Rájöttek, hogyan süllyed el Manhattan!

A pénzügyi és diplomáciai élet központja, az egyik legismertebb világváros felkészületlenül néz szembe a klímaváltozás miatt erősödő hurrikánokkal és árvizekkel. 2030-ig 2 milliárd dollárt kellene költetni árvízvédelmi fejlesztésekre, de kicsi az esélye, hogy a recesszió idején össze tudnak hozni ekkor beruházást.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sok héttel azután, hogy a Sandy ”szupervihar” végigsöpört New Yorkon, a pusztítás nyomai még mindig láthatók. A South Street Port-nál november végén is vészhelyzetben használt hordozható generátorok szolgáltatták az áramot, hangzavart okozva az egész környéken. A Wall Street számos intézménye ezekkel működött! A Manhattan nyelvének hegyén található South Ferry metrómegállót 14 láb (4,2 méter) víztömeg árasztotta el, ezért heteken át zárva maradt. Renoválása 600 millió dollárt fog felemészteni. A Brooklynba tartó R-train alagútját az East River alatt továbbra is zárva tartják. A Red Hook lakótelepen 8000 lakos él víz és áram nélkül.

Mi süllyed el legelőször?
Mi süllyed el legelőször? Evakuációs zónák:
A zóna – a legveszélyeztetettebb: a Wall Street keleti vége, Goldman Sachs-székház
B zóna: La Guardia repülőtér, JFK repülőtér
C zóna: New York-i tőzsde, FED Árvíz-hatástól távoli Midtown: Bank of America, Morgan Stanley, Citigroup, BlackRock, JPMorgan, Port Authority Forrás: Financial Times
A 14th Street East Riverhez közeli végénél található erőműt úgy tervezeték, hogy 12 lábnyi víznek tudjon ellenállni, de a 14 lábnyi áradás kiiktatta a hálózatból a létesítményt. A környékre sötétség szállt. A jövőt zenéjét fújta a Goldman Sachs, melynek pótgenerátorait a felső szinteken helyezték el, így az épületben tovább folyhatott a munka,  miközben a szomszédos tornyokban kiment az áram.

A Sandy tetőpontján 8,2 millió fogyasztónál szűnt meg ideiglenesen az áramszolgáltatás. A vihar 100 ember halálát okozta országszerte és 32,8 milliárd dolláros kárt okozott. Ebből New Yorkban 19 milliárdos kiadással járt a vihar

Csak a New York-i metróban keletkezett károk kijavítása 5 milliárd dollárt igényel majd. De még így is kisebb a kár, mint amennyi a meteorológiai előrejelzés hiányában érte volna a rendszert – ugyanis a metrótársaság bezárta vonalai egyes szakaszait az áradástól tartva. Ezekről az állomásokról elszállították az elektronikus berendezéseket, bútorokat és más eszközöket.

Az ilyen és ehhez hasonló költségtételek elkerülése érdekében a gátak megépítése remek befektetésnek bizonyulhatna (lásd alant).

Lassú felkészülés

Szakértők szerint 520 mérföldet (836 kilométert) tesz ki a város zegzugos partvonalának hosszúsága. Michael Bloomberg meghosszabbítani készül a lápokat, hogy a tomboló időjárás következtében magasra csapó hullámok ne öntsék el az alacsonyan fekvő szigetet, Manhattant. A főpolgármester továbbá zöld háztetőket létesíttet az ÜHG-emisszió megkötésére és az esővíz befogására, valamint arra kötelezi a polgárokat az árvíz által veszélyeztetett területeken, hogy távolítsák el bojlereiket a pincéből.

E tervek azonban csekélyek a valós veszélyekhez képest: Manhattan metrórendszerét bármikor elöntheti a víz, a Wall Street pénzügyi intézeteinek tornyai rendszeresen a vízben tocsognak, és az áradásokkor többezer ember kényszerül elhagyni lakóépületét.

Ugyan utoljára száz éve támadta meg hurrikán New Yorkot -azóta pedig legfeljebb trópusi viharok-, a nyolcmilliós lélekszámú metropolisz nem engedheti meg, hogy ne vegye komolyan a szélsőségessé váló időjárási viszonyokat.

 

Rossz ómenek: a holnap Velencéje?

  • Az emelkedő tengerszint, a melegedő tengerekből egyre több energiát nyerő és erősödő trópusi viharok nem fogják békén hagyni Manhattant, vélik tudósok. Az OECD 2007-ben Miami után a második legveszélyeztetettebb várossá tette New Yorkot, már ami a természeti katasztrófáknak kitett ingatlanértéket illeti. 2080-ra nagy valószínűséggel 10 centiméterrel nő az óceán magassága, amely a város lakosságának 34 %-át teszi árvíz által veszélyeztetett lakossá. Jelenleg ez az arány 11 %.
  • New Orleans-szal ellentétben New York City a tengerszint felett helyezkedik el, mégis New Orleans után a második legnagyobb város a tengerszint felett mindössze 0,1 és10 centiméter felett élők számának tekintetében. E lakók létszáma megközelíti a 200 ezret, állítja a Climate Central.
  • Öt éve egy hirtelen jött nyári zivatar két óra leforgása alatt 8,75 centiméternyi esővizet ömlesztett a városra. A metróhálózat órákra megbénult, 2,5 millió utas nem tudta elérni célállomását. Az ilyen gikszerek megismétlődésére számítani kell.
  • Egy 2009-ben nyilvánosságra hozott vizsgálat eredményeként a földalatti tömegközlekedés védelmére 34 millió dollárt fordítottak. Ez azonban aligha elég. Egy alapos hurrikán esetében Harlem és az East Rivers állomásai hónapokig állnának a vízben. A közlekedés megbénulása miatt lelassuló gazdaságnak ez 55 millió dollárnyi kárt okozna.
  • Az Irén hurrikán 2011-ben 370 000 ember kilakoltatásához vezetett. Mire elérte a várost, Irén trópusi viharrá csendesedett és kevesebb pusztítást okozott, mint várták.
  • Nemcsak Manhattan van veszélyben. Árvíznek erősen kitett terület Brooklyn Sunset Parkja és Bronx déli része, ahol számos (vegy)ipari és szemétfeldolgozó létesítmény helyezkedik el az óceán partján. Ha épületeik tartalmát kimossa a víz az utcákra, a szennyezés az ivóvízhálózatot is sújthatja. A csapokból mérgező víz folyna.
Gátakat építenének

A londoni gát (fotó: SXC)

A városatyák nem tartják kivitelezhetőnek az ingatlanfejlesztés (engedélyezésének) drasztikus visszafogását. A következő húsz évben ugyanis várhatóan egymillió fővel bővül a város lakossága.

A Storm Surge Research Group 2004-es vizsgálata azt javasolta, nyitható-csukható gátakat építsenek (hasonlóakat, amelyek Londonban szabályozzák a Temze folyását és a dagály hatásának mérséklését, valamint Rotterdamot is védik). Ezeket a következő pontokon kellene létrehozni:

-az East Rivernél a Bronx és Queens közötti Throgs Neck hídnál

-Staten Island és a Brooklyn között, a Verrazano-Narrows hídnál

-az Arthur Killnél, ami –a Manhattannel szemben lévő, az óceánhoz közelebbi- Staten Island és New Jersey között található.

A fejlesztés legalább 10 milliárd dollárba kerülne! Csak az Arthur Kill-gátra 1,5 milliárdot kellene fordítani. Ennek hossza 518 méter lenne a Financial Times szerint. A holland szakértőt megszólaltató Financial Timesban 15-22 milliárdos összeg látott napvilágot.

A város nagy részét villamosenergiával ellátó Consolidated Edison vízálló kapcsolóberendezéseket kíván telepíteni és hordozható transzformátorokat beszerezni. A fejlesztés legalább 250 millió dollárt emésztene fel! Egyelőre csak 24 millió dollár értékben sikerült eszközölni a korszerűsítéseket. Azt is állami pénzből.

A Brooklyn Bridge Parknál egy gát és egy kövekből álló, nagy kiterjedésű bucka elvenné a viharban szaladó hullámok erejét.

A vízelszívó aszfaltok, gödrök és parkok talaja pedig a város belterületein csökkentenék az áradást.

Másutt már előrébb járnak
Másutt már előrébb járnak A San Francisco Öbölben új partvonalat terveznek az öbölben, mely megvédené a várost. Chicagóban olyan biciklisávokat alakítanak ki, melynek aszfaltja átengedi a vizet és elvezeti a csatornarendszerbe. Az iowai Cedar Falls-ban és néhány más városban betiltották az árapály által érintett területeken való építkezést. Maryland kormányzata arra kérte a part-menti ingatlanok tulajdonosait, hogy telepítsenek mocsarakat.
Szentpétervár, Rotterdam, London és Sanghaj is erősebb árvíz-védelmi rendszerrel bír, mint New York. London gátjait 1982-ben építették ki és mai áron 1,6 milliárd fontba (2,56 milliárd dollárba) kerültek. Az elmúlt 20 évben hússzor zárták le a gátat, vagyis ennyi alkalommal sikerült emberéleteket és infrastruktúrákat veszélyeztető áradást megakadályozni vele.
 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo