelés csökkentése, zöld iroda, fogyasztók egészségének figyelembevétele, ésszerű logisztika, fiatal vállalkozók versenye –, több elismerésben részesültek, 2013-ban például a Fenntartható Nagyvállalat kategóriában elnyerték a CSR Hungary díjat. Nagyon érett, komplex etikus gondolkodás jellemzi. Globális cégként globálisan gondolkodik, helyi vállalatként mindent elkövet, hogy globális elképzelései teljesüljenek. Céljai valódi programmá válnak, és egyformán fontosak a vezetőknek és a munkatársaknak.

www.unilever.hu

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo