Kit véd majd az önvezető autó?

Az egyelőre meglévő technológiai akadályok mellett jogi és morális problémákkal is megkel még küzdeni, mielőtt vezető nélküli autók róják majd az utakat. Az automaták esetében egyelőre gond, hogy túlságosan szabályosan közlekednek, de kérdés az is, kit védjenek, ha mégis baleset történik.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár egyre többet hallani a tesztüzemben működő önvezető autókról, a K&H biztosítója szerint a tényleges megjelenésükre még éveket kell várni. Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese szerint három jól elkülöníthető akadálya van az önvezető autók valódi elterjedésének: az egyik a technológiai, a másik a jogi, a harmadik pedig a társadalmi korlát. Az önvezető autók szempontjából az információbiztonság kritikus tényezővé válik, és ez az új kockázat új biztosítási lehetőségeket is teremt – emelte ki Kaszab Attila.

A mostani tempó még kevés

Az önvezető autók  esetében olyan technológiára van szükség, amely biztosítja egyrészt a beépített szenzoroktól származó rengeteg adat, másrészt a járművek és a közlekedési infrastruktúra közötti adatforgalom stabil és gyors feldolgozását, illetve azok alapján a közlekedési szituációknak megfelelő gyors és korrekt döntéshozást. Ehhez a ma alkalmazottnál gyorsabb telekommunikációs hálózatra van szükség.

A Google önvezető tesztautója
Kép:Flickr

De nem csak technológiai gondok lehetnek. „Az 1968-as Bécsi Egyezmény kimondja, hogy minden mozgó járműnek kell, hogy legyen vezetője és a vezetőnek minden körülmények között ellenőrzése alatt kell tartania járművét a mindenkor szükséges manőverek megtételéhez. Első körben ezt kell szabályozni. Jogi szempontból az is kulcsfontosságú kérdés, hogy ha elkerülhetetlen egy baleset, akkor a gép hogyan dönt: az autóban ülőket védi és esetleg a közlekedési szituáció többi szereplőjének okoz sérülést – például a gyalogosoknak - vagy fordítva” - mondta Kaszab Attila.

Sok kicsi = sok szennyezés
Az önvezető jármű lehetőséget teremt arra, hogy a vezető útközben mással foglalkozhasson, például olvasson, videokonferencián vegyen részt, aludjon – vagyis olyasmit csináljon, amit ma legfeljebb vonaton vagy repülőgépen tehet meg. Éppen ebben látják a Leedsi Egyetem, a Washingtoni Egyetem és az amerikai Oak Ridge Nemzeti Laboratórium kutatói a kockázatot: olyan mértékben megnőhet a járműforgalom, ami végül kiegyenlíti az autonóm járműveknek köszönhető energia- és környezetterhelési megtakarításokat - közli a Transportation Research szakfolyóiratban megjelent tanulmányuk.
Utas vs. gyalogos

Több neves egyetem, a Toulouse School of Economics, az Oregon Egyetem és a Massachussets Institute of Technology kutatásai szerint a probléma megítélése sem egyértelmű. A kutatók több száz embert kérdeztek meg az önvezető autó viselkedéséről különböző közlekedési szituációkban. A válaszadók háromnegyede azt mondta, hogy az önvezető autók feláldozhatják a sofőr életét is, ha ezzel meg tudják menteni 10 gyalogos életét. Ugyanakkor a válaszadók kevesebb, mint kétharmada mondta azt, hogy az autógyárak eleve így programozzák majd az autókat. Ez pedig azt jelenti, hogy a megkérdezettek tartanak attól, hogy az autógyártók úgyis programozhatják majd az autókat, hogy azok mindenáron az utasaikat védjék egy esetleges baleset során.

„A kutatások szerint adott az a probléma, hogy egy-egy autóvásárló vagy autótulajdonos szeretne-e olyan autót, amely esetlegesen kárt okoz neki” - mondta Kaszab Attila. Szerinte a harmadik akadály a társadalmi oldalról merül fel. Egyrészt, hogy a közlekedők elfogadják-e, megbíznak-e az önvezető autókban, másfelől nagyon sokan vannak, akik eleve szeretnek vezetni, ők nem biztos, hogy az automata kocsiknak örülnének. Mindazonáltal az önvezető autók tömeges elterjedése leginkább a következő generációt érinti, azaz egy-két évtizedet várni kell még erre.

A vezető nélküli járművek mindig betartják a szabályokat, ez pedig csak elméletben jó ötlet
Túlságosan szabályos

Az egyre biztonságosabb rendszerekkel felszerelt autók képesek lesznek minimalizálni a balesetek számát, az önvezető autók elterjedésével pedig a balesetek száma akár 90 százalékkal is csökkenhet. Legalábbis az eredeti prognózisok szerint.  A michigani Közlekedéstudományi Intézet felmérése szerint az egy járműre eső balesetek aránya az önjáróknál kétszer akkora, mint az emberi sofőrrel közlekedő autóknál, s bár ezek az ütközések leginkább csak apró koccanások, a leálló kocsik feltartják a forgalmat.  És, hogy mi a több ütközés oka? Az, hogy a vezető nélküli járművek mindig betartják a szabályokat, ez pedig csak elméletben jó ötlet. Kényesebb szituációkban, például egy zsúfolt főútra való felhajtáskor az autókba programozott végletes óvatosság és a szabálykövetés sokszor ütközéshez vezet. Persze nem a robotok, hanem a környezetükben lévő, emberek vezette autók miatt. A türelmetlen, előzni akaró, vagy figyelmetlen sofőrök szaladtak bele a határozottan fékező önvezető autókba. Ez utóbbiaknak ugyanis sokkal jobb a reakcióideje, mint egy emberi sofőrnek, így villámgyorsan fékezik le a magukat.

Hacker veszély
A Dolgok Internetére csatlakozó gépek - köztük az egymással kommunikáló önműködő autók - lényegüknél fogva ki vannak téve a külső támadásnak. 2015 augusztusában két kutató a laptopjával képesnek bizonyult belépni a Tesla Model S vezetői gépébe, beindítani a motort, és vezetni az autót távolról küldött utasításokkal. Egy távoli hozzáférésre feljogosító trójait is elhelyeztek a jármű komputerében. Később azt is képesek voltak elérni, hogy lekapcsolják a motort, miközben valaki vezette a kocsit. A külső támadás csak egy dolog. A szoftver maga is rosszul viselkedhet, és átveheti az irányítást a jármű felett, rossz instrukciókat adva. Itt olvashat erről részletesen.
A terv tehát most az, hogy csökkentik a vezető nélküli autók óvatosságát, sőt akár kisebb szabálytalanságokat is beprogramoznak, hogy az önvezető járművek stílusa jobban hasonlítson az emberéhez. A Google, amely úttörő szerepet játszik a vezető nélküli autók fejlesztésében ennek érdekében agresszívabbá kívánja tenni járműveit.

Számítások szerint, ha csak az utakon közlekedő járművek 10 százaléka válna automatává, azzal máris évi 1100 életet lehetne megmenteni.

Az önvezető járművek összességében valóban sokkal biztonságosabbak lehetnek, a Google tesztjei szerint amióta ezzel foglalkoznak, összesen 11 baleset történt, és ezek is csak kisebb sérülésekkel jártak. A hivatalos adataik szerint a vezető nélküli autók esetében a százezer kilométerre eső balesetek száma 0,4, ami kicsit magasabb, mint a hagyományos autók esetében mért érték. A képet árnyalja, hogy a cég szerint évente legalább 5 millió kisebb balesetet nem jelentenek az autósok a hatóságoknál.

Más lesz a biztosítás is

Ha azonban kiküszöbölik a problémákat és tényleg drasztikusan csökken majd a balesetek száma, a szakember szerint emiatt sem fognak teljesen eltűnni a biztosítások, hanem átalakul majd a piac. A casco és a kötelező biztosítás esetében könnyen lehet, hogy a gyártók vagy a szoftverek fejlesztői lesznek a biztosítók ügyfelei - mondta Kaszab Attila. De lesz felelőssége az autótulajdonosnak is. Felmerülhet például abban az esetben, ha egy előírt szoftverfrissítést nem hajtott végre.

„Korai lenne pontos prognózist adni arra, hogy a biztosítási piac hogyan alakul át, de az biztos, hogy a piac eltolódik majd a termékfelelősség biztosítása felé és sokkal komplexebb csomagokat kell nyújtaniuk a biztosítóknak” - emelte ki a vezérigazgató-helyettes.

A K&H Biztosítója szerint leghamarabb körülbelül 2020-ban jelenhetnek meg ténylegesen az első önvezető autók a forgalomban.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo