Az Apple és a Google már az autóiparban is hasít?

A Szilícium-völgyben nyílt titok, hogy az Apple autógyártóvá akar válni. Elon Musk, a Tesla alapítója szerint az Apple negyedmillió dolláros éves fizetéssel próbálja elcsalni tőle az embereit. A Project Titanra állítólag 600 alkalmazottat állítottak rá.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Steve Wozniak, az Apple társalapítója már 2015 márciusában azt nyilatkozta, hogy ő is hallotta a pletykákat és szerinte az Apple-nek igenis autókat kellene gyártania. Szívesen látná, ha a vállalat versenybe szállna a Teslával - hiába érzi úgy, hogy a Tesla S P85D volt a "legkiválóbb" technológiai eszköz, amit valaha birtokolt. Kíváncsi rá, az Apple elő tudna-e rukkolni valami újszerűvel és nagyszerűvel.

"Nem tudom, hogy az Apple tényleg ezen dolgozik, vagy csak CarPlay alkalmazásokon az autók vezérpultjára, de úgy tűnik, mintha egy csomó embert vennének fel, akik képesek lennének autót építeni", nyilatkozta Wozniak a The Australian Financial Review-nak. A szaksajtó azt szimatolta meg, hogy az Apple nagy elánnal keres akkumulátor-technológiához értő szakembereket.

Egyébként Elon Musk, a Tesla vezére is úgy tudja, az Apple az ő babérjaira készül törni: ő úgy tudja, a cég 250 000 dolláros éves fizetéssel próbálta megkörnyékezni az embereit, és részvénybónuszokat meg 60%-os fizetésemelést ígértek nekik, ha otthagyják a Teslát.

E pletykákra tett pontot, vagy inkább három pontot 2016 februárjában Tim Cook. Az Apple éves közgyűlésén a következő választ adta arra a kérdésre, mi igaz a híresztelésből, hogy az Apple autó kifejlesztésén dolgozik: "Emlékszel arra, amikor gyerek voltál, és a karácsony este milyen izgalmas volt, mert nem voltál biztos benne, mi folyik odalent az alsó szinten? Nos, egy darabig még karácsony lesz." Vagyis az Apple nagyon dolgozik valamin, és a sejtelmes válaszból ítélve, valószínűleg autón. Ami talán tartogat majd egy-két meglepetést is.

A hírek szerint a Project Titan égisze alatt fejlesztik az autót, ám vezetője, Steve Zadesky nemrég távozott az Apple-től. Megfigyelők szerint az Apple 2020-ra lesz kész arra, hogy belevágjon a jármű sorozatgyártásába.

Tesztel a Google
(fotók: Google)

Azt nem tudni, hogy elektromos autó lesz-e az új termék, de nagy a valószínűsége, hogy igen. Azt pedig végképp nem tudni, hogy önvezérlő lesz-e.

A kocsi is adatot gyűjt rólunk? 

Nagy lökést adott az önvezérlő autók fejlesztésének, hogy az amerikai vezetésbiztonsági hatóság jogi legitimációt adott nekik. Ezt egy február 4-én kelt levélben közölte a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) a Google Alphabet Inc. menedzsmentjével. (A levelet héttel később a hivatal tette közzé a saját honlapján. Tartalmát a Google nem szivárogtatta ki.)

Meghekkelt autók: a Volkswagen-botrány csak a kezdet
Napjaink luxusautói olyan bonyolult számítógépeket tartalmaznak, hogy csak a legképzettebb komputerlángelmék tudják igazán megérteni, vagy észrevenni a hibát. Így jöhetett létre a VW-csalás, de az is elképzelhető, hogy autókat ér majd hackertámadás.
Ezzel még nem hárult el a szabályozási akadály az elől, hogy a Google és más cégek sofőr nélküli autói a közutakra hajthassanak - már nem csak kísérleti/tesztelési jelleggel. A szövetségi szabályozást ugyanis újra kell írni a vezető nélküli autókra. Az NHTSA ígéretet is tett arra, hogy ezt fél éven belül elvégzi.

Az Alphabet, mely a vezető nélküli autó fejlesztésén dolgozik, 2015. november 12-én nyújtotta be a szükséges dokumentációt az önvezérlő autójáról.

A Google részvényesi közgyűlésén, 2015 nyarának elején egy felszólaló azt firtatta, vajon a cég mit fog kezdeni azokkal az adatokkal, amik közlekedésünkről szólnak. Azt is eladja, mint azt sok nagyvállalat teszi, hogy a Big Data korszakában az elemző cégek próbáljanak a marketingesek számára értékes, releváns infókat kisajtolni a rólunk szóló nagy adatmennyiségből? Tovább sérül-e magánéletünk szentsége, ha önvezérelt autókkal furikázunk, s annak minden mozdulatát rögzíti valamilyen szerver, adatközpont valahol a felhőben? (Elvégre volt már rá példa, hogy például washingtoni kongresszusi képviselő úgy bukott le, mint félrelépő férj, hogy az Uber kocsival utazott a randikra.)

David Dummond, a Google General Counsel-je tulajdonképpen elmismásolta a válaszadást. Mindössze annyit mondott, hogy túl korai fázisban van még a technológia, hogy bármilyen vállalást bejelenthessen az adathasználattal kapcsolatban.

A Google szerint a világ. Benne a Bubble Car.

Az önvezérlő autók technológiájának nagy megválaszolatlan, megoldandó kérdése, hogy hogyan lehet visszazökkenteni az utast sofőri tudatállapotba. A szoftver ugyan jelzi, ha balesetgyanús helyzet készül beállni, de ha túl gyorsan jönnek létre a körülmények, a nem odanéző, nem odafigyelő utas nem tudja hatékonyan átvenni a kormányzást anélkül, hogy előbb értékes másodperceket töltene azzal, felocsúdik és értelmezi a hirtelen elé táruló látványt.

A Google azt írta az NHTSA-nak küldött levelében, hogy a legnagyobb veszély az, ha olyan funkciókat építenek be az autóba, ami bátorítja az utast, hogy vegye át a vezetést a komputertől.

A Google eleinte átalakított Lexusokat használt az önvezérlő technológia tesztelésére. A tesztautók eddig több mint egymillió mérföldet (1,6 millió kilométert) hajtottak az utakon. Maguktól. A cég több tucat pedál nélküli változatot is épített - habár Kalifornia állam megköveteli minden gyártótól, hogy legyen a járműben fék és pedál. A Google ezért külön beépítette ezeket azokba a gépjárművekbe, melyeket az államon belül indított tesztutakra.

A Google a Lexuson túl most már a saját fejlesztésű "bubble car"-ját is túráztatja. Ami úgy néz ki, mint egy rendőrautó egy kisiskolásoknak készült rajzfilmből. Mindezzel együtt a  Google nem válna autógyártóvá. A cég vezetői elismerték, hogy összefognak majd egy hagyományos autógyárral, és az fogja kivitelezni az önvezérlő autókat. A németek is rajta vannak a témán. A BMW már teszteli az önvezérlő autóját. A jármű optimális sebessége 120 kilométer/óra, mert csak az autópályára van kifejlesztve. Városi manőverezésre nem jó. Egyelőre.

Így érzékeli a világot az önvezérlő autó.

A The Guardian brit napilap egyik újságíróját már beültették a járgányba, mely intelligensen gyorsult, lassult, sávot is váltott az autópályán. A zsurnaliszta ugyan hüledezett néha, mert úgy érezte, a kocsi túl közel hajtott a többi autóhoz, amikor sávot váltott. Saját agyával, emberi belátással ő nagyobb távolságot hagyott volna...

Amikor olyan váratlan objektumok és helyzetek állnak elő, amik értelmezhetetlenek az autó számára, az jelzi a "zavarát", ilyenkor például a BMW hasonló tesztjei esetén a sofőr ilyenkor átveszi a vezetést. A Google viszont már éppen az emberi tényezőt tartja alsóbbrendűnek a saját autószoftverjéhez képest.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo