Tényleg bedöntheti Elon Musk az Ubert?

A Tesla vezére önvezető elektromos autókat szervezne autómegosztási alkalmazásra. Uber-elvek + önvezető szoftver + Tesla-gépkocsik, mindehhez Tesla-teherautók + Tesla tömegközlekedés = Zéróemissziós globális földfelszíni járműflotta. Ráadásul a 2020-as évek elejére. Igaz ez? Az esélyeket elemezzük.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ahogy azt cikkünkben nemrég elemeztük Elon Musk a SolarCity tervezett felvásárlásával elérheti, hogy lefedi az elektromos autógyártás teljes spektrumát, s vertikálisan integrált cégével afféle one man banddé, egyszemélyes zenekarrá válik. Ő adja a napenergiát, az akkut, az autót, mindent. De ez még mindig a tehetős ügyfeleket megcélzó üzleti modell. Sokan Musk egész cégsztorija hiányosságának tartják azt, hogy a Tesla soha nem lehet tömegtermék. Nem a jelenlegi árakon. Hogyan mehet hát előrébb Musk a megújuló energiás közlekedés széles körben való elterjesztése felé?

Ez úgy lehetséges, ha a kis pénztárcájú fogyasztóknak is elérhetővé teszi az autókat. Például a megosztás gazdaságába lépve, és egyből az önvezető autókat dobná be az arénába. Ez lenne a holnap Ubere. Amivel anyagi előnyökhöz juttatná a Tesla-autótulajdonsokat, hiszen pénzt kereshetnének a verdájukkal. Az egész úgy nézne ki, hogy egy appen keresztül az ember hozzáadná autóját a "Tesla megosztott flottájához", s az pénzt hozna a házhoz, miközben az illető dolgozik vagy vakáción van. Maholnap tehát az Uber is a múlté lesz. Az emberek már nem sofőrködni fognak, hogy megkeressék a kenyérre valót, hanem az autójukat egyszerűen kiadják, bérelhetővé teszik azokban az órákban, amikor az nem kell nekik. Mivel az autók többsége a napnak alig 5-10 százalékában van használatban, az önvezető autó kihasználhatóságának anyagi értéke sokkal több lesz, mint annak az autónak, amit nem használnak.

Akkor sem kapsz belőle!
Tesla Motor X
(fotó: teslamotors.com)

Önvezető kockázatok

Muskot meg sem ingatja elhatározásában, hogy vizsgálat folyik cége ellen, amiért a gyanú szerint a Tesla-autó önvezérlő programjának hibájából történt halálos baleset nemrég az USA-ban. Ami az első halálos közúti baleset, amit Tesla-autóval valaha megesett. Musk váltig állítja, hogy a jármű éppen nem autopilot funkcióban ment, amikor a szerencsétlenség történt. (Erről nyilván számítógéppel rögzített adatai is lehetnek, ha ennyire magabiztosan állítja.) A cégvezetőnek valóban jó esélyei vannak arra, hogy az elektromos autózás világkirályává váljon, s azt valóban a népek közlekedési eszközévé tegye - már ha a cégei hatalmas hitelállománya nem dönti be vállalatbirodalmát. És annak ténye, hogy a Tesla-autók gyártása önmagában ráfizetéses.

Napelemes robogó lehet a következő nagy durranás
Egy találékony afrikai diáknak elege lett a benzinköltségekből. Épített magának egy napenergiával működő motort. És hozzá töltőállomásokat. Afrikában óriási probléma a városi szmog. Ez lehet a megoldás.
Energia - saját gyártásban

Mivel Musk előállt egy olyan eszközzel, ami lehetővé teszi a Tesla-sofőröknek, hogy a házuk tetején lévő napkollektorokból kinyert napenergiát akkuban tárolják, ezzel a mérnök-üzletember megoldotta a megújuló energiák egyik legnagyobb nehézségét: az energia tárolható. Az autótulajdonosok tehát a saját "üzemanyagukat" termelik meg ingyen. (Jó, nem ingyen, amíg a set ára meg nem térül azokból az összegekből, amiket nem fizettek ki, hogy másoktól vegyenek áramot. Sokan ma még a hálózatból töltik fel az autójukat, bedugják a falban lévő, autók feltöltésére tervezett konnektorba a garázsukban. Mindez nem olcsó mulatság.) A napenergia begyűjtést és tárolást egy mobilapp felügyelné. Ezért akar Musk a SolarCity többségi tulajdonosa lenni, hogy a napenergia is a cégen belül maradjon. Különben nem tud független piaci erő lenni, aki a fosszilis autókat gyártó riválisai és a fosszilis energiacégek pozíciójára tör.

Tömegközlekedés és áruszállítás is

Musk bővíti termékskáláját és elektromos teherautókkal is előáll a közeljövőben. De ez sem elég. A tömegközlekedést is elektromosítaná saját gyártású járművekkel (nyilván buszokról van szó). Mindkettő a "fejlesztés korai fázisában" tart, mondta Musk, s 2017-ben tárják a közönség elé a részleteket. A Tesla mérnökei az önvezető szoftverek tökéletesítésén is gőzerővel dolgoznak. Az üzletember szerint lehetséges, hogy az önvezető technológiák "tízszer" biztonságosabbak legyenek, mintha az emberek vezetnék az autót. Arról nem nyilatkozott Musk, hogy szerinte mikorra tudná ilyen színvonalra felhozni a technológiát.

A Tesla-járművekbe jelenleg beépített önvezető technológiát ugyan beta-verziónak hívja a cég, de Musk hozzátette: "Ez nem beta szoftver a szó hagyományos értelmében. Minden termékforgalmazásnál széleskörű belső érvényesítés történik, mielőtt a termék eléri a vevőt. Azért hívjuk betának, hogy jelezzük, a jövőben is javulni fog."

Megengedhető áron

Nem filléres termék

Musknak sok éveken át dörgölték már az orra alá, hogy az igazi nagy mogul az, aki tömegterméket gyárt. S a Tesla túl drága, hogy ezt a státuszt elérje. A Model S a "luxus szedán" termékkategóriába tartozik. A tömegtermelésre szánt Model 3 2016 márciusában debütált, s néhány nap leforgása alatt 325 000 rendelést adtak le rá. Új konstrukcióival pont ezt a kritikát akarja legyőzni Musk. Azzal számol, hogy az autótulajdonos által előállított üzemanyag (ami a napenergia), valamint a ki nem használt órákban az autómegosztásból szerzett bevétel révén egy Tesla-autó birtoklásának "valós ára" jóval alacsonyabb lesz, mint ma.

Hogy Musk az önvezető autók megosztását propagálja, nem jó hír az Ubernek. Az Uber alapítója, Travis Kalanick azonban élelmes ember: nem véletlenül kezdett az önvezérlő technológiába fektetni már egy ideje. Musk mostani "mesterterve", ahogy ő hívja, sokkal bővebb kört ölel fel, mint az eredetileg 2006-ban közzétett hitvallás, ami arról szólt, hogy néhány modellt dob piacra, s ezekkel éri el a fosszilis energiahordozók használatának kiváltását.

Már csak engedélyre vár a repülő autó
A Terrafugia amerikai cég határozott szándéka, hogy 2025-re elterjeszti repülő autóit. A prototípust már 2014-ben megépítették. Helyből fel tud szállni, kifutópálya sem szükséges hozzá. Húszórás tanfolyamon meg lehet szerezni a pilótaképesítést, de ez is csak végszükség esetén kell, hiszen a jármű magától repül. Az ára még nem ismeretes.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo