Választások: lehetne pontosabb is a prognózis

Az elmúlt években többször és látványosan tévedtek az előrejelzések a választási küzdelmekben, holott van olyan módszer, amely viszonylag egyszerűen sokkal pontosabb eredményre vezet a prognózisokban.

A Brexit-voksolás előtt szinte egész Európa meg volt győződve arról, hogy a maradók győzni fognak. Hatalmas pofon volt ez 2016-ban, de nem csak az Európai Uniónak, hanem a közvélemény-kutatóknak is, amelyek szinte kivétel nélkül a maradni szándékozókat hozták ki győztesként a népszavazás előtt. De az év még egy hatalmas kudarcot tartogatott: Donald Trump óriási meglepetésre több elektort szerzett ellenfelénél 2016 novemberében az amerikai elnökválasztásokon, holott a felmérések itt is Hillary Clinton toronymagas előnyét jósolták. Persze nem kell messzire menni, Magyarországon az elmúlt napokban is tanulságos példát láthattunk a közvélemény-kutatások tévedéseire. Persze egy önkormányzati választást nem lehet egy lapon említeni az amerikai elnökválasztással vagy a Brexit-referendummal, hiszen két ilyen fontosságú eseménynél a közhangulat helytelen megbecslése, a választói akarat félreismerése már komoly kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a 21 században megváltozott viszonyok között is jól működik-e az a rendszer, hogy valakit közvetlenül megkérdeznek preferenciájáról.

Kép: SXC

A berlini „Max Planck Intézet” és a londoni „School of Economics” közös kutatásában egy egyszerű módszerrel sokkal hatékonyabb előrejelzési modellt dolgoztak ki. A 2016-os amerikai és a 2017-es amerikai elnökválasztáson a kutatók ezer-ezer választásra jogosultat kérdeztek meg pártpreferenciájáról, majd ezek után egy másik kérdést tettek fel: kit támogatnak a közösségi oldalakon legközelebbi ismerőseik, családtagjaik, és ebből próbálták megjósolni a választási eredményeket.

Mire jó a hallgatózás a marketingben?
A social listening kiemelkedően hasznos eleme lehet a marketingfegyvertárnak. Segítségével nyomon követhetjük, hogyan fest és időben hogyan alakul vállalkozásunk általános megítélése, így hasznos támogatása lehet a hatékony reputációmenedzsmentnek.
Nem meglepő módon arra a megállapításra jutottak, hogy az ismerősök preferenciáinak feltérképezése segítségével, sokkal pontosabb előrejelzés készíthető és a hagyományos közvélemény-kutatások két nagy csapdája is kikerülhető. Az első, hogy választópolgárok nagy többsége nem szívesen ismeri be, ha olyan pártot vagy ideológiát támogat, amelyet érzése szerint a többség stigmatizál. Így lehet valaki a szívében Trump-párti, mégis Clinton-szavazónak mondja magát – amíg el nem jut a szavazófülke magányáig.

A másik gond, hogy a preferencia nem kőbe vésett: az adatfelvétel és a választás időpontja között könnyedén megváltozhat, akár egyetlen impulzus hatására, és ebben sokszor hatalmas szerepe van a közvetlen családi-ismerősi környezetnek. A közösségi kapcsolatok feltérképézesével mindez elkerülhető. Az, hogy a metódus mennyire sikeres, jól mutatja, hogy mind az amerikai, mind a francia elnökválasztás esetén sikerrel jósolták meg a végeredményt, míg a hivatalos közvélemény-kutatások, de még az exit pollok is rendre „mellélőttek”.

Nem a miénk a közösségi oldalas kapcsolatrendszerünk?
Pár éve egy brit bíróság LinkedIn kapcsolatainak átadására kötelezett egy munkavállalót – vagyis azok a döntés szerint a munkáltató tulajdonát képezik. De mi a helyzet itthon?

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo