Senki sem ússza meg a digitális versenytársakat

Vannak iparágak, mint a fotó, a média és a zene, amelyek már teljesen digitálisak, vannak amelyek most küzdenek az új versenytársakkal, mint a taxisok, és vannak, akik számára még nem jött el az igazság pillanata – de közeledik.

Kép:MTI/SzigetváryZsolt

Minden iparágat érint a digitális átalakulás, legfeljebb más-más ütemben - mondta Vityi Péter, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) alelnöke. Az IVSZ Vállalati Innováció Konferenciáján tartott előadásában az alelnök elmondta, hogy miközben a fotó, a média, a zene és a szórakoztató elektronikai ipar már digitális rendszerben működik, a szállásfoglalással, személyszállítással foglalkozó cégeknél még zajlik az átállás, illetve vannak az egyelőre érintetlen területek, mint a gyógyszer- és az egészségipar, amelyeket a közeljövőben ér el a digitalizáció.

Az innovatív vállalatok a hagyományos szereplőknél gyorsabban lépnek, az egész értékláncban teljesen új piaci szereplők léphetnek fel, ilyen például a virtuális térben létező Uber és airbnb, amelyek masszív konkurenciát jelentenek a kizárólag fizikai világban otthonos cégeknek - mutatott rá az alelnök.

Demeter Ákos, a Deloitte Zrt. partnere szerint a vállalatoknak minden - rövid, közép- és hosszú - időtávon gondolkodniuk kell, figyelni a technológiai trendeket, a piacot, és reagálni a változásokra. A Deloitte felmérése szerint a magyar kis- és középvállalkozások nem élenjáró innovátorok, nem használják ki a mobil, és az online megoldásokban, valamint a közösségi médiában rejlő lehetőségeket sem - jelezte.

Kalle Palling észt parlamenti képviselő, az európai uniós bizottság elnöke előadásában elmondta, hogy Észtországban a gyerekek hétéves korukban kezdenek programozni tanulni, az iskolákban minden kommunikáció digitális, az ország nagy részét ingyenes wifi fedi le, a parlament is javarészt papír nélkül működik. Az észt képviselő szerint a sikeres digitális átállás egyik kulcsa az állami és a magánszektor együttműködése, részben azért, mert a magánszektorban tevékenykedő cégek adják az emberek által használt szolgáltatások jelentős részét. Emellett egyre nagyobb szerepet kap a közösségi megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy).

Verseny 2.0: az Uber-hatás
A közösségi gazdaság szexi és korszerű, ezért ma az a megközelítés dívik, hogy az ellene küzdőknek inkább haladniuk kellene a korral. A képlet azonban ennél bonyolultabb. A szabályokat egyelőre jó részben kikerülő, új platformon versenyző cégek színre lépésével egyesek szerint a kapitalizmus legvadabb időszaka tér vissza.
A PwC felmérése szerint miközben 2013-ban a megosztáson alapuló termékek, szolgáltatások mintegy 50 milliárd dollár globális értékesítési bevételt generáltak, ez az érték 2025-re eléri a 335 milliárd dollárt - ismertette. Kalle Palling úgy vélte, hogy az új technológiák felé nyitott hozzáállás szükséges: az Uber alkalmazás például összehozza az egy irányba közlekedő embereket, amivel csökkenhet az utakon lévő autók száma, hozzájárulhat a környezetvédelemhez. Mindazonáltal nélkülözhetetlen, hogy ezek a cégek együttműködjenek az egyes országok kormányaival, betartsák a szabályokat, és fizessenek adót - szögezte le.

Megemlítette, hogy az észt adóhivatal a közelmúltban felajánlotta az Uber vezetőségének, hogy a közösen kidolgozott elektronikus adózási platformot világszerte használhatják majd az Uber-sofőrök. Ennek lényege, hogy az utak adózása automatikusan megtörténik. Emellett az észt parlament február végén olyan törvényjavaslatot terjesztett be, amelyben szabályoznák az Uberhez hasonló digitális platformok működését.

Oszd meg és adózd le
Uber-sofőrök ellen tüntető taxisok az utcán, a szállodákat és hagyományos szállásnyújtókat tömörítő civil szervezetek aggodalmairól szóló újságcikkek az elektronikus újságok hasábjain és még sorolni lehetne, hogy ez az új és félelmetes gyorsasággal terjeszkedő gazdasági szegmens milyen mélységben szántotta fel a korábbi piaci szereplők lába alatt az addig biztos talajnak látszó alapzatot.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo