Azért veszik, mert olcsó, nem azért mert jó

2016. augusztus 18. csütörtök - 17:02 / piacesprofit.hu
  •    

Elsősorban az eredeti terméket gyártó cégeket tartják a hamisítás legnagyobb károsultjainak a magyar fiatalok, és kevésbé törődnek a gazdasági és társadalmi hatásokkal – derült ki a HENT és a TÁRKI közös kutatásából. A felmérés szerint továbbra is az alacsonyabb ár miatt esik a választás a hamisított termékekre, a büntetések pedig kevés visszatartó erővel bírnak.

Idén a válaszadóknak közel 40 százaléka állította azt, hogy az elmúlt egy évben vásárolt hamis terméket – olvasható a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a TÁRKI közös felmérésében, amelyet július végén a VOLT Fesztiválon készítettek a látogatók körében. A nyári adatfelvételből az is kiderül, hogy a hamis terméket vásárlók csaknem kétharmada (62,5%), vagyis az összes válaszadó egynegyede (24,7%) az elmúlt évben ezt többször is megtette.

A hamisítványok vásárlásának legfőbb motivációját a kedvezőbb ár jelenti: a megkérdezettek több mint fele (52%) az alacsony ár miatt vásárolt hamis terméket; közülük a többség (87%) az eredeti terméket részesítette volna előnyben, ha az nem lett volna sokkal drágább a hamis árunál. A válaszadóknak ugyanakkor több mint egyharmada (37%) azért költött ilyen cikkekre, mert látszólag nem volt gond azok minőségével – derült ki a felmérésből.

Kép:archív

Kép: PP Archív

A kutatás kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is. A fiatalok többsége szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban: a hamis terméket fogyasztók 73 százaléka, a nem vásárlók 56,5 százaléka vélekedik így, míg az előbbi csoport 27 százaléka, az utóbbinak pedig 43,5 százaléka önmagát tartja a legnagyobb kár elszenvedőjének.

Időzített bombák ketyegnek a magyar utakon
Az importált használt gépjárművek 90 százaléka és a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő példányok mintegy fele manipulált kilométerórákkal rendelkezik, ami rendkívül súlyos személybiztonsági, műszaki és gazdasági kockázatokat jelent.

„Komoly aggodalomra ad okot a fiatalok információhiánya a hamis termékekkel kapcsolatban, ezért továbbra is fontosnak tartjuk tudatosítani a körükben, hogy a hamis árucikkek vásárlása nemcsak a gyártóknak és jogosultaknak okoznak jelentős károkat, hanem súlyos társadalmi és gazdasági hatásokkal – többek között munkahelyek megszűnésével – is járnak, és a gyengébb minőséggel ők is károsultak lesznek” – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a HENT titkára.

Ami a hamis termékhez való hozzáférés csatornáit illeti, a válaszadók több mint fele (53%) az internetet, 21 százalékuk a piacot vagy utcai árusokat, 20 százalékuk egyéb hazai üzleteket, 15 százalékuk pedig a külföldi boltokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.

A kutatás szerint a válaszadókat nem az esetleges szankciók, hanem a hamis termék vélhetően rossz minőségétől való félelem (a hamis terméket vásárlóknál ez az arány 59 százalék, a nem vásárolóknál 68 százalék), továbbá a magas egészségügyi kockázat (54%) téríthetik el szándékuktól.

„Az elmúlt évek felmérései alapján világossá vált, hogy a hatékony megelőzés érdekében a hatóságok aktív közreműködése mellett a fogyasztói tudatosság növelésére is szükség van, így szorítható vissza a fiatalok és minden korosztály körében a hamis termékek vásárlása” – hangsúlyozta Németh Mónika.

16 milliárdos kár évente kárt okoz az oltalom alatt álló élelmiszerek hamisítása
A magyar piacon található földrajzi oltalom alatt álló élelmiszerek több mint egytizede bizonyult hamisnak – derül ki az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) legfrissebb jelentéséből. Míg Magyarországon 16 milliárd forintos, addig uniós szinten 4,3 milliárd eurós (1371,5 milliárd forint) kárt regisztráltak 2014-ben, emellett a fogyasztókat további 2,3 milliárd euró (729,2 milliárd forint) értékű veszteség is érte.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor