Jövedelmek és fogyasztás az Európai Unióban

A lakossági jövedelmek színvonalát és országok közötti arányait nagy vonalakban meghatározza az általános gazdasági fejlettség, az azt kifejező, egy lakosra jutó bruttó hazai termék. Ettől kisebb-nagyobb eltérést okozhat a különböző országokban követett jövedelempolitika, a vizsgált év országonkénti sajátossága, valamint a jövedelemadatok forrása.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utóbbival kapcsolatban az a tapasztalat, hogy a makrogazdasági számításokban kimutatott „háztartások rendelkezésre álló jövedelme” a GDP-nél kisebb különbségeket mutat, míg a háztartás-statisztikai adatfelvételből nyert jövedelemmutatók az előbbieknél jóval alacsonyabb szintet és a gazdasági fejlettség színvonalának különbségeinél is nagyobb jövedelem-eltéréseket jeleznek.

Az EU-országok átlagában 2000-ben a háztartások rendelkezésre álló jövedelme (a nemzeti számlarendszerből származó adatok szerint) egy főre számítva 14 500 PPS (tényleges vásárlóerőre átszámított euró) volt. A jövedelmi színvonal viszonylagos kiegyenlítettségére utal, hogy az átlag körüli ±10%-os sávban volt található kilenc tagország, amelyekben a közösség

lakosságának nyolctizede élt. E sávot valamivel meghaladta Írország (és feltehetően jelentősen Luxemburg<1>) mutatója. Az átlagnál 10-15%-kal alacsonyabb volt a rendelkezésre álló jövedelem színvonala Görögországban, Spanyolországban és Svédországban, továbbá több mint 25%-kal Portugáliában. A jelenség a három dél-európai ország esetében az általános gazdasági színvonallal magyarázható, Svédországban pedig azzal, hogy az elszámolásokban nem szereplő természetbeni társadalmi jövedelmek kiemelkedően nagy súlyúak a lakosság jövedelmében.

A háztartás-statisztikai felmérés adatai tájékoztatnak többek között a jövedelmek eloszlásáról, forrásairól és egyéb fontos jellemzőiről. (Ezekben az adatokban ugyancsak nem szerepelnek a természetbeni juttatások, továbbá a közvetett társadalmi juttatások és a saját lakás használatából számított jövedelmek sem.)

1999. évi jövedelemeloszlási adatok szerint a legkiegyenlítettebb eloszlás Dániát jellemezte, ahol a legmagasabb jövedelmű népességtized jövedelme 4,2-szerese volt a legalacsonyabb jövedelmű tizedének, míg a legnagyobb egyenlőtlenséget Portugália adatai mutatták, 10,6-szeres értékkel.

Az országok túlnyomó részében – hazánkéhoz hasonlóan – a jövedelmek több mint 70%-a munkavégzésből származik, kb. egynegyede pénzbeli társadalmi jövedelem, míg a tőke- és egyéb forrásból származó jövedelmek aránya nem éri el az 5%-ot. A munkajövedelem döntő részét az alkalmazásban állók keresete teszi ki. Az egyéni vállalkozók jövedelmének a súlya a déli országokban nagyobb, közülük is kiemelkedik Görögország, ahol eléri a 25%-ot e jövedelmek aránya.



A társadalmi jövedelmek a kilencvenes évek elején gyors ütemben nőttek, arányuk a bruttó hazai termékben az országcsoport átlagában 1990-től 1993-ig 25,4%-ról 28,8%-ra emelkedett. Ezt követően a növekedés lassult, majd az arány 2000-ig 27,3%-ra csökkent. Különösen kis hányadát fordították 2000-ben a GDP-nek ilyen célra Írországban (14,1%) és rendkívül nagy részét, 32,3%-át Svédországban. Mindkét országban, csakúgy mint a tagországok többségében, az arányszám 1993-hoz képest csökkent. Az általános irányzattól eltérően néhány országban azonban – Görögországban, Németországban, Portugáliában – nőtt a GDP társadalmi jövedelmekre fordított hányada, Ausztriában pedig gyakorlatilag nem változott a 29%-ot megközelítő mutatószám. (Magyarországon 2000-ben a bruttó hazai termék 25,5%-át tették ki a társadalmi jövedelmek.)

A társadalmi jövedelmek csaknem felét (46–48%-át) nyugdíjakra, bő egyötödét egyéb pénzbeli juttatásokra fordítják és 31%-át természetbeni juttatásokra. A természetbeni juttatások szerepe különösen nagy Svédországban: a nagy volumenű társadalmi juttatások 40%-át teszik ki, azaz a bruttó hazai termék 13,4%-át fordítják ilyen célokra.

A nyugdíjon kívüli pénzbeli társadalmi jövedelmek fontos kiegyenlítő szerepet játszanak a jövedelemfolyamatokban. A kilencvenes évek közepén végzett vizsgálatok szerint a munkajövedelmek és nyugdíjak (együttesen eredeti jövedelmek) alapján 13 uniós országban alacsony – az átlagjövedelem 60%-a alatti – jövedelemmel rendelkezett a lakosság 26%-a. A nyugdíjon kívüli pénzbeli társadalmi juttatások ezt a helyzetet úgy módosították, hogy az összes jövedelem alapján ez az arány 17%-ra csökkent. A legnagyobb kiegyenlítő szerepet ezek a jövedelemelemek Dániában (30-ról 11%-ra), Írországban (33–18) és az Egyesült Királyságban (32–19) játszották, míg legkevésbé (23-ról 21%-ra) Spanyolországban módosították az alacsony jövedelműek arányát.

Fogyasztás

A háztartások egy főre jutó fogyasztása a 15 ország átlagában 2000-ben 13 120 vásárlóerő-egység (PPS) volt. A fogyasztás színvonalának országonkénti arányai csak kissé térnek el a jövedelemarányoktól. Említést érdemel az Egyesült Királyság adata, amely az EU átlagát a jövedelemnél sokkal jobban, 16%-kal haladta meg, és Luxemburg után a második legmagasabb szintet képviselte.

A fogyasztás szerkezetét egy-egy országban nem csak a jövedelem színvonala és a fogyasztási szokások befolyásolják, hanem a különböző javak és szolgáltatások árai és azok arányai is, amelyek országonként meglehetősen különbözőek.

Az országcsoport átlagában – 1999. évi adatok szerint – a fogyasztás legnagyobb tételét, több mint egyötödét a lakásszolgáltatás, víz, villamosenergia, gáz és egyéb tüzelőanyag képviseli. Aránya legnagyobb a skandináv országokban, elsősorban Svédországban, ahol meghaladja a 30%-ot, és legalacsonyabb a dél-európai tagországokban, közülük Portugáliában alig több 10%-nál.

A fogyasztásban betöltött súly alapján második-harmadik helyen a közlekedés és az élelmiszer-fogyasztás áll. Tizennégy ország közül hatban lényegében azonos az arányuk (a különbség nem éri el az 1 százalékpontot), négyben az élelmiszer, négyben pedig a közlekedés a jelentősebb fogyasztási tétel. Mindkét csoport súlya széles határok között alakul: az élelmiszereké 9,8%-tól 20%-ig, a közlekedésé 9,1-től 16,1%-ig.

A szeszes italok, dohányáruk a legtöbb tagországban a fogyasztás 3-6%-át (az Egyesült Királyságban 8%-át), a ruházat és lábbeli 5–10%-át teszi ki. A távközlés aránya csaknem mindenütt 2-3%. Nagy különbségek vannak országonként a többi fogyasztási csoport arányaiban.

Figyelemreméltó az a gondolatmenet, amely három fogyasztási csoportot – a szabadidő, kultúra, a vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás és a szeszes italok, dohányáruk csoportját – összevon „rekreáció összesen” (kikapcsolódás összesen) megnevezéssel. Ez az összevont csoport 1999-ben az EU átlagában a fogyasztás 21,9%-át tette ki.

A fontosabb élelmiszerek közül 2000-ben az unió országaiban egy lakosra számítva átlagosan 95 kg húst, 26 kg halat, 244 kg tejet és 12 kg tojást fogyasztottak<1>. A húsfogyasztás négy országban meghaladta a 100 kg-ot. Halból Portugáliában fejenként 76 kg fogyott, tejből Finnországban és Svédországban 345–350 kg, ami több mint kétszerese a magyarországinak. A tojásfogyasztás az országcsoport átlagában kevesebb, de Svédországban és Hollandiában több volt, mint hazánkban. Az EU zöldség- és gyümölcsfogyasztása néhány kg-mal több volt, mint Magyarországé, ami elsősorban a dél-európai országok igen magas fogyasztásával függ össze.

Az Európai Unió 15 országának átlagában ezer lakosra 2001-ben 495 személygépkocsi jutott. A legjobban ellátott Luxemburgban az arányszám kétszerese volt a legkisebb állománnyal rendelkező Görögországénak. A mobil telefonok esetében a különbségek kisebbek: a luxemburgi mutató 62%-kal haladta meg az e tekintetben legalacsonyabb szintet képviselő franciát. A személyi számítógéppel való ellátottság Svédországban volt a legnagyobb, és 6,6-szeresét tette ki a legalacsonyabb (görögországi) mutatónak. Az Internethasználók becsült száma ugyancsak Svédországban volt a legmagasabb, közel négyszerese a legalacsonyabb (szintén görög) szintnek.

Megtakarítások

Az Unió országaiban az évek folyamán igen jelentős összegű – készpénzben, betétben, kötvényekben, részvényekben stb. megtestesülő – megtakarítás alakult ki. A háztartások megtakarításának (pénzvagyonának) összege 2000-ben az Unió adatszolgáltató országaiban 18,7 billió eurót tett ki, ami a tagországok bruttó hazai termékének több mint kétszeresét jelentette. A GDP-hez viszonyítva Belgium, Hollandia és Nagy-Britannia állománya volt a legnagyobb, meghaladta, illetve megközelítette a bruttó hazai termék háromszorosát. Az egy lakosra számított pénzvagyon is ezekben az országokban volt a legnagyobb, 74–78 ezer euró. A megtakarítások összege minden adatközlő országban nagyobb volt, mint az éves termelésé, mértéke legszerényebb Ausztriában (35%) és Dániában (47%) volt. Az egy lakosra jutó megtakarítás Portugáliában és Spanyolországban volt a legkisebb. (Magyarországon 2002-ben a lakosság bruttó pénzügyi vagyona nem érte el az éves GDP háromnegyedét.)

A háztartások 2000. évi tartozásállománya az Unió egészében valamivel több, mint 5 billió euró volt, ami a bruttó eszközállomány 27%-ának, az éves GDP 61%-ának felelt meg. A tartozások összege mind a pénzvagyonhoz, mind a bruttó hazai termékhez viszonyítva Dániában volt a legnagyobb (67, illetve 98%), legkisebb pedig Olaszországban, ahol a 360 milliárd eurót kitevő hitel a pénzvagyon 13%-át, a GDP 30%-át tette ki. Egy lakosra számítva a dán háztartások tartozásai 32 ezer euróra rúgtak, az olaszoké 6 ezer euróra.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo