Ők rájöttek arra, hogya piac kontraszelekciós működést produkál, hacsak nincsenek a működéséhez biztosítva olyan gazdaságpszichológiai feltételek, amelyeket a Nobel-díjasok az egyikük által létrehozott új tudományág, azinformációgazdaságtankeretében vizsgálnak. Utóbbinak az ikertudományaként hozza létre Garai könyve az úgynevezett identitásgazdaságtant.
A mű középpontjában az a folyamat áll, amelyben szövetségbe tömörülő államok között és a globalizálódó piacokon egyre gyakrabban állnak elő olyan tranzakciók, melyekben a felekszociális identitása jelentősen növelheti vagy csökkentheti atranzakciós költségeket, ezért egyre növekszenek azok a ráfordítások, amelyeket magának az identitásnak az előnyös alakítására fordítanak kis és közepes vállalatok, nagy és multinacionális cégek, állami és államközi intézmények. Hogy az identitásgazdálkodásnak ezek a költségei nagy haszonnal tudnak megtérülni, ezt ma már a köztudat is érzékeli, amikor pl. kapcsolati tőkéről beszélünk (s nem azzal a pejoratív iróniával, amellyel egy korábbi időszakban szocialista összeköttetést emlegettünk). A könyv ezzel együtt vizsgál egy további fejleményt is: a tõkét immáron nem csak pénzben tartják számon. A gazdasági folyamatok pénzben kifejezett közvetítője mellé gyorsan növekvõ súllyal felzárkózik az a másik közvetítője is, amelyet úgy könyvelünk el, hogy aszociális identitáskülönböző összefüggéseit (elsősorban az identitást tanusítóokirattal, azinformációval, a tudással való összefüggéseit) számszerűsítjük.
A könyv alcíme – Gazdaságpszichológia másképpen – három sajátosságra utal. Először is, a Magyarországon megjelenő egyetemi jegyzetekkel és szöveggyüjteményekkel szemben nem külföldi eredményeket próbál átemelni, hanem a magyar gazdaság sajátszerűségeit kutatja egy itthon még mindig újnak számító tudomány eszközeivel. Másodszor, a külföldön megjelenő gazdaságpszichológiai tankönyvekkel szemben ez a könyvnem a kísérleti pszichológia laboratóriumi megállapításaiból indul ki, hanem az eleven gazdasági folyamatok által felvetett kérdésekre keresi a pszichológia válaszait. Harmadsorban pedig szakít a módszertani individualizmussal, s ezáltal a pszichológiát nemcsak a mikro-, hanem a makroökonómia számára is alkalmazhatóvá teszi.
Garai László: Identitásgazdaságta. Gazdaságpszichológia másképpen. (TAS Kiadó, 2003.)
Globalizálódó piac és szociális identitás (Garai László: Identitásgazdaságtan)
A Pénzügyi Almanachot megjelentető TAS Kiadónak ez a sorozaton kívüli kiadványa a gazdaságpszichológiának és a közgazdaságtannak abba a fejlődési vonalába illeszkedik, mint azok a kutatások, amelyekért a 21. század első közgazdasági Nobel-díjával tüntették ki Akerlofot, Spence-t és Stiglitzet.
Véleményvezér
Egészségügyi felmérés, utolsó helyen Európában Magyarország
Siralmas statisztikák.
Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos
Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet
Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Nincs magyar város az európai rangsor élén, ahová szívesen megy a tőke
Hová megy szívesen a tőke?
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért
Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval
A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.