Óvatos előrendelések: nincs még ára a Tesla elektromos kamionjának

2017. november 23. csütörtök - 19:05 / Kriston László
  •    

A Tesla szerint az elektromos kamionoké a jövő a logisztikában. A Wal-Mart áruházlánc és a J.B. Hunt szállítmányozási vállalat több példányt is rendeltek a Tesla új elektromos teherautójából. A többi nagy márkanév azonban a kivárás taktikájához folyamodott: csak egy-egy példányt szereznek be, hogy meglássák, beválnak-e.

Elon Musk cége végre bemutatta a várva-várt elektromos teherautót, amely a Tesla Semi (angolul: fél, feles) nevet kapta. Úgy néz ki amúgy, mint egy sci-fiből vett járgány. Az előrendeléshez 5000 dolláros (1,33 millió forint) előleget kell letenni.

A Wal-Mart nagyáruházlánc 15 példányt rendelt, a J.B. Hunt szállítmányozási cég is többet, de képviselői nem árulták el a sajtónak, hogy pontosan mennyit. A többi jelentkező csak egy-egy kamionra fizetett be. A Wal-Mart, amely 6000 kamiont üzemeltet az Egyesült Államokban, a 15 új járműből ötöt az USA-ban, tízet Kanadában fog működtetni. A J.B. Hunt az USA nyugati partvidékén használja majd az elektromos teherautókat.

fotó: Tesla

Fotó: Tesla

A célközönség óvatosságát persze több dolog is indokolja:

  • A Tesla nem jelezte, mennyibe fog kerülni a jármű, amikor sorozatgyártásra kerül a sor, márpedig a vásárló cégek így nem tudják az új járművek megtérülését kiszámítani.
  • Musk ugyan azt ígérte, hogy kamionjai 800 kilométert lesznek képesek megtenni egy feltöltéssel, ez még mindig csaknem fele annak, amit egy fosszilis üzemanyaggal járó (Amerikában Class 8 besorolású) kamion meg tud tenni egy tankolással. Ezekből csaknem 260 000 fut Észak-Amerika útjain.
  • Az akkumulátorok nehezek és helyigényesek, ez a szállítmány kárára megy, mert kisebb az ilyen kamionok kilométerenként megtermelhető árbevétele, s a klienseknek dolgozó logisztikai cégeknél ez nem utolsó szempont.
fotó: Tesla

Fotó: Tesla

A Teslának a legnagyobb konkurenciát a Daimler és a Navistar–Volkswagen duó jelenti, mely szintén belevágott az elektromos teherszállítás megvalósításába. A legfontosabb felvevőpiac nyilvánvalóan Kína lesz, ahol a kormányzat már eltökélte, hogy a járműflottát minél nagyobb hányadban elektromossá kell tenni.

(Reuters)

Füstösek
Világszerte rájár a rúd a szárazföldi szállítmányozási szektorra: a kormányok igyekeznek rákényszeríteni a piaci szereplőket arra, hogy radikálisan csökkentsék légszennyezésüket. Az USA-ban például a kamionok adják a járműflotta 4 százalékát, de a közlekedésből eredő üvegházmennyiségnek a 20 százalékát füstölik össze.
Az Obama-adminisztráció egyik zöld törvénye arról szólt, hogy 2027-ig a teherautógyártóknak növelniük kell járműveik üzemanyag-hatékonyságát. Ezt több tagállam saját hatáskörében is megköveteli a cégektől.
Kalifornia 140 millió dollárt költ az alacsony kibocsátású teherszállítás támogatására. Arról nem szól a fáma, hogy a Tesla Semi gyártását vagy megvásárlását támogatják-e majd valahogyan. Los Angeles és Long Beach kikötőinél a városvezetés 2035-re kitiltaná a dízelüzemű kamionokat. De számos városban felmerült a gondolat, hogy megadóztatnák ezeket a teherszállító járműveket.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor