Nem szabad összekapcsolni a kvótapiacokat?

Ha globális hálózatba integrálnák a regionális emissziókereskedelmi piacokat, azzal kibúvók jönnének létre a cégek számára: mindegyik kínálna valamilyen könnyítést. Ameddig önálló egy helyi kvótarendszer, addig tud erős maradni.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jessica F. Green, a New York University professzora terjedelmes írást közölt a rangos Nature természettudományi szakfolyóiratban arról, miért nem szabad globális rendszerbe integrálni a regionális karbonkvótapiacokat. Az alábbiakban megpróbáljuk viszonylag röviden összefoglalni mondanivalóját - bár nem könnyű feladat.

Nézzük először meg, hol működnek kvótakereskedelmi rendszerek.

  • EU ETS (Emissions Trading System): 11 000 kibocsátót tömörít az összes EU-tagországból, valamint Norvégiából, Izlandról és Liechtensteinből.
  • Kalifornia & Quebec: külön piacként indultak, előbbi 2013-ban, de már 2014-ben összeolvadtak. Hamarosan Ontario és Manitoba tartomány fog hozzájuk csatlakozni, majd 2018-ban Brazília Acre és Mexikó Chiapas tartományai.
  • Kína: 2017-ben indítja karbonpiacát, mely 7000 légszennyezőt fog érinteni. Ez lesz a legnagyobb kvótapiac a világon.
  • Mintegy 100 ország tett ígéretet rá, hogy elindítja kvótakereskedelmi rendszerét, hogy így csökkentse emisszióját a párizsi klímaegyezménynek megfelelve.
Kevesebb atomerőmű = több emisszió?
2020 után hirtelen sok atomerőműnek fog lejárni a "szavatossága", ezért sorozatos bezárásukra kell számítani. Ráadásul új atomreaktorok építése már nem kifizetődő, mert a földgázüzemű erőművek létesítése kevesebb pénzbe kerül.
Pozitív előpélda

A '80-as évekből emlékezhetünk rá, milyen gyakoriak voltak az ónos esők. Ez a globális kéndioxid-kibocsátásnak volt köszönhető. Létrejött egy amerikai program az SO2-emisszió csökkentésére, mely 1990 és 2004 között közel 35 %-os redukciót ért el (6 millió tonnával csökkent a kibocsátás), miközben az áramtermelés Amerikában 25 %-kal nőtt. 2010-re újfent feleződött a kibocsátás, 5 millió tonnára csökkent az emisszió. (Azzal, hogy elejét vették ennyi kéndioxidszennyezésnek, 50 milliárd dollárnyi egészségügyi költséget spóroltak meg, míg a program adminisztratív költsége csak 0,5 milliárd volt.)

A rendszerbe bevont cégek szinte mindegyike betartotta a szabályozást. Ez azonban a súlyos szankcionálásnak volt köszönhető. Az a szennyező, aki nem engedelmeskedett az emissziócsökkentési előírásoknak, SO2-tonnánként 2000 dollárt volt köteles fizetni.

A szövetségi kormány illetékes szerve, a Környezetvédelmi Hatóság (EPA) által létrehozott rendszer eleinte zárt volt, de 2005-ben ide szignálták ki a nitrogénoxid szabályozását is. A megengedett SO2-emissziómennyiséget tovább csökkentették rendeletileg, de az árfolyam megugrott, és a tagállamok beperelték az EPA-t, amiért túl gyenge szabályokkal operál. Ebből jött a kéndioxid-szabályozás második fázisa, amitől azonban túl nagy volatilitás keletkezett a piacon. Más fejlemények is elősegítették az emissziócsökkentést (pl. alacsony kéntartalmú szén megjelenése a piacon vagy a földgázboom). A kéndioxid tonnánkénti ára jelenleg néhány cent...

Kép: SXC

Kvótatúlkínálat: alacsony karbonárfolyam

A kéndioxid árához képest a karbonkvóták tonnánkénti ára elképesztően csekély, önmagában nem ösztönzi a légszennyezőket az emissziómérséklésre. 2008 közepén az európai kvóták 10 euróra csökkentek korábbi 25 eurós árfolyamukról. Jelenleg 5 euró az áruk (ez egy tonna CO2 kibocsátását jelenti). Az ok a "túltermelés". Túl sok a kibocsátási engedély, miközben a recesszió után visszaeső ipari termelés csökkentette az emissziót. A vállalatoknak még mindig vannak felesleges kvótáik, amelyeket egyszerűen nem tudnak felhasználni, mert nem szennyeznek annyit.

Amerika képes lesz betartani a vállalt emissziócsökkentést
Az USA előző külügyminisztere szerint az Egyesült Államok képes lesz megvalósítani a párizsi klímaegyezményben vállalt kibocsátásmérséklést, mert a tagállamok, a nagyvárosok, a nagyvállalatok és a lakosság elkötelezett a párizsi klímaegyezmény iránt.
Kaliforniában is alacsony az árfolyam, 13 dollár/tonna, és a kvótaigény is mérsékelt. Itt azonban beépítettek egy olyan féket törvényileg, hogy egy bizonyos szint alá nem eshet a karbonárfolyam. 2017-ben csak a kvóták 18 %-át tudták eladni, s 2016-ban két korábbi értékesítésnél sem fogyott el az összes kibocsátási engedély.

Az EB 2014-ben elhalasztotta a kvóták egy részének értékesítését, 2015-ben pedig létrehozott egy felügyelőszervet (Market Stability Reserve), de ez csak 2019-től fogja szabályozni a kvótakereskedelmet. Idén februárban az Európai Parlament a kvóták számának évi 2,2 %-os csökkentését rendelte el 2021 után (jelenleg 1,74 %-kal kevesebbet bocsátanak ki belőlük évente), de környezetvédelmi szervezetek ezt túl enyhe lépésnek tartották, nagyobb mértékű kvótakivonást láttak volna szükségesnek a piacról.

Könnyítések, jogi kiskapuk

Az emissziókereskedelmi rendszer lényege az lenne, hogy magasan tartsa a karbonkibocsátás tonnánkénti árát és fokozatosan csökkentse a mennyiséget, amennyit ki szabad bocsátani, így mozdítva elő az emissziómérséklést. A hibák akkor csúsznak be, amikor a jogalkotók és a szabályozószervek könnyítésekkel higítják, lazítják fel a rendszert. Ez történt mind az európai, mind a kaliforniai piaccal.

Füstös civilizációnk
(kép: freeimages.com)

Az európai emissziókereskedelmi rendszert összekötötték a kiotói egyezmény által létrehozott CDM-mel (Clean Development Mechanism), mely 2005-től kezdődően világszinten lehetővé tette a nagy kibocsátóknak (országoknak), hogy határaikon túl is karbonmegkötő vagy a kibocsátásnak elejét vevő beruházásokba fektessenek pénzt (előbbi: erdőtelepítés, mangrove-liget létesítése, utóbbi: megújuló energiás kapacitások építése). Az uniós cégek, melyek pénzt adtak ezekre a beruházásokra, az így megspórolt emissziót leírhatták saját légszennyezésükből. Ez az ellentételezés angol nevén a carbon offset mechanizmus.

Green szerint a regionális kvótakereskedelmi piacok összekötése csak kiskapukat teremt, amiken keresztül elsinkófálhatják a piaci szereplők a légszennyezésük radikális visszafogását. 2011-re ezt az Európai Bizottság is belátta, és elhatározta, hogy 2013-tól a CDM-kreditek többé nem számolhatók el az EU-ETS-ben.

Miért csípik a kormány szemét a szélerőművek?
A kormányzat nem támogatja új szélerőművek megépítését Magyarországon – ez derült ki a Nemzetgazdasági Minisztérium a Magyar Narancsnak adott válaszából. Utánajártunk, miért csípik a kormány szemét a szélerőművek, miközben más országokban a napenergiával egyetemben óriási összegeket fordítanak a megújuló energiaforrások kiépítésére.
A kaliforniai rendszerben például újraírták a szabályokat -az energiaszolgáltató cégek nyomására-, és egy idő után megengedték, hogy a helyi cégek Kalifornián kívülről is beszerezhessenek tiszta energiát, s ezzel ellentételezhessék karbonemissziójukat (resource shuffle). Az új-zélandi kvótakereskedelmi rendszer 2008-tól elfogadta, hogy a CDM keretében létesített karbonelnyelő projektek (pl. erdők vagy mangrove-ligetek telepítése) karbonmennyiségét be lehessen számítani az új-zélandi kibocsátás ellentételézésére. De végül 2015-ben beszüntették ezt a gyakorlatot, a CDM-kreditek már nem írhatók jóvá. Az ugyanis nem ösztönzi a cégeket arra, hogy kevesebb füstöt eregessenek - "máshol úgyis ellentételezzük" alapon. Magyarán a nettó kibocsátás csökkentése számítson csak, és ne lehessen bűvészkedni azzal, hogy másutt elnyelünk egy kis karbont, és akkor nem kell a saját füstölgésünket csökkenteni. Ettől elkényelmesednek a vállalatok.

Miért fontos a kiskapuk becsukása? A karbonkvóta nyilvánvalóan a fosszilis erőforrások elégetését hivatott megdrágítani. És a cégek akkor fanyalodnak rá az alternatív energiaforrásokra, ha az olcsóbb vagy a fosszilis energiahordozók használata túl drága. A kvótakereskedelem csak akkor tudja ezt az elrettentő erejű drágaságot garantálni, ha nem lazítják fel a szabályait. Ha összekötnék a világ összes regionális karbonpiacát, akkor azok önkéntelenül is egymással versenyeznének, hogy melyik tud több könnyítést és kibúvót adni a piaci szereplőknek, magukhoz csábítva a cégeket, hogy azok a régióban vegyenek áramot vagy oda helyezzék gyáraikat. Egy globálisan integrált karbonpiac irányításához egyébként is egy központi karbonbankra lenne szükség, mint szabályozószervre, véli Green. Ennek létrejöttére azonban a jelenlegi politikai klímában kevés az esély.

Az integrálással csak még inkább kodependensekké válnak az egyes piacok és a regionális feltételek változtatásaitól fog függeni az összes többi. Ha viszont a regionális rendszerek szigorúságát sikerül megőrizni, akkor hatékony eszközök tudnának lenni a dekarbonizációban. Jelenleg nem azok. Mert kvótatúltengésben szenved a világgazdaság.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo