Zöld forradalmat indít házon belül a McDonald’s

Csökkentené légszennyezését az étteremhálózat, papír alapú szívószálakat is kipróbál angliai éttermeiben, és fenntarthatóvá kívánja tenni a csirketenyésztést. Utóbbit a márka tekintélyvesztése elleni reakciónak látják állatvédők, miután a The New York Timesban egész oldalas hirdetésben támadták a gyorsétterem-hálózatot.

Márciusban a McDonald's felsővezetése Amerikában több olyan döntést is hozott, amiből úgy tűnik, az üzleti szférában terjedő zöld szemlélet egyik zászlóshajójaként igyekeznek pozicionálni a gyorsétteremhálózatot, hogy versenyelőnyre tegyenek szert.

  • A Meki az első étteremhálózat a világon, mely elkötelezte magát a tudományos alapú emissziócsökkentés mellett, vagyis a klímatudomány elveit magáévá téve mérsékli légszennyezését. (A Science-Based Targets a Carbon Disclosure Project, az ENSZ Global Impact, a World Resources Institute és a World Wildlife Fund közös kezdeményezése.)
  • Kevesebb műanyagszemetet termelne a Lidl
    Kevesebb műanyagot használ majd a Lidl a saját márkás termékeinél, energiatakarékos izzókra cserélik a mostani lámpáikat is. Nálunk az energiaitalok csomagolásában látható először változás.
    A vállalat 2030-ra 36 százalékkal csökkenti éttermei és irodái kibocsátását, ezzel 150 millió tonna szén-dioxid kibocsátásának veszi elejét. Ez a mennyiség egyenlő 32 millió személygépkocsi egyévnyi füstölgésével, de ennyi üvegházgázt köt meg 3,8 milliárd fa is, ha 10 évig nevelik őket.
  • A kibocsátás intenzitását is visszafogja a McDonald’s, vagyis kevesebb lesz az egy tonna ételre és csomagolásra jutó üvegházgáz-mennyiség.
  • Az emissziócsökkentő zöldülés elsősorban a szarvasmarha-tenyésztést, az éttermek áramfogyasztását (továbbá az áram beszerzését), a csomagolást és a hulladékkezelést érinti. Ezek együttesen adják a McDonald’s globális emissziójának 64 százalékát.
  • A hálózat papírból készült szívószálakkal helyettesítené a jelenlegi műanyagokat. Azok ugyan elvileg újrahasznosíthatók, de a gyakorlatban szinte alig hasznosítják újra őket. Egy pilotprojekt keretében először a cég egyes angliai éttermeiben próbálnák ki a papír alapú szívószálakat. Angliában 1300 étterme van a Mekinek, melyek naponta 3,7 millió fogyasztót szolgálnak ki, és éves szinten 8,5 milliárd szívószálat osztanak ki. Amerikában 14 100 egysége működik, melyek csak egy nap 500 millió szívószálat adnak a vendégeknek. Mivel a tengerekben óriási mennyiségben halmozódik fel a műanyaghulladék, a Meki a maga keretein belül kívánja orvosolni a problémát.
  • A McDonald’s továbbá létrehozza a Csirke Fenntarthatósági Tanácsadó Bizottságot. Ennek lényege, hogy a lehető legtöbbféle érintettet (stakeholdert) bevonják a fontos kérdések és döntések megvitatásába, beleértve a beszállítókat, a tudományos szakembereket és a környezetvédő szervezeteket. A Mekit korábban már érte kritika azért, hogy nem vigyáz eléggé arra, hogy az állatok méltányos körülmények között nőjenek fel. (A növekedési hormonok és antibiotikumok használatától a zsúfoltságig sok minden kritikát a Meki fejéhez vágtak már.) A McDonald’s kamerákat is felszerel a csirkefarmokon, hogy jobban megértse a jószágok viselkedését és életkörülményeit.
Kép: Pixabay

A vállalatok viszik tovább a fenntarthatóság ügyét
A hazai vállalatok 81 százaléka gondolja úgy, hogy a környezeti felelősségvállalás az egyik legfontosabb és legaktuálisabb területe a vállalatok hosszú távú fenntarthatóságának– derül ki a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) saját, nem reprezentatív felméréséből.
E tanács létrehozását állatvédők arra az egyoldalas hirdetésre adott reakciónak látják, mely a The New York Timesban jelent meg, és melyben amerikai állatvédő szervezetek szólították fel a McDonald’st, hogy tegyen többet a beszállítói hálózatában tenyésztett több százmillió jószág jólétének biztosítása érdekében, például dolgozzon olyan beszállítókkal, melyek ellenőrzik, hogy mennyi ürülékben tocsog az állat, és milyen a levegő minősége, amit belélegez, illetve több helyet biztosítanak a kétlábúaknak.

Persze az is igaz, hogy a hirdetésben megfogalmazott ajánlások nagyjából megegyeznek azokkal az alapelvekkel, melyeket a McDonald's 2017 októberében hozott nyilvánosságra, bejelentve, hogy 2024-ig ezeket teljes mértékben megvalósítja ellátási láncában, tette hozzá a Sustainable Brands.

Bár a környezetbarát elhatározások a multi legfelsőbb szintjén születtek meg, vélhetően előbb-utóbb a magyar egységeinek működését is áthatja majd.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo