Mi a közük a gyerekmunkásoknak az elektromos autók akkujához?

A 2020-as évek kulcsfontosságú nyersanyaga lesz a kobalt, melyet az elektromos autók akkumulátorainak gyártásához használnak. Csakhogy az éves volumen nagy részét a Kongói Demokratikus Köztársaságból szerzik, ahol állandó jelenség a korrupció, a fegyveres zavargások és a gyerekmunkások foglalkoztatása.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ugyan olyan korban élünk, amikor csökkennek a nyersanyagárfolyamok, a kobaltra alighanem mégis érdemes fogadni, mint olyan nyersanyagra, melynek ára emelkedni fog, ahogy egyre nő rá az igény. A Glencore a legerősebb ebben a tekintetben, mert alaptevékenységből eredő profitja (core profit) felét szerzi a kobaltkitermelésből. Ez félszer nagyobb, mint versenytársai kobaltból eredő nyeresége.

Kobaltbizniszét ugyanakkor a Kongói Demokratikus Köztársaságra alapozza. Ami azért necces, mert az ország zavargásokkal terhes, egyes területein káosz uralkodik, bányáiban gyerekmunkásokat is alkalmaznak – bár a Reuters elemzése arról nem szól, hogy a Glencore beszállítói hálózatában vannak-e olyan cégek, amelyek kiskorúakkal dolgoztatnak, vagy sikerült-e kiszűrni ezeket. (A gyerekek azok, akik a kis tárnákba is be tudnak mászni a bányákban.)

Kép: Wikipedia

Az angol–svájci Glencore kongói jelenléte révén 2011 és 2016 között közel megduplázta kobaltkitermelését: 2011-ben 12 880, 2016-ban pedig 28 300 tonnát hozott felszínre. Ez már az éves globálisan kitermelt volumen egynegyede. A Glencore riválisai zömében tartózkodnak, hogy bizniszeljenek az országgal. A világ legnagyobb bányaipari óriáscégei, a BHP, a Rio Tinto és az Anglo American eltérő stratégiát követnek az elektromos autókban használható nyersanyagokkal kapcsolatban. A Glencore arra számít, hogy az elkövetkező években világszerte meglódul az elektromos autók értékesítése, s akkujaikhoz kobaltra lesz szükség.

Ezek az országok tiltják be a dízelautókat
A nagyvárosok lakói világszerte fulladoznak a szennyezett levegőtől. A kormányok a Volkswagen-botrány kapcsán katalizálták a közvélemény dízelellenességét: egyre több ország jelenti be, hogy betiltja a dízel- és/vagy benzinüzemű autókat.
Ez azonban nem tutibiztos tipp. A technológiai innovációknak köszönhetően más nyersanyag is átveheti a kobalt helyét. Ilyen például a cink, melyet nem úgy tartanak számon, mint az elektromos autógyártás technológiájának részét, de egyes kutatások szerint használható lenne az akkuk elkészítésében, ha más ércekből viszonylag kifogyunk, s azok túl drágákká válnak.
  • A Glencore versenytársai közül az Anglo American a hidrogéncellás autók gyártásába szállít be, és platinakészleteiből próbálja kipréselni a legtöbb profitot.
  • A Rio Tinto lítiumbányászatot indít Szerbiában, de ebből csak a 2020-as években lesz realizálható eredmény. A lítium egyébként is bőségesen hozzáférhető természeti erőforrás.
  • A BHP elemzői azonban úgy döntöttek, még nem koncentrálnak az elektromos autók számára beszállítandó nyersanyagokra, mert szerintük az ilyen típusú járművek igazán átütő érvényesülése a piacon még 2030-ig várat magára. Mégis a Glencore után a BHP profitjában játsszák a legnagyobb szerepet az elektromos autókban használható ércek, megközelítőleg 20 százalékot hasítanak ki.
Kína ebbe is belehúzott
Az óriási állami támogatások és az olcsó munkaerő segítségével a kínai elektromos autógyártás globális vezető szerepre törekszik. Idén már 295 000 elektromos autót adnak el Kínában – és csak 287 000-et összesen a világ többi országában, miközben Peking a legjobb külföldi szakembereket is megvásárolva tör az élre.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo