Olcsóbb lesz az áruszállítás

Az északi-sarkon keresztül érkezhetnek boltjainkba az áruk, ha beválik Vlagyimir Putyin terve. A Szuez-csatorna forgalmának egy részét váltaná ki az északi-sarkköri hajózási útvonal fellendítésével, és Oroszország gondoskodik róla, hogy így is legyen.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Ez a legrövidebb út", jelentette ki Putyin, s a számok őt támasztják alá: az új útvonal 7408 kilométerrel rövidebb, mint a bevált déli útvonal. Ez kevesebb üzemanyag-használatot is jelentene.

Az Indiai-óceán helyett a Jeges-tengeren kelnének át Európába azok a teherszállító hajók, melyek az olcsón gyártó ázsiai országokból hoznák a fejlett világba az árukat. A globlizáció éppen erre a fejlett és fejlődő világ közötti árrésre épült, s a konténeres szállítás felgyorsította a világkereskedelmet.

Az új útvonal azonban az EU energiafogyasztására is hatással lenne: a cseppfolyósított földgáz ugyanis nagy tankhajókon érkezik. Nem véletlen, hogy a legnagyobb vízi jármű, mely megtette az utat, egy 120 000 tonnás földgáz-szállító hajó volt augusztusban. Becslések szerint a földgáz szállításának költségét 10-15 százalékkal lehetne csökkenteni a rövidebb útvonallal.

Putyin stratégiáját az teszi lehetővé, hogy a Jeges-tengeri jégtömbök a hőmérséklet emelkedés miatt hónapokig vannak olvadt, vagyis hajózható állapotban. Az állami tulajdonú Sovkomflot várhatóan nagy részét bonyolítaná a fellendülő forgalomnak, s a vállalat már meg is kezdte a "terep" tesztelését, hogy lássák, hol vannak a hosszú ideig jégmentes övezetek. A nukleáris energiával működő nagy jégtörő hajók 2 méter vastagságú réteget képesek feldarabolni, írta a Reuters. Moszkva 1,2 milliárd dollárt költ újabb jégtörők gyártására.

A Kremlin eltökélte, hogy fejleszti az ország északi kikötőit, a szállítmányozási cég részvényeinek 25 százalékát pedig tőzsdére bocsátják. A tanker-balesetek azonban nagyobb környezeti kockázatoknak teszik ki az eddig érintetlen régió élővilágát.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo