Még a kutya is lehet közös - tarol a megosztás

Az emberek Európa-szerte szeretik a megosztás gazdaságát, hosszú távon velünk marad. Hogy a pozitív vagy negatív hatásai érvényesülnek-e inkább, az viszont még kérdéses.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európaiak többsége már nyitott arra, hogy megossza autóját, otthonát, telefonját, sőt akár a kutyáját is – derült ki egy friss kutatásból. A Ford Motor Company által megrendelt közvélemény-kutatásban  a 10 ezer francia, német, olasz, spanyol és brit válaszadó 55 százaléka úgy nyilatkozott, szívesen megosztaná autóját pénzért, 44 százalékuk ugyanezt az otthonával, 33 százalékuk pedig a mobiltelefonjával is megtenné, sőt az emberek 17 százaléka akár még a kutyáját is megosztaná – adta hírül az MTI.

A kutatás MTI-hez eljuttatott összefoglalója szerint az autóktól a zenén át a nyaralásokig az emberek egyre több területen készek elfogadni a megosztást és az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat. A megkérdezettek többsége, 78 százaléka másoknak is megengedné, hogy vezesse az autóját vagy csomagokat szállítson vele.  A válaszadók túlnyomó többségét kifejezetten érdeklik a környezetükben elérhető megosztási szolgáltatások, 76 százalékuk szívesen használna telekocsi-szolgáltatásokat, 73 százalékukat a parkolóhely-megosztás, illetve 72 százalékukat az autómegosztás is érdekelné.

Verseny 2.0: az Uber-hatás
A közösségi gazdaság szexi és korszerű, ezért ma az a megközelítés dívik, hogy az ellene küzdőknek inkább haladniuk kellene a korral. A képlet azonban ennél bonyolultabb. A szabályokat egyelőre jó részben kikerülő, új platformon versenyző cégek színre lépésével egyesek szerint a kapitalizmus legvadabb időszaka tér vissza. Hogyan alakul az új verseny és mik a lehetséges stratégiák? Itt olvashat róla.
A jövőben akár még a munkavállalók is részévé válhatnak a megosztás gazdaságának.

Egyre többen

A megosztási üzletág évente több mint 13 milliárd eurós forgalmat generál világszerte, és az előrejelzések szerint ez az összeg 2025-re akár a 293 milliárd eurót is elérheti, amelyből az autómegosztás forgalma 23 százalékot tehet ki.

A felmérés szerint a spanyolok hajlanak leginkább arra, hogy pénzért cserébe megosszák autójukat, 61 százalékuk mondta ezt. Utánuk az olaszok következnek 58, a franciák 56, a britek 50 és a németek 48 százalékkal. A franciák 87 százaléka érez kedvet ahhoz, hogy utasokat vegyen fel autójába, az olaszoknál ez az arány 86, a németeknél 82, a spanyoloknál 80, a briteknél pedig 58 százalék.

A megosztást leginkább a fiatalok és a férfiak találják jó megoldásnak. A férfiak 61 százaléka kész arra, hogy járművével részese legyen egy autómegosztó szolgáltatásnak, míg a nőknél ez az arány 49 százalék. Ugyanakkor a 25-34 éves korosztályban a férfiak és a nők 68 százaléka nyitott erre az ötletre.

Az Uber befektetője, Bill Gurley szerint az Y generációt a kényelem szeretete jellemzi. Nem akarnak nyaralót vagy autót birtokolni, kényelmesebb bérlőként kivenni rövid időre, akár csak napokra, vagy utasként autóba szállni.

Megosztjuk amit lehet
Kép:Wikipedia

A dolog terjedésében – természetesen a technikai lehetőségek fejlődése mellett – szakértők szerint a gazdasági válságnak is fontos szerepe volt. Az emberek egyre inkább szerették volna bevételt termelő eszközzé tenni azokat a birtokukban lévő dolgokat, amelyek addig csak vitték a pénzt. Ilyenből pedig sok van.  A szakértők véleménye szerint személyautóinkat a rendelkezésre álló időnknek összesen csupán nyolc százalékában használjuk ki; emellett milliárdokat költünk olyan helyekre, ahol azokat a dolgokat tároljuk, melyeket szinte soha nem használunk, például egyes, a ház körül használt gépeket.

Persze a felfutás nem csak a pénzről szól, a megosztás gazdaságának divatossá válásában fontos szerepe van a fenntarthatóság gondolatának is, hiszen egyre többen hiszen tisztában vannak azzal, hogy óriási pazarlás, ha mindenki rendelkezik például elektromos fűrésszel, holott erre általában csak egy-egy alkalommal van szükség.

A fogyasztók mindenhol örömmel fogadják a közösségi gazdaság szereplőinek megjelenését. Van, ahol már a parlament is belátta, most az a feladata, hogy alkalmazkodjon ahhoz, amit az emberek szeretnének, és lebontsa az akadályokat, amelyek a közösségi gazdaság növekedésének útjában állnak. Legalábbis így vélekedik a témában úttörőnek számító észt parlament. A más gondolkodásmód szerint működő cégeknek pedig muszáj felvennie a ritmust. (Ld. keretes írásunkat.)

A britek segítik
A brit pénzügyminiszter március 16-i bejelentése nyomán 2017 áprilisától a kormány adókedvezménnyel illeti a megosztás gazdaságából származó bevételeket. Ennek értelmében a kormány évi ezer fontig adómentessé teszi az ebből a tevékenységből származó jövedelmeket.
Valamit valamiért?

A megosztás gazdasága számos társadalmi probléma megoldásában működhet közre, a megítélése mégsem egyértelműen pozitív. Amellett, hogy az új gazdasági szereplők esetében sokszor a szabályozási feltételek sem tiszták (ld. a hazai Uber és taxisok közötti vitát) áttételes negatív hatásokat is okozhatnak.

Ilyen például a privát szobakiadás felfutásával az egekbe szökő – és a helyi lakosok számára kifizethetetlen – albérlet árak (Berlinben és New Yorkban éppen ezért gyakorlatilag betiltották az Airbnb-t). Más, de szintén fontos probléma, hogy a Harvard Egyetem egy kutatása szerint az online rendszeren keresztül történő megítélés, amely meghatározó a közösségi gazdaság esetén, lényegesen felerősítheti a diszkriminációs gyakorlatokat és ezzel az egyenlőtlenségeket, hacsak határozott lépéseket nem tesznek ennek a lehetőségnek a kezelésére.

Ugyanakkor az is tény, hogy az új gazdaság sokak számára könnyebb megélhetést és sok új munkahelyet jelent, ami pedig talán még ennél is pozitívabb, hogy segítségével újraéledhet az elveszettnek hitt közösség érzése. A városokon és szabályozókon múlhat, hogy melyik hatás lesz erősebb.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo