Levegőben futó biciklik csökkenthetik a dugót

2016. február 05. péntek - 19:01 / klímablog
  •    

A vasúti sínek fölé építene bicikliutakat Londonban a sztárépítész Norman Foster. És még az is lehet, hogy a 220 kilométeres SkyCycle tényleg megvalósul.

“A biciklivel száguldozás a levegőben eddig a fantázia világába tartozott, éneklő nevelőnők és földönkívüliek csinálták” a filmekben, fogalmazott a The Guardian brit napilap. Hamarosan azonban valóság lehet. Sőt a mindennapi rutin része.

Korunk kevés sztárépítészeinek egyike, Norman Foster 80 évesen a vasúti sínek fölé bicikliknek építene felüljárókat – méghozzá egészen hosszan, mintegy 220 kilométeres bicikliút-hálózattal gazdagítaná a brit fővárost.

Így nézne ki Fosterék bicikliújta Londonban (fotó: Foster & Partners)

Így nézne ki Fosterék bicikliújta Londonban
(fotó: Foster & Partners)

London köztudottan a legforgalmasabb metropoliszok közé tartozik, ugyanakkor, hogy élhetőbbé tegyék, a belvárosában számos utcát és teret már kivontak az autós forgalomból, ami tovább nehezíti a közlekedést. A biciklit ott is egyre többen használják városi közlekedésre, de nincs könnyű dolguk a zsúfolt utakon a kerékpárosoknak. Lord Foster ötlete viszont a tömeg fölé emelné őket.

Gyorsabban, magasabban

Az ötlet afféle újrafelhasználás, vagy inkább funkcióbővítés: a vasúti sínek mentén lévő távvezetékoszlopokat használná Lord Foster a felüljárók tartócölöpjeiként. (Nyilván megerősítené ezeket.) Közel 200 be- és kihajtási pontot tervez a 220 kilométeres úthálózatra. E kijáratok között lenne hagyományos feljárók, de liftek is.

A kerületek, melyeket érintenének a bicikliutak közel 6 millió embernek adnak otthont, kiknek 50%-a legalább 10 percre lakik a bicikliút valamely tervezett bejáratától. A bicikliút legméretesebb szakaszain 15 méter lenne a szélesség és óránként akár 12 000 biciklista kerekezhetne a hálózaton. Foster munkatársai azt is kiszámolták, hogy akár 29 percet is megspórolhatnának így egyesek az otthontól a munkahelyig közlekedés menetidőből.

Foster egyébként nagy biciklista hírében áll, amikor csak teheti felpattant a kétkerekűre. A projekt koncepcióját az Exterior Practice, a Foster and Partners és a Space Syntax közösen finomították. Bő két évet töltöttek a tervek kidolgozásával. Foster álma az lenne, hogy Londonon túlra is exportálja az ötletet. Ideális környezetnek tartaná a párizsi Gare du Nord pályaudvarról induló vasúti hálózatot is Párizs autóútjainak tehermentesítésére.

Foster a "How Much Does Your Building Weigh, Mr. Foster" című portréfilmben nyilatkozik.

Foster a “How Much Does Your Building Weigh, Mr. Foster” című portréfilmben nyilatkozik.

Valóság lesz?

Az ötlet egyébként nem Fostertől származik, bár kétségtelenül őt használják az elképzelés népszerűsítésére. Az Exterior Architecture munkatársa, Sam Martin tanít is, és egyik diákja fejéből pattant ki a bicikliút hálózat ötlete. Sam Martin egyik munkatársa, Oli Clark éppen a főpolgármesteri hivatalba ment prezentálni az alpolgármesternek az ötletet, amikor a liftben összefutott Boris Johnson akkori főpolgármesterrel, aki ugyancsak nagy biciklista.

Mivel London továbbra is terjeszkedőben lévő nagyváros, egyre több ember fog a jövőben a külvárosokból és a csatolt községekből a belvárosi munkahelyére, még nagyobb terhet róva a reggeli és késődélutáni csúcsidőben így is dugig tömött metrókocsikra, szükségszerű alternatív közlekedési megoldásokban gondolkodni.

Egyelőre a Stratford Station és a Liverpool Street Station között létesítenének kísérleti jelleggel egy 6,5 kilométeres szakaszt, ezzel tesztelnék az ötletet. Önmagában e szakasz megépítése 220 millió fontba kerülne. A tervezők jelenleg a megvalósítási tanulmány finanszírozására keresnek támogatókat. Ha bebizonyosodik, hogy a megoldás bevált, tovább bővítenék a hálózatot. A tervezők hangsúlyozzák, hogy az építkezés során zavartalanul folyhatna a vasúti közlekedés.

A felüljárókra egyúttal esővízgyűjtő és napelemes eszközöket is szerelnének, vagyis az új útrendszer növelné a megújuló energiatermelését és a víztakarékosságot a brit fővárosban.

Foster-irodaépület. Tériszonyos alkalmazottaknak nem ajánlott.

Foster-irodaépület. Tériszonyos alkalmazottaknak nem ajánlott.

Mint ahogy arról a Bikes vs. Cars című dokumentumfilm kapcsán már beszámoltunk, az autópályák mekkájának számító Los Angeles-nek a századfordulón még bicikliútja is volt. Használatáért útdíjat kellett fizetniük a bicikliseknek. A 14 kilométeres, ugyancsak magasított bicikliút Pasadénából vezetett volna L.A.-be. De ebből csak 2 kilométert építettek meg annak idején – de még így is világszenzációnak számított.

Anyagi gondok Fosteréknél
Foster vagyonát 2012-ben 150 millió fontra becsülte a The Sunday Times, mely évente összeállítja a leggazdagabb angolok toplistáját. 2014-ben a brit sajtó arról tudósított, hogy Foster újra megveszi a saját cégében lévő részesedést, amit 2007-ben a 3i nevű magántőke alapnak adott el 84 millió fontért. Az alap ezúttal már 147 millióért volt hajlandó megválni a 40 %-os részvénypakettől.
A recessziónak köszönhetően 2009-re a Foster and Partners 340 millió fontos adósságállományt halmozott fel. 2007-ben még 300 millióra értékelték a céget.
2013-ban a cég 142 millió fontnyi negatív adózás előtti eredményt, vagyis veszteséget könyvelt el. Egy évvel korábban viszont 5,7 milliós profitot termelt. A veszteséges évben azonban rekordmennyiségű megrendelés futott be (290 millió font értékben) – csak éppen ezek teljesítése és fizetése nem arra az évre esett.
A Foster and Partners Anglia legnagyobb épülettervező cége (alkalmazottjainak száma meghaladja az ezret), melyet Foster 1967-ben alapított a feleségével. Foster 920 000 fontról 605 000-re csökkentette igazgatótanácsi fizetését 2014-ben.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor