Globalizálódó piac és szociális identitás (Garai László: Identitásgazdaságtan)

A Pénzügyi Almanachot megjelentető TAS Kiadónak ez a sorozaton kívüli kiadványa a gazdaságpszichológiának és a közgazdaságtannak abba a fejlődési vonalába illeszkedik, mint azok a kutatások, amelyekért a 21. század első közgazdasági Nobel-díjával tüntették ki Akerlofot, Spence-t és Stiglitzet.

Ők rájöttek arra, hogya piac kontraszelekciós működést produkál, hacsak nin­csenek a mű­ködéséhez biztosítva olyan gazdaságpszichológiai feltételek, amelyeket a Nobel-dí­jasok az egyi­kük által létrehozott új tudományág, azinformációgazdaságtankeretében vizsgál­nak. Utób­bi­nak az ikertudományaként hozza létre Garai könyve az úgynevezett identitásgazdaságtant.

A mű középpontjában az a folyamat áll, amelyben szövetségbe tömörülő államok között és a globalizálódó piacokon egyre gyakrabban állnak elő olyan tranzakciók, melyekben a felekszo­ciális identitása jelentősen növelheti vagy csökkentheti atranzakciós költségeket, ezért egy­re növekszenek azok a ráfordítások, amelyeket magának az identitásnak az előnyös alakítására for­dítanak kis és közepes vállalatok, nagy és multinacionális cégek, állami és államközi intézmények. Hogy az identitásgazdálkodásnak ezek a költségei nagy haszonnal tudnak megtérülni, ezt ma már a köztudat is érzékeli, amikor pl. kapcsolati tőkéről beszélünk (s nem azzal a pejoratív iróniával, amellyel egy korábbi időszakban szocialista összeköttetést emlegettünk). A könyv ezzel együtt vizsgál egy további fejleményt is: a tõkét immáron nem csak pénz­ben tartják számon. A gazdasági folyamatok pénzben kifejezett közvetítője mellé gyorsan növekvõ súllyal felzárkózik az a másik közvetítője is, amelyet úgy könyvelünk el, hogy aszociális identitáskülönböző összefüggéseit (elsősorban az identitást tanusítóokirattal, azinformációval, a tudással való összefüggéseit) számszerűsítjük.

A könyv alcíme – Gazdaságpszichológia másképpen – három sajátosságra utal. Először is, a Magyarországon megjelenő egyetemi jegyzetekkel és szöveggyüjteményekkel szemben nem külföldi eredményeket próbál átemelni, hanem a magyar gazdaság sajátszerűségeit kutatja egy itthon még mindig újnak számító tudomány eszközeivel. Másodszor, a külföldön megjelenő gazdaságpszichológiai tankönyvekkel szemben ez a könyvnem a kísérleti pszichológia laboratóriumi megállapításaiból indul ki, hanem az eleven gazdasági folyamatok által felvetett kérdésekre keresi a pszichológia válaszait. Harmadsorban pedig szakít a módszertani individualizmussal, s ezáltal a pszichológiát nemcsak a mikro-, hanem a makroökonómia számára is alkalmazhatóvá teszi.



Garai László: Identitásgazdaságta. Gazdaságpszichológia másképpen. (TAS Kiadó, 2003.)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo