BELÉPŐDÍJ: A MAGYAR EU-CSATLAKOZÁS KÉRDÉSEI ÉS VÁLASZAI

Az EU Munkacsoport 2003. március elején jelenteti meg második könyvét "Belépődíj. A magyar EU-tagság kérdései és válaszai " címmel. A könyv az első olyan kiadvány Magyarországon, amely több mint 300 oldalon, olvasmányos, kérdés- felelet formában ad válaszokat az uniós csatlakozással járó gazdasági és társadalmi hatásokra, következményekre.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A "Belépődíj..." című könyvben kiemelt helyet foglal el az árak-bérek, az agrártermelők helyzetének, az uniós támogatások, a kultúra, nyelv és identitás, egészségügy, valamint a munkavállalás témaköre.

A könyv tárgyilagosan részletezi belépés mellett és a csatlakozás ellen szóló érveket 16 terület (közlekedés, mezőgazdaság, környezetvédelem, szociálpolitika, munkajog, oktatás stb.) bemutatásán keresztül, továbbá ismerteti a magyar EU-kommunikációs stratégiát. Külön fejezet tartalmazza az 1995-ben csatlakozott Ausztria, Svédország, Finnország, illetve a bővítésből kimaradt Norvégia EU-val kapcsolatos érveit és ellenérveit. A könyv egy másik fejezetében a Munkacsoport szerzői szociológiai és pszichológiai szempontból is elemezték a magyar társadalom félelmeit, véleményét és gondolatait az uniós csatlakozást érintően. A könyv egy külön oktatási anyag keretében ismerteti az EU-középiskolai felvilágosító programjának eredményeit és tapasztalatait.

MI A JELENTŐSÉGE A KIADVÁNYNAK?

z uniós népszavazás előtt a magyarországi EU-ellenes mozgalom már megjelentette első kiadványait, melyeket újabbak követnek, röplapokkal, tömegdemonstrációkkal kísérve. A "másik oldalon" nagyon kevés a széles rétegekhez szóló, meggyőző és az EU-belépés pozitív oldalát hangsúlyozó könyv, amely ellensúlyt képezhetne az ellenkampány egyszerű, közérthető stílusával szemben. A Munkacsoport könyve tárgyilagos; a támogató oldalt kívánja erősíteni oly módon, hogy eloszlassa az EU-szkeptikusok kételyeit és megnyerje a bizonytalanok táborát a csatlakozás ügyének.
A magyar EU-tagsággal kapcsolatos kérdésekről és válaszokról szóló első fejezet 16 témaköréből válogattunk az alábbiakban:

NEMZETI ÖNÁLLÓSÁG

1. Igaz-e, hogy az uniós tagság egy újabb politikai tömbhöz való tartozást jelent?

Nem. Az EU egy gazdasági szervezet, melynek komoly társadalmi dimenziója van. Az Unió céljai között szerepel a munkanélküliség megszüntetése, a szociális jólét megvalósítása, a fogyasztók védelme, a társadalmi szolidaritás és esélyegyenlőség biztosítása stb. Az EU idővel egy olyan politikai egységet kíván létrehozni, amelyben, ahogy ez napjainkban is érvényesül, garantálják a nemzetek önállóságát. Az Unió nem azonos tehát a volt KGST-val és a megszűnt Varsói Szerződéssel; sem pedig a NATO-val.

GAZDASÁG

2. Kivonulnak-e a külföldi nagyvállalatok Magyarországról a csatlakozás után?

Nem valószínű. Egyébként azok a nemzetközi cégek, amelyeknek feltett szándékuk, hogy kivonuljanak az országból, függetlenül az uniós belépéstől, megteszik ezt a lépést. Ez a folyamat ráadásul már elkezdődött. Sokan attól félnek, hogy a külföldi vállalatoknak nem fogja megérni, hogy Magyarországon maradjanak, mert több bért kellene fizetnie az alkalmazottaknak és az uniós előírások betartásával nőni fognak a költségei. Ez így nem igaz. Egyrészt, a bérek nem fognak nőni, azonnal legalábbis biztosan nem, mert az EU erre nem kötelezi a vállalatokat, sőt a tagországokat sem. Másodszor, már most is számos közösségi szabályozást (pl. minőségbiztosítási , munkahely-biztonsági fogyasztóvédelmi) követnek a Magyarországra betelepült nagyvállalatok. Végezetül, a magyar kormány megállapodott az EU-val arról, hogy hazánk a belépés után is biztosítani fogja a korábbi adókedvezményeket az érintett vállalatok számára.

IDENTITÁS, KULTÚRA NYELV

1. Veszélybe kerül-e a magyar identitás, ha csatlakozunk az EU-hoz?

Nem feltétlenül. Ha körülnézünk az uniós országokban, tapasztalhatjuk, hogy a francia, az olasz nyelvű közösségek máig sem veszítették el identitásukat. (Jóllehet, már több 45 éve részesei az integrációnak). De nyugodtan állíthatjuk a legutóbb bekerült kis nemzetek – svédek, finnek, és osztrákok – példáján is, hogy kulturális identitásukban megerősödtek, tudatosodtak. A legjobb példa erre talán az 1970-es években csatlakozott és akkor még fejletlen Írország, melynek kulturális identitásjegyeiről többet tudunk az EU-tagsága óta.

4. Veszélybe kerülnek-e a hagyományos nemzeti ételeink a belépés után?

Nemzeti ételeinket nem fenyegeti veszély. Sőt, amennyiben sikeres kommunikációt folytat az ország, ezek még ismertebbé válhatnak az egybenyíló Európában. Továbbra is ehetünk mákos bejglit! A hiedelmekkel és az előzetes félelmekkel ellentétben továbbra is szabadon vásárolhatunk például boltjainkban mákot. Az uniós szabályozások a mák termesztésére vonatkoznak, nem pedig a fogyasztói piacra. Továbbá, a tagság elnyerése után is annyi lecsót, halászlevet, paprikás krumplit, gulyáslevest fogyaszthatunk, amennyi belénk fér.

5. Megmaradnak-e a hagyományos magyar termékek, mint pl. borok, a paprika és a hagyma?

A tokaji bor pl. már élvezi az EU által szavatolt védelmet; a Villányi, az Egri Bikavér, a makói hagyma, a szegedi pirospaprika, a Pick, a Herz stb. is részesülhet az Unióban érvényesített eredetvédelemben. A Brüsszellel tárgyaló szakemberek, politikusok feladata, hogy ez így is történjék. A magyar nyelv – termékei – révén még mélyebben meggyökeredzik majd a közös európai fogalomvilágban. Példának okáért: azt a szót, hogy pálinka, csak a hazai termékeinkre lehet – és magyarul – használni.

Az, hogy az említett termékek magyar kézben maradnak-e, attól függ, hogy a csatlakozás után a belső versenyben a kérdéses termékeket előállító vállalatok mennyire tudnak helytállni az uniós vetélytársaikkal szemben. Az erre való felkészülést az érintetteknek kell megoldaniuk, amit a belépés előtt a kormányzat jelentős pénzekkel, eszközökkel támogathat.

9. Veszélybe kerül-e a magyar nyelv a belépés után?

Ha az EU-n múlik, akkor biztosan nem, hiszen a magyar hivatalos nyelv lesz a csatlakozás utáni, kibővült Unióban. Ráadásul, ahogy korábban írtuk, Brüsszel pénzügyi támogatást nyújt a nemzeti identitás, kultúra és a nyelv ápolását szolgáló programok számára. A kérdést inkább úgy kellene feltenni, hogy mindent megteszünk-e a mindennapi életünkben azért, hogy a magyar nyelv ne sorvadjon el.

MEZŐGAZDASÁG

7. Kik adhatnak be SAPARD-pályázatokat?

Pályázatot adhatnak be agrártermeléssel foglalkozó természetes és jogi személyek, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, civil szervezetek, vidéki települések önkormányzatai, képző-, oktató-, szakképzési fejlesztő szervezetek, szaktanácsadó szervezetek, vidéki települések lakói, vállalkozói, civil szervezetei.

ÁRAK-BÉREK

1. Emelkednek-e a bérek, a fizetések és a nyugdíjak az EU-csatlakozás után?

Ha általánosan és rövid távon kezeljük a kérdést, akkor a válasz: nem. Az 1980-as években csatlakozott Görögország, Spanyolország és Portugália, ahol az életszínvonal, beleértve a béreket és a fizetéseket, jóval alacsonyabb volt az uniós átlagnál. A tagság után 8-10 évvel azonban már a mindennapi életben érezni lehetett a belépés előnyeit. A csatlakozás után 12 évvel az említett mediterrán országokban a fizetések az EU-átlag 85 százalékát tették ki. (jelenleg a magyarországi bérek az EU-átlag kb. 40 százaléka). Ha belépünk az Unióba, akkor érvényesülnek az integráció hosszú távon pozitív gazdasági hatásai, aminek következtében a bérek, fizetések, nyugdíjak is hamarabb zárkóznak fel az uniós átlaghoz, mint abban az esetben, ha kimaradunk.

2. Előírja-e az EU a bérek kötelező emelését?

Kötelezően nem írja elő. Az EU-csatlakozással járó árszínvonal-növekedés magában hordozza azonban a bérek felzárkóztatásának a kötelmét is. Mint tudjuk, az EU egyik fontos törekvése, hogy az általánosan kötelező felzárkózás - szakmánként - az európai átlagbérek 60 százalékának az elérését érje el. Ezalól nem lehet kivétel egyetlen pálya sem. A jelenlegi tagállamokban a bérek átlagosan több mint a háromszorosát teszik ki a magyarországiaknak, a bérek felzárkóztatása azonban nyilvánvalóan éveket vesz igénybe.

3. Lesz-e drágulás a csatlakozás után?

Igen, de nem minden áru és termék esetében. Az EU-n belüli versenyben résztvevő szereplők nagy piacokat nyerhetnek és a kereslet növelése céljából igyekeznek minél több fogyasztót “ megnyerni ”, ami nem feltétlenül jelenti az áruk drágulását, hanem több termék esetében alacsonyabb árakat eredményezhet. Ráadásul Magyarország jelenleg sem számít olcsó országnak, ha összevetjük pl. a ruházati cikkek, a műszaki, elektronikai és a papíráruk árait egy-két uniós tagországban érvényben lévő árakkal.

4. Igaz-e, hogy több mint 25 évet kell várnunk arra, hogy elérjük az uniós életszínvonalat?

Részben. Ha 2004-ben belépünk, akkor “ a várakozási idő ” felgyorsul. Vagyis nem fog ennyi évünkbe kerülni a nyugati színvonal elérése, csak “kevesebbe”. Az előbb említett mediterrán országok példája bizonyítja, hogy 10-12 évvel a csatlakozás után már “ majdnem ” behozták a lemaradást. Ha Magyarország kimarad az Unióból, akkor valóban 25 évet vagy esetleget többet kell várni.

A Magyar EU-Kommunikációs Stratégiáról szóló fejezet

Ebben a fejezetben a szerzők tömören bemutatják a hazai kommunikációs stratégia történetét, céljait és célcsoportjait. Lényeges elem, hogy a szerzők az állampolgárok szemszögéből közérthetően ismertetik a stratégia társadalmi fontosságát.

Svéd, finn, norvég és osztrák EU-Kommunikációs Stratégiáról szóló fejezetek

A szerzők két külön fejezetben ismertetik az északi, valamint az osztrák uniós kommunikációs kampányokat. Bemutatásra kerülnek az említett országokban, az EU-tagsággal kapcsolatban használt érvek és ellenérvek, az EU-ellenes mozgalmak, ezek működése és programjai.

“Utazás Helvéciába”

Ebben a fejezetben a szerzők, Helvécia falu lakosaival készített beszélgetésüket tárják a nyilvánosság elé. Helvécia lakói EU- szkepticizmusuknak adtak hangot, megindokolva a belépéssel kapcsolatos félelmeiket, elutasító véleményüket. Fenntartásaik döntően az alacsony fizetésekre, a vélt árdrágulásra, a versenyképtelen gazdaságokra, a rokkantnyugdíjasok és a több gyermeket nevelő munkanélküli szülők helyzetére épülnek.

Középiskolai Kommunikációs és Oktatási Füzet

Ebben a részben az EU Munkacsoport, a hazai középiskolákban tartott beszélgetéseinek a tapasztalatait összegezte. Bemutatásra kerülnek a középiskolások által leggyakrabban feltett kérdések és az azokra adott válaszok. Továbbá a szerzők ismertetik a középiskolásokkal folytatandó EU-szakmai kommunikáció alapvető jellemzőit, ami egy újfajta és gyakorlatias oktatási és képzési modell alapját jelentheti.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo