Európa Hongkongja

Az első kínai kereskedők mintegy tizenöt éve érkeztek Magyarországra. Ma már a becslések szerint minden magyar városban jelen vannak, és üzleteik száma mintegy háromezer-ötezer. A pontatlanság abból adódik, hogy a hivatalos és a nem hivatalos adatok között nagyságrendiek a különbségek. Ami biztos, hogy a kínai boltok és piacok a hazai kereskedelemből jelentős részt hasítanak ki maguknak. Különösen igaz ez a hagyományos cipő- és ruhaiparban, illetve vendéglátásban. De hamarosan számolni kell kínai termékekkel az elektronikában, sőt az autógyártásban is!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kínaiak nagy része nem csak a kis magyar piac miatt jön ide. Budapestet a nagyobb vállalkozásaik már most Európa Hongkongjának tartják, mivel az itt felhalmozott árukészleteikből látják el a kelet-közép-európai országokban működő kínai kiskereskedőket.

Európai áruelosztó központ

A hivatalos tervek szerint is lehet Kína európai áruelosztó központja Magyarország. Ezt a közelmúltban a Magyar Logisztikai Egyesület fórumán elhangzott kijelentést az is alátámasztja, hogy a magyar-kínai kereskedelmi kapcsolatok az elmúlt öt évben a négyszeresére növekedtek, és 2006-ban elérték a 3,7 milliárd dollárt. Ennek 90 százalékát az import adja, ám a behozott kínai termékek 80 százalékát tőlünk továbbexportálták. Így a Magyarországon maradó áru értéke nagyjából megegyezik a tőlünk Kínába érkező áru értékével. (Más elemzők szerint a belföldön maradó és a Kínába szállított áruk értéke között kétszeres az eltérés.)

A kínai statisztikai adatok szerint a magyarországi kínai befektetések értéke mintegy 120 millió dollár (a Bank of China befektetése nékül!), és dinamikusan nő. Ezzel szemben Kínában a magyar beruházások összege 60-61 millió dollár. Ami persze korántsem meglepő, hiszen a magyar és a kínai külföldi befektetések nagyságrendje összességében nem hasonlítható össze. Nem beszélve a hazai vállalkozásokat igencsak visszatartó távolságról, a kulturális és nyelvi különbségekről!

A cél az - derül ki a kormány gazdaságpolitikusainak nyilatkozataiból -, hogy a két ország egymással szembeni mérlegében az egyensúlyt ne tőkeexporttal, hanem technológiai és tudástranszferrel állítsuk helyre. Ennek érdekében alakult meg 2005-ben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara magyar-kínai tagozata is. Cél továbbá az is, hogy közös promóciókkal hatékonyabbá tegyék a magyar vállalatok részvételét a kínai piacokon. A kamara felmérése szerint több mint 100 hazai cégnek van érdekeltsége Kínában. Egy másik felmérésből azonban az is kiderül, hogy ezek többsége az itteni kínai vállalatok befektetése.

A terjeszkedés állomásai

A kilencvenes évek elején a kínai kiskereskedők megjelenése nyomán előbb a lengyel és az ukrán piacozók tűntek el Budapestről, aztán a magyar könnyűipar is, amely a hatalmas mennyiségű és nagyon olcsó kínai áruval nem tudta tartani a versenyt. (Az ágazat tönkremenetelét persze nem annyira a kínai áru, mint a globalizáció okozta.)

Az olcsóság hátterében köztudottan sokáig nemcsak az olcsó kínai munkaerő állt, hanem a vámok, illetékek és adók elcsalása is. Hiszen a tízezer tonna számra érkező árut jellemzően alulszámlázták, vagy más termékként tüntetették fel, és feketén, számla nélkül értékesítették. Kezdetben a szabadtéri piacokon, majd a sorra nyíló kis kínai üzletekben és néhány éve a hajdani nagy magyar kereskedelmi láncok - mint a Skála és a Centrum - tönkrement és üresen maradt épületeibe beköltözve. Ugyanez a folyamat zajlott le a többi városban is. Az áruházakban pedig már nemcsak cipőt és ruhaneműt kínálnak a kínai kereskedők, hanem bútorokat, konyhai felszereléseket, dísztárgyakat is.

A terjeszkedéssel, ha lassan is, de elkezdett kifehéredni a korábban inkább fekete gazdaság, amihez nem kis mértékben járult hozzá, hogy a nem (csak) a fogyasztóknak közvetlenül értékesítő, hanem a magyar hipermarketeket cipővel és ruhával ellátó kínai kereskedők is egyre határozottabban léptek és lépnek fel illegálisan tevékenykedő honfitársaikkal szemben. A kínai üzlet magyarországi terjedésének a másik útját példázza ugyanis a közelmúltban létesült két nagy üzletközpont: az Asia Center és a China Mart. S ha az olcsó ruházati boltokat működtető hazai kiskereskedőknek gondot okozott a - szerintük a hatóságok által alig-alig felügyelt - kínai boltok szaporodása, a nagy kínai központi elosztóknak meg az jelent gondot, ha a kínai kiskereskedők kikerülik őket. Legálisan ugyanis nélkülük nem lehetnek olcsóbbak - állítják.

A csempészárunak is helyet adó kínai piacok bezárását egyébként Magyarország uniós tagsága is sürgeti. Mert az ellen az EU-nak nincs - és nem is lehet - kifogása, hogy a tagállamokba hazánkon keresztül jusson el a kínai áru, arra azonban nagyon odafigyelnek, hogy az legális legyen.

Legfontosabb partnerek

Kína és az EU kereskedelmi forgalma 2005-ben 217 milliárd dollár volt, ami 2006-ban tovább növekedett. Ezzel az EU Kínának a legjelentősebb, az uniónak a távol-keleti ország pedig a második legnagyobb kereskedelmi partnere. S a kelet-közép-európai térségben Kína első számú partnere Magyarország.

A biztató adatok mögött azonban ott a gond, hogy az EU passzívuma tartósan magas. Ezért is kerül újra és újra napirendre, hogy az unió dömpingáru miatt alkalmazzon szankciókat a kínai cipő- vagy textilipar ellen. Ám az átmeneti korlátozások után rendszerint még nagyobb ütemben nő a kínai uniós import. A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) ilyenkor arra kéri az EU illetékes bizottságát és a kínai kormányt, hogy tárgyalással rendezzék a helyzetet, a távol-keleti ország azonban önként még soha nem korlátozta a kivitelét.

A kínai termékek egyértelműen az olcsóságuknak köszönhetik a piaci sikerüket, amihez azonban a fogyasztókban a gyenge minőség képzete társult. Ma már azonban ez utóbbi így nem igaz. Hiszen a legismertebb márkák ruhái, cipői is Kínában készülnek, és a kínai üzemek a hozzájuk telepített technológiából nagyon sok mindent vettek át a névtelen termékek gyártásához.

Tény, hogy Kínát ma már a leggyorsabban növekvő, nagy ütemben felzárkózó nemzetgazdaságnak tekintik a világgazdasági elemzők. A kínai Állami Statisztikai Hivatal január végén közzétett jelentése szerint a bruttó hazai termék összértéke 2006-ban elérte a 20 094 milliárd jüant (1 jüan 25-26 forint), ami 10,7 százalékos növekedés az előző évhez képest, s nemcsak stabilan fejlődött, hanem a gazdasági túlfűtöttség veszélye elől is hatékonyan kitért.

A kínai álláspont szerint ma már nemcsak Kínának van szüksége a világra, hanem a világnak is Kínára, mégpedig alapvetően a gazdasági reformjának köszönhetően, amelynek a prioritásai között szerepel kis- és közepes méretű magánvállalatok, vállalkozások alapítása, a nagy, állami vállalatok átalakítása, új pénzügyi rendszer kiépítése és a piacgazdaságnak megfelelő jogi és törvénykezési gyakorlat általánossá tétele. A közelmúltban a Világbank is felfelé módosította a korábbi előrejelzéseit: 2006-ra a korábbi 9,5 százalék helyett 10,4 százalékos növekedést várnak (ez tehát majdnem eléri a hivatalosan bejelentett 10,7 százalékot), és a 2007-re szóló 8,5 százalékot felemelték 9,3 százalékra. A kínai gazdaság túlfűtöttségéről a pénzügyi szervezet kijelentette, hogy önmagában nem baj. Illetve nem ez a baj, hanem az, hogy bizonyos területeken felesleges többletkapacitások jöhetnek létre, így a beruházásokat finanszírozó bankoknak behajthatatlan követeléseik keletkezhetnek.

Folytassuk nagyban!

A kínai gazdaságot elemzők valószínűbb forgatókönyve szerint Kína egyre jobban illeszkedik majd a világgazdaság folyamataihoz, és ezáltal mind sikeresebb lesz. A kevésbé valószínű, pesszimista változat szerint azonban az alkalmazkodás helyett újabb kínai konfrontáció és elszigetelődés várható a világtól. Lehetséges partnerként bízzunk inkább az első változatban! Hiszen például a minél több kínai áru magyarországi uniós vámkezelése többletbevétellel jár majd számunkra. S mivel a legtöbb kínai gyártó globális terveket dédelget, és külföldi gyártóbázisok létrehozásán, illetve külföldi tőke bevonásán gondolkodik, a kínai kiskereskedők miatti morgolódás helyett figyeljünk inkább az együttműködésben rejlő lehetőségekre! Az olyan példákra, mint a 2006. decemberben alakult Tonloao-Mongo Lúdipari Kft. Ez a víziszárnyas-tenyésztő és -feldolgozó komplexum közös kínai-magyar vállalkozás, és Kínában működik majd, a beruházás értéke pedig mintegy 500 millió dollár. Vagy a tavaly Sárváron létrehozott Hisense tévégyárra.

A magyar-kínai tulajdonú vegyesvállalatok már ma is meghatározó szerepet játszanak a kereskedelmi forgalomban, s jelentőségük még tovább nőhet, elsősorban az elektronikai, telekommunikációs és számítógépes eszközök, valamint az autóalkatrészek területén. Egy idei friss hír, hogy a kínai kereskedők révén több száz kínai autó érkezik Magyarországra.

Sokat ígérő együttműködési lehetőséget jelent, hogy beengedik Kínába a külföldi utazási irodákat. Ez, ha időben ott leszünk, komoly fellendülést hozhat a hazai turizmusban, hiszen Kína - Japánt is megelőzve - Ázsia legnagyobb kiutaztató országává vált: a kínaiak ma már a világ 132 országába utazhatnak, míg 2001 előtt csak 18-ba.)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo