Nagyobb a zöldülés elektromos teherautókkal

2017. október 18. szerda - 18:06 / KlimaBlogger
  •    

Európában a teherautók teszik ki a járműflotta öt százalékát, ám az üvegházgáz-kibocsátás 20 százalékát adják. Nagyobb emissziócsökkentés érhető a teherautók és buszok lecserélésével, mint a személygépkocsik villanyüzemű járművekkel történő kiváltásával.

A világ szinte összes autógyártója kínál már elektromos vagy hibrid autót a személygépkocsi termékkategóriában. De mi a helyzet a nagyméretű, nagy motorú járművekkel?

A teherautók, kisbuszok és nagy buszok flottájának villanyüzeművé tétele óriási kihívás. A nagy járművek gyártói is meglepve tapasztalták, hogy az elektromos járművek e kategóriában hamarabb érték el az anyagilag megengedhető árszintet, mint gondolták volna. „Az alkatrészek minden alkalommal olcsóbbak, amikor elmegyünk megvenni őket. Nincs túl sok iparág, ahol ez történne” – mondta a SEA Automotive vezérgiazgatója, Tony Fairweather a BBC-nek. (A napenergiás eszközök is következetes árcsökkenést produkálnak évek óta. A napelemes cserép pedig olcsóbb, mint a hagyományos –  állítja Elon Musk.)

  • Németországban a Deutsche Post már megkezdte elektromos teherautó-flotta létesítését, és hamarosan más vállalatoknak is árulni fogja a járműveket.
  • Az örökös szmoggal küzdő Los Angelesben a városvezetés eldöntötte, hogy 2030-ra csak elektromos buszok járnak majd a felszíni tömegközeledésben.
  • Londonban néhány vonalon már elektromos autóbuszok járnak.
  • India kormánya azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra 6 millió elektromos járművet helyez az utakra.
  • Kalifornia fővárosában, Sacramentóban június óta elektromos kukás autók is részt vesznek a szemétszállításban.

A párizsi Nemzetközi Energiaügynökség kalkulációja szerint a globális klímapolitika célja, miszerint 2 Celsius-fok alatt állítsa meg a globális felmelegedést (lehetőleg 1,5 Celsius-foknál, amiből 1 Celsius-fokot már teljesítettünk), részben attól függ, hogy sikerül-e 600 millió gépjárművet elektromos autóval, teherautóval, busszal behelyettesíteni.

A statista.com adatai szerint 300 millió céges teherszállító jármű mozog az utakon a világban. Ezért e járműflotta zöldítése kulcsfontosságú.

A Nissan válasza a kihívásra az e-NV200. A Daimler szeptemberben bejelentette, hogy megvan villanyüzemű eCanter teherautóira az első céges vásárló: a UPS csomagszállító flottáját fogják erősíteni a járművek. Összesen három példány. Négy New York-i nonprofit szervezet pedig összesen nyolc darabot rendelt. A járművet a Daimlerhez tartozó Mitsubishi Fuzo gyártja Portugáliában és Japánban.

Kép:Pixabay

Kép: Pixabay

A Tesla is beszállt a versenybe. Elon Musk a Twitteren jelentette be, hogy cége október 26-án mutatja be a saját elektromos teherautóját. A Reuters értesülése szerint a jármű egy feltöltéssel 320–480 kilométert tud megtenni, ami sokkal kevesebb, mint amire a dízelüzemű kamionok képesek az USA-ban. Azok 1600 kilométert is megtesznek egy tankkal.

Egyelőre nem elég nagy a táv, amit a teherautók egy feltöltéssel meg tudnak tenni. A hibrid teherautók már életképesebbek e tekintetben. Az eCanter egy töltéssel 100 kilométert tud megtenni.

A Daimler az első két évben maximum ötszáznál darabot fog eladni az eCanterből. A menedzsment úgy látja, két éven belül rendelkezésre fog állni az új technológia, amivel olcsóbban tudja gyártani a teherautót, és nagyobb táv megtételére képes –súlyra is könnyebb – akkukkal lesz képes felszerelni őket. Amint ez megvalósíthatóvá válik, a Daimler nekiveselkedik, és beizzítja az elektromos teherautó gyártását.

A teherszállító járművek gyakran ugyanazon az útvonalon járnak. Ezért azok a cégek lesznek képesek a villanyüzemű mobilitásra való átállás élére állni piacvezetőkként, amelyek olyan depókat létesítenek, ahol a teherautók akkuját esténként fel lehet tölteni. Éjszakánként ugyanis olcsóbb az áram.

Elemzők szerint az elektromos teherautók működtetése olcsóbb, mint a benzinüzemű modelleké. A Daimler egyik fejese azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy a teherautók akkujai kilowattóránként 180-200 dollárt kóstálnak, amit belátható időn belül le tudnak majd nyomni 100 dollárra.

Forrás: BBC, Reuters

Emissziók
  • Európában 1990 óta az ipari szektorok szén-dioxid-kibocsátása 38 százalékkal csökkent, de a közlekedésé 9 százalékkal nőtt.
  • A globális üvegházgázkibocsátás 13 százaléka ered a közlekedésből, az USA-ban ez 28 százalék.
  • A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jóslata szerint 2000-től 2050-re a közlekedés globális emissziója 120 százalékkal fog nőni, mert megháromszorozódik a globális autóflotta.
  • Elemzők szerint 2030-ra 100 millió elektromos autónak és 400 millió elektromos motorbiciklinek kellene futnia az utakon, hogy megvalósulhasson a kívánt emissziómérséklés.
Forrás: MIT, IEA, The Guardian

 

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor