Már nem csodabogár a fenntarthatósági szakértő

A társadalmi szerepvállalás alakíthat egy cég megítélésén, ami fokozhatja az eladásokat – mondja Szederkényi Zita, a Dreher vállalati kapcsolatok senior kommunikációs specialistája. Nem lehetőség, hanem szükséglet tehát figyelni erre a területre.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mit jelent a fenntartható működés a söriparban? Mik a legfontosabb kulcspontok és területek? Mik a legnagyobb nehezítő tényezők?

A söripar a hazai FMCG szektor egyik legmeghatározóbb szegmense, ráadásul fenntarthatósági szempontból az egyik legkomplexebb területről van szó: a sör az egyik legnépszerűbb ital itthon, számos gyár található az országban, sok alapanyag érkezik a határokon belülről, a csomagolás is az esetek többségében itt készül, a keletkező hulladék okozta problémát is helyben kell kezelni, és az iparág kereskedelmi ökoszisztémában betöltött szerepéről még alig beszéltünk. A terület összetettsége olyan működést követel meg a szereplőktől, aminek keretében egyértelmű célok kerülnek meghatározásra, és a megvalósítás sikeressége folyamatosan mérhető annak érdekében, hogy ne csak szép szavakban merüljön ki a fenntarthatóság. A cég stratégiájának alap eleme lehet a fenntartható működés, nálunk például a vezetők eredményességének mérésében is nagy szerepe van annak, hogy mennyire tudják hatékonyan képviselni ezeket az alapelveket. Ez hatékony ösztönző.

Kép:PP archív

Alapvetően három területet határoztunk meg, amelyben a fenntarthatóság kulcsszerepet játszik: a felelős alkoholfogyasztás, a környezettudatos működés és a társadalomra gyakorolt hatás, melynek két fő lába dolgozóink és a kiskereskedelemben résztvevő cégek támogatása. Az eredményeket természetesen mérjük is – például termelési hulladékunk kevesebb, mint 1 százalékát rakjuk le, termékeink felét visszaváltható csomagolásban forgalmazzuk és a fémdobozos csomagolást használók között egyedülálló módon a sörgyártók kialakították az aludobozok visszagyűjtő rendszerét is. A sör több mint 90 százaléka víz, emiatt a vízfelhasználásunkra is különös figyelmet fordítunk, az elmúlt 4 évben mintegy 26 százalékkal tudtunk ezen csökkenteni.

Kolonc helyett iránytű a fenntarthatóság
A felelős üzleti működés lassacskán a helyére kerül: a céges stratégiák középpontjába. A vállalatok kezdik belátni: a túlélés feltétele, hogy reagáljanak a világ problémáira, és a maguk módján részt vegyenek azok megoldásában. Korántsem öncélú jótékonyságról van tehát szó.
Miért fontos, hogy egy cég működésébe alapvető, stratégiai szinten épüljön be a fenntarthatóság?

A magyar felnőttek körülbelül 40 százaléka szívesen választja a sört, ha alkoholos italt fogyaszt, ez azt jelenti, hogy a felnőtt lakosságból, 3-3,5 millió embert érünk el. Ez óriási embertömeget jelent, tudatos fenntarthatósági stratégia nélkül csak ad-hoc fenntarthatósági kampányaink lennének, amivel csak részeredmények érhetők el. A fenntarthatósággal külön szakemberek foglalkoznak, de eredmények a teljes vállalatra hatással vannak, ezért komplexen kell kezelni a témát. Minden területnek részt kell vállalnia az egy-egy cél megvalósításához szükséges feladatokból, ismerni kell a felelősségi köröket és természetesen fontos a közös gondolkozás és az egységes cél. A hatékonysághoz elengedhetetlen, hogy a fenntarthatóság együtt létezzen a vállalattal, valóban beépüljön.

Miért fontos, hogy a vállalatok szerepet vállaljanak a fenntarthatóság eszméjének terjesztésében? Milyen szerepet tudnak vállalni?

A fenntarthatóság nem pusztán a környezetvédelemről szól, konkrét üzleti-gazdasági érdekekhez is köthető. A felelősen gondolkozó, hosszútávon megbízható vállalatok, nagyvállalatok meghatározó véleményvezérekké is válnak. Nem csak a közvetlenül a vállalatukat érintő, de a globálisan meghatározó kérdésekkel kapcsolatban is fontossá válik a fellépésük, a felelősség így még nagyobb.

Az üzlet nem jótékonysági intézmény – de van, amelyik igen
Szokás mondani, hogy egy üzlet nem jótékonysági intézmény. Nos, az adománybolt igen. Újrafelhasználás, munkahelyteremtés és társadalmi szolidaritás, üzleti alapon – ezzel foglalkozik a Cseriti. Itt olvashat a modellről részletesen.
A számok nyelvére lefordítva üzletileg is megéri a fenntartható működésbe történő befektetés?

Egyértelműen igen. Vannak olyan fejlesztések, amik azonnal, vannak, amik hosszú távon hoznak eredményt. Például ha kevesebb vizet használunk, csökken a vízköltségünk, vagy ha a hosszabb kifutású célokat nézzük, társadalmi szerepvállalás alakíthat egy cég megítélésén, ami fokozhatja az eladásokat.

Hogy látja, mennyire terjed a magyarországi cégvezetők körében a fenntarthatóság, felelős működés fontosságának tudata?

Egyre jellemzőbb. Már nem egy csodabogár a szervezetben a fenntarthatósági szakértő, hanem valaki, akinek adnak a szavára, akit megkérdeznek az éves tervezésnél. Már a legtöbb multi cégnél a stratégia része a fenntarthatóság. Lassan kezdjük megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Most azt kell leküzdeni, hogy egy cég, aki pozitív dolgokat tesz a társadalomért, ne kapjon emiatt a fejére, hogy mind ezt csak mutatóba csinálja, tehát a marketing kedvéért zöld, biztosan van valamilyen hátsószándéka. Hogyne lenne! Sikeres akar lenni, de már világos, hogy ez csak a fenntarthatóságon keresztül, annak beépítésével lehet, ez pedig mindannyiunk hasznára válik.

Mik a fejlesztendő területek?

Alapvetően fontos lenne a jó példák megosztása és több párbeszéd a multik és a civilek között. A partnerségek kialakítása is sokat segíthetne egy-egy projekten vagy terület hatékony fejlesztésén. A nagyvállalatoknak nem kell mindenhez érteniük, de állandó párbeszéddel megtalálhatják a megfelelő partnereket, akikkel szakmai tudást cserélhetnek és akikkel közösen sikereket érhetnek el. Fontos lenne sokszor a fogyasztók tájékoztatása, edukálása. Hajlamosak egy-egy trendre alapos utánajárás nélkül ráülni, majd ugyanilyen gyorsan csalódni is és váltani. Így a gyanakvó magatartástól is nehezebb megszabadulni, pedig a nyitott gondolkodás, építő kritikai hozzáállás minden szinten egy hatékonyabb jövőkép felé vezethet.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo