Mini Cooper: a kismenő

2015. január 02. péntek - 16:20 / Demcsák Gergely
  •    

A MINI ismét újat alkotott az ikonikus kisautó harmadik generációjával, amely még vonzóbb, még tágasabb és még biztonságosabb. Csak a benne átélhető gokartérzés nem változott, ami 55 éve jellemzi a típust. Az élmények forrása pedig ezúttal egy háromhengeres motor, a valaha épített legjobb.

Kép:Autoblog

A harmadik generációs MINI gyökeres változásokat hozott: a karosszéria csaknem 10 centimétert nyúlt, a szélessége 44, a magassága pedig 7 milliméterrel nőtt. A nyomtávok és a tengelytáv is híztak, az új MINI tehát egy fokkal komolyabb autó lett. A karosszéria arányai és felépítése megmaradtak, a bevált, ikonikus stílusjegyeket nem háborgatták. Maradt a hármas tagolás, a hatszögletű hűtőrács, a kerek fényszórók, az oldalsó irányjelző egység, a karosszéria körbefutó fekete szegélye és persze a számos krómozott alkatrész. Öt új vonzó szín jelent meg a palettán, köztük az élénkpiros. A tető csakúgy, mint a felnik és a tükörházak – kívánságra, felár nélkül –, kontrasztos fényezést kaphat. Tesztautónkat fehér csíkok is díszítették, ami szintén dobott a megjelenésen. A lényeg, hogy az eredeti recept nem változott: a MINI sármos, vagány kisautó, és vezetésre csábít.

A hatalmas ajtókat kinyitva feltárul előttünk az új belső tér. A kijelzők és a kezelési koncepció is új. A fő műszeregységet a kormányoszlopra szerelték. A központi, LED-gyűrűs, kör alakú műszer alapesetben négysoros TFT-kijelzővel érkezik. Extraként akár egy 22 centiméter átmérőjű színes monitor is kérhető bele. A navigációs, szórakoztató, telefon- és járműfunkciók kezelése a középkonzol MINI Controller gombjával történik, ami gyakorlatilag egy BMW iDrive. Aki egyszer már használt ilyet, hamar kiismeri. Ide a legfrissebb verziót építették kiváló – a navigáció esetében háromdimenziós – grafikával és osztott képernyős lehetőséggel. Azért természetesen krómozott billenőkapcsolókból sem szenvedünk hiányt, a középső és a tetőkonzolon is találunk néhányat.

Adatok
  • MINI Cooper
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 3821/1727/1414/2495 mm
  • Teljesítmény: 100 kW/136 LE 4500–6000 ford./percnél
  • Nyomaték: 220 (230) Nm 1250–4000 ford./percnél
  • Csúcssebesség: 210 km/h
  • Gyorsulás 1–100 km/h: 7,9 s
  • Fogyasztás (város / országút / vegyes): 5,8/3,9/4,6 liter/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,5 liter/100 km
  • Üzemanyag: 40 liter
  • Saját tömeg: 1120 kg
  • Csomagtér: 211 liter
  • Alapár: 5 609 000 forint
  • Tesztautó ára: 7 945 800 forint

Az új MINI elöl és hátul is tágasabb, kényelmesebbek az ülések, a csomagtér 211 literesre hízott, és az általános minőségen is sikerült javítani. Hátulra beszállni továbbra sem egyszerű, de ha már bent van az ember, értékeli a nagyobb láb-, váll- és fejteret. Immár négy átlagos testmagasságú felnőtt is elfér az autóban. Igazi sofőrautó ez, vezetési pozíciója kiváló. Remekül beállítható az ülés, a kormány, és a pedálok helyzete is ideális.

A legkiválóbb pedig a motor. A közvetlen befecskendezéses, változó szelepvezérléssel és vezérműtengely-állítással bíró háromhengeres, 1,5 literes benzines turbómotor a BMW új motorcsaládjának tagja, és az osztályában nincs ellenfele. Esetében nyoma sincs a háromhengeresekre jellemző alapjárati nyugtalanságnak, a morgós hangnak, az alacsony fordulatszámon jelentkező erőtlenségnek. A gép 136 lóerőt és 220 newtonméter nyomatékot mozgósít, a széria hatfokozatú kézi váltóval 7,9 másodperc alatt gyorsít százra, maximális sebessége pedig 210 kilométer/óra. Ez a háromhengeres teljesítményben, kulturáltságban és fogyasztásban is jobb minden mai társánál. Döbbenetesen csendes, szinte alapjárattól húz, és semmilyen körülmények között nem hajlandó hét liternél többet fogyasztani. Nekünk 6,5 literes átlag jött ki, gyakori élményautózás mellett. A kedvező értékekben a prímán működő start/stop rendszer, továbbá a rendkívül hosszú váltóáttételek is szerepet játszottak. Hatodikban, 130-nál csupán 2700-at forog a főtengely, akárcsak egy modern dízelnél.

Az új MINI-ben még intenzívebb a típusra jellemző gokartérzés. Nőtt a karosszéria merevsége, csökkent a tömege, emellett a futóművet és az elektromechanikus szervokormányt is átdolgozták. A menetstabilizáló rendszerbe elektronikus differenciálzár-hatású funkciót is beépítettek. A feláras dinamikus csillapításszabályzással hangolható a jármű-karakterisztika: a MID alapbeállítás mellett a Sport és a Green üzemmód is választható.

További tesztekért: autoblog.hu

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor