Mit nyertünk, s mit veszítettünk a jövő évi adóváltozásokkal?

Több valós, a reálfolyamatok által igényelt problémára is választ ad ugyan a jövő évi adóváltozásokról az Országgyűlés által a múlt héten elfogadott jogszabálycsomag, de az adóteher és a vállalkozási tevékenységgel összefüggő adminisztráció is érdemben nőhet 2013-tól. – mondta el a Piac&Profit megkeresésére Gerhát Mihály a KPMG szenior menedzsere.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több szempont mentén alakult a múlt héten az Országgyűlés által megszavazott törvénycsomag és a korábban elfogadott módosítások. Egyrészt olyan, a reálfolyamatokhoz illeszkedő szabályok kialakítására törekedtek a jogszabályok előkészítői, amelyek valós megoldásokat jelenthetnek korábban nem kezelt kérdésekre, gondolva itt elsősorban a vállalkozások adózására, az új adónemek (a kisadózók tételes adója – kata – és a kisvállalati adó – kiva) bevezetésére. A másik szempontrendszer, amely a változásokat befolyásolhatta a fiskális és költségvetési folyamatok Európai Uniós követelményeknek megfelelő mederbe terelése, a harmadik az adminisztrációs terhek csökkentése – foglalta össze tömören Gerhát Mihály.

Az adóhivatal megmondja, kinek éri meg kisadózónak lennie
Decembertől lehet bejelentkezni kisadózó vállalkozásként az adóhatóságnál, addig azonban érdemes kiszámolni és fontolóra venni a lehetőségeket – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Széles rétegeknek jelentenek megoldást az új adónemek

Az első szempontrendszert illetően a megszületett megoldások alapvetően pozitívan értékelhetők a szakértő szerint: a bevezetésre kerülő új adónemek igen széles vállalkozói kört fednek le. A kata megoldás lehet mindazoknak, akik eddig minimálbéren voltak bejelentve, illetve esetlegesen egyáltalán nem szerepeltek az adózási térképen (például kisipari munkát végző szolgáltatók).

A kiva pedig egy teljesen új módszer az 500 milliós árbevétel alatti, maximum 25-50 főt foglalkoztató vállalkozásoknak. (Az adó hatálya alá akkor lehet bejelentkezni, ha az alkalmazottak száma 25 fő alatt van, de ezt követően a létszám maximum 50 főig bővülhet.) Elsősorban olyan cégeknek érdemes Gerhát Mihály szerint a kivát választania, ahol több az alkalmazott, s bérezésük magasabb: például tanácsadók, ahol az élőmunka drágább, vagy olyan kisebb termelő üzemek, ahol jól képzett munkaerőt foglalkoztatnak. Ennél az adónemnél ugyanis a nyereség után fizetendő adó ugyan meghaladhatja a nem pénzforgalmi szemléletű nyereségre vetített adókulcsot (a társasági adó – tao - ebben az árbevételi kategóriában 10 százalék, míg a kiva 16 százalék), ám az alkalmazottak után fizetendő 28,5 százalékos teher (szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás) kiváltható a 16 százalékos kivával.

Előnyben a hazai alapítású vállalkozások

A megoldás egyébként elsősorban a magyar tulajdonú nagyobb vállalkozásoknak kedvez, a nemzetközi vállalatok hazai érdekeltségei nem jelentkezhetnek be hatálya alá – hívta fel a figyelmet a szakértő. A szabályok értelmében ugyanis a kapcsolt vállalkozásoknál az árbevételt együttesen veszik figyelembe, tehát külföldi cégek leányvállalatai csak akkor jelentkezhetnek be a kiva hatálya alá, ha a csoport árbevétele együttesen alacsonyabb 500 millió forintnál.

Az előnyök – s a megfogalmazódó valós igényekre vonatkozó törvényalkotási gondolkodás példái - között mindenképpen kiemelésre érdemesnek tartotta Gerhát Mihály megemlíteni a pénzforgalmi személetű adózás lehetőségének bevezetését általános forgalmi adó esetében. Ez jelentős áfa finanszírozási terhet vehet le az adózók válláról, amely jellemzően a kisebb vállalkozások, adóalanyok életét nehezítette eddig.

Drága lesz a kapcsolat a NAV-val, támogatni kellene
A kormánynak támogatnia kellene a pénztárgépek és az adóhatóság online összekapcsolásához szükséges informatikai fejlesztést, illetve a szükséges gépcserét az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) szerint.
Költségnövelő tényezők

A fiskális és költségvetési bevételek alakulásával összefüggő módosításokat illetően a vállalkozókat közvetlenül érintő változások közül a szakértő kiemelte, hogy a pénztárgépeknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal való összekötése az adóbehajtás hatékonysága szempontjából ugyan kedvező lépés, ám bevezetése számottevő kezdeti költséget jelenthet majd az adózóknak.

A különadók, a tranzakciós illeték, s egyéb forgalmi típusú elvonások ugyanakkor költségnövelő tényezők lehetnek. A szuperbruttó teljes kivezetésének és a tb plafon eltörlésének együttes hatása a 202 ezer és körülbelül 1 millió forint közötti bérkategóriában jelent majd nettó bérnövekedést 2012-höz képest a következő évben.

Egyre bonyolultabb eljárások, többletfeladatok
A Magyarországi vállalkozások adóadminisztrációs terhe többszöröse az EU-átlagnak. Bár az egyszerűsítés hosszú évek óta napirenden van, a jövő évi szabályokkal nem hogy javulna a helyzet, az új adózási módok, adónemek egyre bonyolultabb eljárásokat, többletfeladatokat követelnek meg a vállalkozásoktól. A BDO Magyarország összegzése a jövő évi változásokhoz kapcsolódó főbb pótlólagos adminisztrációs feladatokat mutatja be.
Nyílvánvalóan növekednek az adminisztrációs terhek

A harmadik lehetséges szempont, az adminisztráció csökkentésének igénye azonban nem feltétlenül járt sikerrel a szakértő szerint. Ugyan pozitív irányt jelentő elem a valóban egykulcsossá váló személyi jövedelemadó, ami azonban az adminisztráció terén ténylegesen nem jelent könnyebbséget, miközben számos új kötelezettség jelent meg.

Ezt kell tudni a tételes áfabevallásról
Az áfa szabályok 2013-tól érvényes változásairól a legfontosabb tudnivalókat innen elérhető korábbi összeállításunk tartalmazza, pontokba szedve.
Az áfánál a két millió forint fölötti számláknál bevezetett tételes adatszolgáltatás, továbbá a kettős könyvvitelt vezető pénzforgalmi áfázók esete az adminisztráció növekedés irányába hat, bár utóbbi esetben ez a cserébe kapott előnyért vállalható lehet. Mindemellett pedig mindazok, akiknél valamilyen új adónem jelentkezett (például a közműadó, amelyet a vezeték hossza alapján kell leróni), a többlet elvonáson felül nyilvánvalóan többlet adminisztrációval is szembesülnek majd.

Összességében tehát a 2013-tól életbe lépő változások a vállalkozók egyes csoportjainak igényeire választ adhatnak, mindezzel párhuzamosan azonban érdemben nő az összesített elvonás mértéke, ami mellett a forgalmi típusú adók beépülnek az árakba, bár hatásuk nem mindenhol érezhető közvetlenül - szögezte le Gerhát Mihály.

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo