Lapos a pénztárca - Mire költünk a válság óta?

A takarékoskodás mellett újragondolt, értékalapú fogyasztással reagálnak a családok a válságra, s ennek velejárójaként jövedelmük mérséklődésére - derül ki egy Európa 12 országára kiterjedő friss felmérésből. A vállalkozók számára tanulságosak lehetnek az eredmények ahhoz, mely területeken, hogyan érdemes fogyasztóikat megszólítani.  

Európa továbbra is a válság fogságában: történelmi mélypontját érte el a fogyasztók közérzete a „Cetelem Körkép 2012" című nemzetközi kutatás szerint, mely a kontinens 12 országában vizsgálta a fogyasztói trendek változását. Az általános elbizonytalanodásra az európai családok nemcsak takarékoskodással, hanem újragondolt, érték alapú fogyasztással reagálnak. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a rövid távú vásárlási impulzusok kielégítése helyett az európai fogyasztók a hosszabb távú egyéni és családi biztonság felé fordulnak: egészségi állapotuk megőrzését és gyermekeik jövőjének biztosítását tekintik immár legfontosabb „fogyasztási" céljuknak.,

A nemzetközi felmérés keretében vizsgált 12 európai ország fogyasztóinak közérzete negyedik éve romlik. A hangulati index soha nem tapasztalt mélységbe zuhant, a megkérdezettek átlagosan 3,8 pontra értékelték saját országuk helyzetét az 1-től 10-ig terjedő skálán. A hazai fogyasztók nemcsak jelenlegi helyzetüket látják kilátástalannak: a válaszadók 79 százaléka vélekedik úgy, hogy anyagi helyzete romlott az elmúlt 10 év során. A vásárlóerő drasztikus visszaesése, a jövedelmek zsugorodása, az egyre dráguló megélhetés miatt az európaiak kénytelenek áldozatokat hozni és elkerülhetetlennek tűnik a fogyasztói szokások megváltoztatása is. 

Az európai fogyasztó a folyamatosan romló körülmények kihívásaira új válaszokat keres. Nem meglepő eredmény az a növekvő megtakarítási szándék, ami a vizsgált 12 ország közül 8 esetében jellemző. Új elem azonban, hogy az általános tendenciát Magyarország is követi: hazánkban 13-ról 20 százalékra ugrott a megtakarításokat előnyben részesítők aránya, ezzel együtt még mindig Európa sereghajtói közé tartozunk ebben a vonatkozásban is.

A családi válságkezelés fontos eleme a költségcsökkentés, amely újszerű, kreatív fogyasztói stratégiákat is életre hív. A megkérdezettek 64 százaléka számol be például arról, hogy az ésszerűbb gazdálkodás érdekében a háztartás víz- és energiafelhasználásával takarékoskodik. Úgy tűnik tehát, hogy a válság pozitív hozadékaként, bár kényszerből, de „zöldebbé" is válik a fogyasztás, hangsúlyosabb szerepet kap a környezetvédelem a mindennapokban.

Érdekes tendencia, hogy az európai fogyasztók szemében egyre kevésbé számít a drága márkák által biztosított költséges presztízs, ezzel teret adva a praktikus szempontú és költségracionális márkaválasztásnak a családi vásárlások során. A paradigmaváltás része továbbá a fokozottabb fogyasztói ártudatosság, vagyis a diszkont beszerzési csatornák, így többek között az internetes vásárlás előretörése, árösszehasonlító weboldalak használata. (Hasonló tendencia figyelhető meg az Egyesült Államokban is: az internet egyre több vásárlót szipkáz el a plázáktól.)

A válság egymást követő hullámai ellenére az európai fogyasztó hosszú távon mégis bizakodó, mindez a jövőbe, a következő generáció boldogulásába vetett hitben testesül meg. Az európai szülők éppen ezért pillanatnyi jólétük kárára továbbra is hajlandóak jelentős áldozatokat hozni gyermekeik életszínvonalának fenntartásáért, és jövőbeli egzisztenciájuk megalapozásáért. A tanulmányok, magánórák finanszírozására, a gyermekek egészségének védelmére, illetve a csemeték számára fontos eszközökre (pl. mobiltelefonra, márkás ruhára, laptopra) a nehezedő gazdasági körülmények között is szívesen költenek a családok, hiszen a rövid távú elbizonytalanodást leginkább a hosszú távú célok kitűzése, így gyermekeink jövőjének biztosítása teheti stabilabbá.

A bizonytalan körülmények tehát összességében óvatosságra sarkallják az európaiakat. A bevételek folyamatos csökkenésére a kiadások, a fogyasztás visszafogásával reagálnak: Európában és Magyarországon is leginkább a ruházkodáson, szórakozásra vagy utazásra, illetve az élelmiszervásárlásra fordított összegeken spórolnak a fogyasztók. A válságkezelés azonban nem egyenlő a fűnyíróelvű takarékoskodással: az európai fogyasztó számára a legfontosabb, hogy jobb körülményeket biztosítson a jövő generáció, a gyermekek számára. A fogyasztásban az olyan hosszú távú értékek kerülnek előtérbe, mint a család vagy a környezetvédelem - állapították meg a felmérés készítői.

 

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo