Napelemes robogó lehet a következő nagy durranás

2016. február 24. szerda - 19:29 / klímablog
  •    

Egy találékony afrikai diáknak elege lett a benzinköltségekből. Épített magának egy napenergiával működő motort. És hozzá töltőállomásokat. Afrikában óriási probléma a városi szmog. Ez lehet a megoldás.

A kenyai Urudiban Alfred Omondi robogója eltér a többiek járgányától. Elektromossággal működik. A járművet és a hozzá tartozó töltőt a University of Nairobi diákjaként fejlesztette ki. Végzős diáktársaival (Charles Ogingo, Robert Achoge, James Ogola) építette meg a prototípust és a hozzá tartozó töltőrendszert. A rendszer az Ecotran nevet kapta.

Mivel Kenya nagy részében nincs áramhálózat, az akkuk feltöltése macerás feladat. Omondi robogójának elektromos motorját azonban napenergia hajtja, nem a konnektorból kell feltölteni. Az ország szerény infrastrukturális ellátottsága egyben nagy piaccal kecsegtet a találmányának.

ecotran

Ecotran

Sokaknak jól jönne egy ilyen motor. Az említett diákok létrehozták a Pfoofy Solar Ltd.-t. A cégen keresztül 40 napenergiás töltőállomást létesítettek. Ezek mindegyike 250 wattos kapacitással bír, ismertette a projektet a Reuters hírügynökség. A befogott napenergiát akkukban tárolják, mielőtt az áramátalakítók közlekedési eszközöknek alkalmas formába konvertálják. A motorhoz váltóáram (AC) szükséges.

Két év múlva itt van az elektromos kocsik aranykora
A nemzetközi trendek és előrejelzések is azt vetítik elő, hogy néhány éven belül áttörésre lehet számítani az elektromos közlekedés terén. A szakemberek szerint az elektromos járművek technológiai fejlődésében, illetve elterjedésében 2017 lehet a fordulópont, amelyre Magyarországnak is fel kell készülnie.

A teljesen feltöltött motorbicikli 70 kilométeres távot képes megtenni, mielőtt lemerül, derült ki a 2015-ös tesztelés során. A feltöltés költsége 96 dollárcent. A benzinnel működő motorok fogyasztása háromszor ennyibe kerül. A United States African Development Fundtól és a Power Africától 100 000 dolláros támogatásban részesültek a vállalkozók, így most 40 motort képesek üzemeltetni. A járműveket egyébként nem maguk építik teljes egészében, a motorbiciklit Kínából importálják, s azt csak módosítják.

A fiatalok tervei szerint az elektromos robogókat taxiként üzemeltetnék, Kenyában ugyanis a lakosság nagy része bérli a motorját vagy mások kétkerekűjére ül fel. Omondi is így kereste meg a megélhetésére valót: motortaxis volt. Az ENSZ Világegyészségügyi Szervezete (WHO) szerint 2005 és 2011 között negyvenszeresére nőtt a motorok regisztrálása Kenyában. 2011-ben már ezek tették ki az ország új járműveinek 70 %-át. Kenya fővárosában, Nairobiban 2,25 millió kétkerekű volt regisztrálva 2013-ban.

Szolármorál

Afrika-szerte a közlekedés a legnagyobb légszennyező “szektor”. A WHO 2012-es kutatása szerint évente mintegy 176 000 ember halálát okozza a városi szmog. Ezek az emberek tovább élhetnének, ha tisztább levegő jutott volna nekik osztályrészül. Ezért fontos hát, hogy az elektromos, vagyis zéróemissziós motorok minél hamarabb és minél nagyobb számban terjedjenek el.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor