Elérheti célját a legújabb bírságolási rendszer

Dulin Jenő közlekedéspszichológus szerint a gyorshajtásért kiróható bírság szabályainak változása a büntetések differenciálása miatt kedvezően hathat a sofőrök magatartására.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A közlekedéspszichológust arról kérdezte az MTI, csökkenhet-e a gyorshajtók száma a május elsején bevezetett új bírságolási szabályok hatására. A módosítás értelmében péntektől nem a sebességtúllépés százalékos, hanem kilométer/órában megadott mértékétől függ, milyen összegű bírságra számíthat a járművezető. Korábban, ha például valaki 30 százalékkal túllépte a megengedett sebességet, akkor kiszabták, hogy mennyit kell fizetnie. Akik beleestek ebbe a kategóriába, azok mindannyian ugyanannyit fizettek. A büntetés most differenciálttá vált, amit a közlekedéspszichológus igazságos és jó dolognak tart annak nevelő célzata miatt. Szerinte az új szabályozásnak az a célja, hogy a tisztességesen közlekedőket megerősítse, előnyben részesítse, a renitens közlekedőket pedig erősen figyelmeztesse.

Arra a kérdésre, hogy a módosítás elindíthat-e valamilyen pozitív változást a sofőrök magatartásában, Dulin Jenő azt felelte: az emberek pszichikus működése nagyon különböző, de szerinte igen. A felelőtlen, nemtörődöm közlekedőkre nem - akik szerinte 4-5 százalékot tesznek ki -, a többségre azonban jó hatással lehet. Általában véve azonban nem elég annyit mondani, hogy holnaptól megváltozik egy KRESZ-szabály, hanem nagyobb figyelmet kell fordítani a változás okainak bemutatására és az emberek felkészítésére. Jelentős változás szerinte a közlekedési morálban ennek hatására érhető el.

Alapból rossz a sofőrök mentalitása, de a KRESZ is

Dulin Jenő szerint a magyar sofőrök mentalitása az oka annak, hogy a sebességkorlátozó táblákon a megengedett sebességet tüntetik fel és nem a bírsághatárt (tehát 150 kilométer/óra helyett 130-at). Szerinte, ha Magyarországon kiírják, hogy az autópályán 130 kilométer/órával lehet menni, akkor mennek 150-nel. Ha pedig kiírnák, hogy 150-nel lehet menni, akkor azt is túllépnék.

A közlekedéspszichológus kitért arra is, hogy nem tartja megfelelőnek a hatályos közlekedési szabályrendszert. Szerinte a KRESZ egy "agyonfoltozott rossz szabály", amely helyett egy új, rövidebb és közérthetőbb, alaposan átgondolt szabályt kéne megalkotni.

Mikor és hogyan büntetnek?

Május elsejétől óránkénti 50 kilométeres megengedett sebességig 15-25 kilométeres túllépés után kell fizetni 30 ezer forintot. Így akkor, ha az adott útszakaszon óránként 50 kilométeres a megengedett sebesség, csekket a 65-tel vagy annál gyorsabban haladók kapnak. Ha a megengedett sebesség óránként 50 és 100 kilométer közötti, szintén 15 km/óra a tűréshatár, tehát 90-es táblánál a 105 km/óra sebességgel vagy annál gyorsabban hajtókat büntetik. A 100 km/óra sebességhatár fölötti kategóriában 20 km/órára nő a tűréshatár. Autópályán, ahol óránként 130 kilométeres a megengedett legnagyobb sebesség, 150-től büntetnek; 300 ezer forintról szóló csekket a 240-nel vagy annál gyorsabban közlekedők kapnak.

Az eddigi rendelet szerint 50 km/óra sebességig 30 százalékos túllépés után (vagyis 65 km/óra felett) kellett fizetni 30 ezer forintot, 300 ezer forintot pedig a 126 km/óra sebességet meghaladóknak számláztak ki. Az 51 és 100 kilométeres sebességhatár között 20 százalékos túllépéstől büntették a gyorshajtást, tehát 90-es táblánál 108-tól szabtak ki büntetést. 100 kilométer/óra megengedett sebesség fölött a tűréshatár 10 százalék volt; autópályán a 130 helyett 143-mal vagy annál gyorsabban hajtók kaptak csekket, a 300 ezer forintos bírságot pedig 261 kilométeres óránkénti sebesség esetén rótták ki.

A módosításokat a május 2-tól indult eljárásokban kell alkalmazni, ami egyben azt is jelenti, hogy nem az elkövetés, hanem az eljárás megindításának időpontja számít majd. Előfordulhat tehát, hogy egy áprilisban elkövetett szabálysértést a májusban indult eljárásban már az új szabályok szerint bírálnak el.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo