Támogatják a bankok a fogyasztóbarát lakáshitelezést

Támogatják a jegybank fogyasztóbarát lakáshitelekre vonatkozó javaslatát az MTI által megkérdezett nagy kereskedelmi bankok, mivel magasabb szolgáltatási színvonalra ösztönzi a bankszektor tagjait, egyúttal a verseny erősödésére számítanak.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) nemrég tette közzé, hogy a jegybank Pénzügyi Stabilitási Tanácsa meghatározta a minősített fogyasztóbarát lakáshitelek főbb jellemzőit, amelyek szerint a kamatfelár nem haladhatja meg a 350 bázispontot, a folyósításig felmerülő díjak és költségek maximáltak, a törlesztés annuitásos, 3, 5 vagy 10 éves kamatperiódussal, vagy a maximum 30 éves futamidő végéig fix kamat alkalmazható. A minősítés elnyerésére június 1-jétől pályázhatnak a bankok.

Mi fér bele?
  • Forint alapú jelzáloghitel legyen, amit számos célra fel lehet használni (építés, vásárlás, hitelkiváltás).
  • A futamidő maximum 30 év lehet, amennyiben az adós a lejáratkor eléri a 70. életévét, akkor adóstárs bevonása szükséges.
  • A kamatperiódus hossza 3, 5, 10 év lehet vagy a futamidő végéig rögzített fix kamat.
  • Egy bank kamatperiódusonként csak egy piaci alapú és egy állami támogatás mellett nyújtott kölcsön minősítését szerezheti meg, de azt nem zárja ki semmi, hogy például 5 éves és 10 éves kamatrögzítésű hitellel is megjelenjenek a minősített hitelek között.
  • Ehhez kapcsolódik az a nagyon kedvező lehetőség, hogy díjmentesen biztosítani kell a banknak, hogy a kamatperiódust válthassanak útközben az ügyfelek.
  • A kamatfelár nem lehet nagyobb, mint 3,5%. Ez a piacon forgó pletykákhoz képest magasabb, ugyanis hónapokkal ezelőtt még 2,5%-ról volt szó. A jegybanknál elérhető kamatváltoztatási mutatókban szereplő referenciakamatot kell alapul venni, a kamatbázis tehát az állampapírpiaci hozam lehet vagy a hozzá nagyon közel eső BIRS.
Forrás: Bankmonitor

Az OTP Bank közölte, a bank az elsők között nyújtja be pályázatát és remélhetőleg - hasonlóan a korábbi gyakorlathoz - elsőként jelenhet meg a piacon a megfelelő tanúsítványú lakáshitel konstrukcióval is. Hozzátették, a program részletei alapjaiban nem módosítják a bank fair banki törvényeknek megfelelő hitelezési gyakorlatát. Közölték, ügyfeleiket a széleskörű kamatkedvezményeknek köszönhetően ma is leggyakrabban a 3,5 százalékos kamatfelár körül hitelezik. Az induló díjaknál sem lehet jelentős változásról beszélni, a bankszektor egészére és az OTP Bankra is az általános, jelentős mértékű díjelengedések a jellemzőek - írták.

A tájékoztatás szerint a piaci szereplők között ma is erőteljes árverseny zajlik, amit bizonyítanak például a 2 százalékkal kezdődő teljes hiteldíj mutatók (thm) és a nulla forintos induló ajánlatok. A verseny így a program hatására inkább a szolgáltatási színvonal és a kiszámíthatóság mentén fokozódik majd. Az ajánlás ebben a tekintetben sem hoz sok újat az OTP Bank működésében, mert az átfutási idő ma rövidebb náluk, mint az MNB által elvárt intervallum - közölték. A banknak nincs aggálya a kötelező érvényű ajánlatadás kritériumával szemben sem, ügyfeleik 99,5 százalékban arra a hitelösszegre szerződhetnek, amelyet az első személyes ügyféltalálkozó során az előszűrés után meghatároz a pénzintézet és az ügyfél. Ugyanakkor rámutattak: bár az ajánlásnak megfelelően a program széleskörű ügyfélkör számára válik elérhetővé, lesznek olyan kockázati, fedezeti szegmensek, ahol valószínűleg nem lehet rentábilisan hitelt nyújtani az MNB által megajánlott kondíciókkal.

A K&H is pozitívan értékeli az MNB fogyasztóbarát lakáshitelezésre vonatkozó törekvését. Közölték: a bank folyamatosan az ügyfelek minél magasabb színvonalú kiszolgálásáért, az ügyfelek elégedettségért dolgozik. Néhány éve már lépéseket tettek, illetve tesznek például a jelzáloghitelek és a személyi kölcsönök kamatának csökkentésére. A szakértők elemzik a nyilvánosságra hozott feltételeket, és dolgoznak a kezdeményezésnek megfelelő termékek kialakításán. A bank tervei között szerepel, hogy megszerezze a vonatkozó minősítést, ám az csak a bevezetést követően körvonalazódik, hogy a fogyasztóbarát lakáshiteleket az ügyfelek melyik csoportja tudja majd leginkább igénybe venni - állítják a K&H-nál.

Az Erste Bank szerint olyan kezdeményezésről van szó, amely tovább növeli majd a piaci versenyt, ezáltal a szolgáltatás színvonalának emelésére készteti a bankokat. Az Erste mindenképpen szeretné megkapni a minősítést a lehető legtöbb termék esetében, hozzátéve, már most is van a banknak olyan terméke, amely jelentős mértékben megfelel az MNB elvárásainak, emellett bizonyos nyomtatványokat, igazolásokat és folyamati lépéseket kell módosítani ahhoz, hogy eredményesen tudjon a bank pályázni a minősítésre. Az Erste erős versenyre számít a piacon, mivel az árazás mellett a szolgáltatás színvonalán, az átfutási időn is van mit javítani egyes bankoknak. Emellett a hitelintézetek várhatóan jelentős erőfeszítéseket tesznek majd annak érdekében, hogy nagyobb részesedést szerezzenek az érintett ügyfélkörben - közölte az Erste az MTI-vel.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo