Hetven darab e-autótöltő kellene Magyarországra

2017. szeptember 25. hétfő - 12:07 / piacesprofit.hu
  •    

Magyarországon jelenleg közel háromezer elektromos jármű vesz részt a forgalomban, amelyek közül mindössze 1200 tisztán elektromos meghajtású. 2020-ra szakértők szerint ötször ennyi közlekedik majd az utakon. Felmérés szerint a megkérdezettek 93%-a szívesen használna tisztán elektromos vagy hibrid autót, és mindössze 7% az, aki teljesen elzárkózik ezektől az alternatív megoldásoktól.

„A közlekedés a teljes energiafogyasztásnak körülbelül a negyedét teszi ki az Európai Unióban, és ezt az energiaigényt jelentős mértékben kőolaj-bázisú energiahordozókkal fedezzük. Egy technológiai váltás a hajtástechnológiában jelentősen csökkenteni tudja a közlekedés okozta környezetszennyezést” – hangzott el a Klímabarát Települések Szövetsége által rendezett Klímabarát Esték sorozat budapesti előadásán.

Az e-mobilitás gyors és széles körű elterjedése függ a töltőinfrastruktúrától. Hazánkban mindeddig 200 töltőállomást telepítettek. Az e-járművek eddigi lassú piaci felfutásának okai közé tartoznak a magas vételár, a korlátozott hatótáv (az itthon forgalmazott autók esetében ez 150 km), a töltőállomások viszonylag csekély száma, a hosszú töltési idő, valamint az akkumulátor rövid élettartama. Mindezek negatív hatásához hozzájárul még a lakosság új technológiától való idegenkedése is. Dr. Csiszár Csaba, a BME docense ugyanakkor arról számolt be, hogy egy 2016-ban végzett kutatás alapján Magyarország átjárhatóságát biztosítani lehet 70 darab, optimális helyszínre telepített töltőállomással.

Dr. Csiszár Csaba, a BME docense - Fotó: Sárközy György

Dr. Csiszár Csaba, a BME docense – Fotó: Sárközy György

A közhiedelemmel ellentétben az, hogy rácsatlakoztatjuk az autónkat a töltőállomásra, nem feltétlenül jár együtt az elektromos áram töltésének azonnali megkezdésével. Ennek rendelkezésre állása függ ugyanis az energiaszolgáltató aktuális kapacitásától. A Smart Grid koncepció többek között e problémának valós megoldását jelentené. Az elektromos járművek intelligens töltésvezérlése a hálózat terhelése alapján kisimíthatja az igények és a kapacitások eltérő ingadozásából adódó különbségeket. Az e-mobilitás fejlődésével párhuzamosan fejlesztik az okos járműveket, infrastruktúrát és szolgáltatásokat is.

Veszélyben a magyar autóipar
Az elektromos autók elterjedése és az automatizálás akár már 5 éven belül is negatívan érintheti a magyar ipart. Elsősorban a nagy autógyártók beszállítói hálózatának csökkentése és az élő munkaerő csökkentése jelentheti a legnagyobb veszélyt – derül ki az Atradius globális piacelemzéséből.

És hogy miért tekintenek a szakemberek az e-mobilitás elterjedésére az üvegházhatású gázok hatékony eszközeiként? A Klímabarát esték rendezvényén elhangzott, hogy bár „egy elektromos jármű gyártása nagyobb környezetszennyezéssel jár, mint egy hagyományos benzin vagy dízelüzemű járműé (…), a hajtástechnológiával együtt például a fékrendszer is átalakul, így a beépített anyagok nem terhelik a környezetet. A járművek az üzemanyag mellett nem igényelnek kenőanyagokat (olaj) sem. A megújuló energiaforrásból származó árammal hajtott jármű az életciklusa végén összességében általában kisebb terhelést jelent a környezete számára. A tisztán elektromos járművek csak annyira környezetbarátak, amennyire az áram előállítása.”

 

 

 

 

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor