Újabb gazdasági kiigazítással nézhet szembe Görögország

Azzal, hogy Görögország a sikeres kötvénykibocsátásával visszatért a nemzetközi pénzügyi piacokra, sikeres országimázs akciót hajtott végre, és ez felerősítheti azokat a véleményeket, miszerint az ország jövőre akár ki is léphet a pénzügyi segélyprogramból. Ennek azonban nincs sok realitása.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Görögország finanszírozási igénye 2019-re valószínűleg eléri a 19 milliárd eurót, és csak akkor lehetséges a programból történő kilépés, ha Athén hajlandó magasabb kamatszintek mellett finanszírozni az ország működését, amivel viszont megnövelnék az adósságterheket és visszafognák az esetleges gazdasági növekedést is. Görögország három lehetőség közül választhat a jelenlegi segélyprogram lejártakor (2018 augusztusában): elindítja a negyedik gazdasági kiigazító csomagot, vagy meghosszabbítja meglévő hiteleinek futamidejét, vagy a hitelek egy részének elengedését kezdeményezi.

Kép: SXC

A negyedik gazdasági kiigazító program

Egy újabb segélyprogram eredményeképpen az európai hitelezők úgy nyújtanának több hitelt Görögországnak, hogy közben az ország nem kezelné a növekvő eladósodottság strukturális problémáját (mára a GDP-hez viszonyított eladósodottság elérte a 180%-ot – ez 2008-ban 146% volt), és olyan további megszorító intézkedéseket kellene meghozni, amelyek kedvező gazdasági hatásai eddig is kétségesek voltak. Ezzel összességében Alexis Ciprasz helyzete meggyengülne, a politikai kockázat pedig nőne Európában – vélekedett Christopher Dembik, a Saxo Bank vezető makrogazdasági szakértője.

A hitelek futamidejének meghosszabbítása

Középtávon ez a forgatókönyv tűnik a legvalószínűbb politikai kompromisszumnak. Részben egyébként már meg is valósult, mivel Görögország csak 2020-tól kezd kamatot fizetni a bilaterális hiteleire – ez azonban nem vonatkozik az EFSF és az ESM hitelekre. A hitelek futamidejének meghosszabbításával Görögország úgy jutna lélegzethez, hogy az európai országokat és polgárokat nem terhelnék további költségekkel (mindaddig, amíg a visszafizetendő kamatszintek magasabbak, mint a hitelfelvevők refinanszírozási költségei).

Nagy bajba kerülhet a brit gazdaság
A brit gazdaság több ágazatát súlyosan érintené, ha a brit EU-tagság megszűnéséig London nem tudna átfogó megállapodásra jutni az Európai Unióval a további kapcsolatrendszerről, és ebben az esetben nem lehet kizárni a recesszió lehetőségét sem – áll a Moody’s Investors Service átfogó szektorelemzésében.
A hitelek egy részének elengedése

Ez a megoldási lehetőség a legradikálisabb mind közül, de talán a legjózanabb is, tekintve az ország gazdasági és pénzügyi helyzetét. A görög hitelek egy részének elengedését hiba lenne egyedi esetként kezelni. Az államadósság átstrukturálására gyakrabban sor kerül, mint ahogyan azt gondolnánk. 1950 és 2010 között 186 hitelcsere megállapodást hoztak tető alá a különböző pénzügyi intézményekkel és kötvénytulajdonosokkal, 447 alkalommal pedig bilaterális megállapodás született a Párizsi Klubbal. Görögország esetében a hitelek egy részének elengedése azt jelentené, hogy teljes egészében újra kellene számolni a hitelek fenntarthatóságára vonatkozó számításokat, amelyeket az IMF 2010-ben készített – ezek alapján készült el az a terv, amely szerint 2022-re a GDP arányos eladósodottság mértékét 175%-ról 120%-ra kellene levinni.

A görög hitelállomány egy részének elengedésével kapcsolatos egyik legkomolyabb probléma az, hogy ennek költségét az európai hitelezőknek kellene viselni. A közhiedelemmel ellentétben ezek a költségek viszonylag korlátozottak és elviselhetőek lennének, főként annak fényében, hogy a kamatlábak szintje a bőséges piaci likviditásnak köszönhetően rendkívül alacsony. Az európai országok számára a hitelek részleges elengedése során a valódi és azonnali költséget a görögök hitelkamat fizetésének részleges elmaradása (a hitelek átlagos kamatszintje 1,5 százalék körül van), valamint az Athén megsegítésére nyújtott hitelek refinanszírozására felvett hitelek költsége jelentené. A hitelállomány részleges elengedésének várható költsége kifejezetten alacsony a Görögország lassú összeomlása esetén bekövetkező geopolitikai hatások költségeivel összehasonlítva.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo