Nagy Adat, Nagy Változás

Alapjaiban változtatja meg a Big Data és az IoT (Internet of Things) a környezetünkkel való kapcsolatunkat, a viselkedésünket. Ezeket a trendeket a magyar vállalatok sem hagyhatják figyelmen kívül.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma már úgy is tudjuk szabályozni az otthonunk hőmérsékletét, hogy közben az irodában tartózkodunk. Az autó képes a navigációt a garázsban is frissíteni. A reggeli bögre teát úgy is fel tudjuk melegíteni, hogy közben még az ágyban vagyunk. Mindez az IoT és a Big Data konvergenciájának köszönhető. De ez a történetnek csak az egyik része. Manapság a vállalkozásoknak hatalmas lehetőség van a kezükben arra, hogy működésüket hatékonyabbá, produktívabbá és áramvonalasabbá tegyék. Ha a Big Datát összekötjük az érzékelőkkel, akkor a vállalatok valósidejű információt kaphatnak arról, mi is történik, sőt, ami még fontosabb, hogy hol történik – ahelyett, hogy próbálnák megjósolni azt, hogy vajon mi is fog történni.

Scifiből, valóság

A Gartner elemzése szerint az IoT 26 milliárd eszközt foglal majd magába 2020-ra, míg ez a szám 2009-ben mindössze 900 millió volt. Az az ötlet, hogy a Big Data információit kössük össze az IoT-vel, nem csak a fogyasztók életét változtathatja meg, hanem az üzleti világot is. A vállalatok, amelyek érzékelőket kapcsolnak a különféle technológiákhoz, a továbbiakban nem csupán becslésekre lesznek képesek, hanem távolról tudják monitorozni folyamataikat és okosabb megoldást tudnak adni a problémákra.

Egy nap 2036-ban
Húsz éven belül életünket alapvetően átalakítja majd a technológiai fejlődés: hogy milyen alaposan, azt csak akkor értjük meg, ha belepillantunk a húsz évvel későbbi jövőbe. Huber Krisztián, az Okos Jövő Innovációs Klaszter társelnökének segítségével belepillantunk a jósgömbbe.
Éppúgy, ahogy a közösségi média létrehozta az információfolyamokat, az IoT a folyamatos adatáramlást hozza létre. Ennek a folyamatosságnak az elsődleges haszna, hogy a szervezetek trendeket és mintázatokat határozhatnak meg, és valós időben képesek a folyamatokon változtatni. Például, ha érzékelőt helyezünk el az ajtón, akkor valósidejű információt ad arról, hogy a szobát milyen gyakran használják. Vagy, ha érzékelőt teszünk az üzemben egy gépre, akkor monitorozhatjuk, hogy az mennyire melegszik fel működése alatt. Az információk és a tapasztalatok a feldolgozás során időről időre összegződnek, így nagyon pontos képet kaphatunk a tényleges folyamatokról. Amennyiben helyesen elemezzük ezeket az adatokat, a vállalatok hatékonyabbak lehetnek az erőforrások allokációját illetően, és biztosíthatják befektetéseik megtérülését.

Kis különbség is nagy előny

A digitális korban, ahol egyre erősebb a verseny, apró részletek nagy különbséget eredményezhetnek. Egy ilyen környezetben a Big Data-ból kinyert megfelelő információ által támogatott magatartás-változás jelentheti a különbséget a fennmaradás vagy a bukás között. A University of Oxford Saïd Business School tanulmánya alapján a pénzügyi intézetek 71%-a véli úgy, hogy a Big Data igazi versenyelőnyt jelenthet – míg két évvel ezelőtt mindössze 36%-uk vélte így.

A 21. század olaja a Big Data
A digitalizáció nemcsak az emberek boldogságérzetét növeli, hanem gyakorlatilag a gazdaság fejlődésének motorjaként is szolgál: a Big Data lesz a jövő társadalmában a legfontosabb erőforrás, az új olaj.
A Big Data kétség kívül nagy hatással van az üzleti világra. Az IoT sikerét meghatározó három legfontosabb tényező, a szabályozás, a fogyasztó érdeklődése és azok alkalmazása az üzleti világban. Az üzleti életben alkalmazva az IoT megmondja, hogy mely üzleti folyamatok nem működnek, vagy azt, hogy hol lassul le az információáramlás, hol nincs megfelelő információ védelem a folyamat során. Ez azt jelenti, hogy a Big Data arra is használható, hogy figyelmeztesse a vállalatot, ha a termékét vagy szolgáltatását veszély fenyegeti. És ez azért fontos, mert a korai felismerés lehetővé teszi, hogy még azelőtt elejét vegyük a problémának, mielőtt tényleg nagyobb baj lenne.

Összenő, ami összetartozik

A vezető IoT szereplőknek szorosan együtt kell működniük a vállalkozásokkal, hogy minél jobban megértsék, a vállalkozásoknak pontosan mire van szükségük, hogy ezáltal a leginkább megfelelő technológiát kínálhassák. Amikor döntenünk kell arról, hogy melyik folyamatot elemezzük, akkor általános szabályként elmondható, hogy minél nagyobb a bizonytalanság a kimenetelnél, annál nagyobb a várható költség- és hatékonyságjavulás. A vállalatoknak meg kell találniuk a legjobb elemzési platformot és eszközt, amely lehetővé teszi számukra, hogy hozzájussanak a szükséges adatokhoz, elemezhessék azok tartalmát, majd gyorsan intézkedhessenek is. Azonban amíg a rendelkezésre álló választék bőségesnek tűnik, igazából korlátozott azoknak a rendszereknek a száma, amelyek megfelelnek az IoT követelményeinek.

Ha az információ-kezelést IoT analitikai eszköz végzi, az javíthatja a szolgáltatásokat az adatok áramlási útvonalának, tárolásának és elemzésének felfedése által.  Az adatok elemzésével a vállalatok javíthatják folyamataikat, áramvonalasabbá tehetik a munkafolyamatokat, így nagyobb hatékonyság érhető el. Ebben az értelemben a Big Data folyamatosan fejlődik. Már nem csak a megszerzett adatok mennyiségéről van szó, sokkal inkább arról, hogy azokat képes legyen a rendszer összevetni más információkkal, amely így számottevő eredményekhez vezethet. Ha olyan technológiákkal kombináljuk, mint az IoT, a Big Data képes minimalizálni a gyenge hatékonyságot és maximalizálni a megtérülést. Az IoT és a Big Data összekapcsolása segít megérteni azt, hogy mi az, ami egy adott munkahelyen ténylegesen működik.

Tények és számok
  • A világban naponta 2,5 trillió byte mennyiségű adat keletkezik.
  • A rossz adatminőség évente 14,2 millió dollárnyi extra költséget jelent a vállalkozásoknak.
  • A  döntéshozók 36,2 %-a vélte úgy, hogy a Big Data/analitika az üzleti folyamatoknak az a része, ahol a legnagyobb hiányosságok mutatkoznak (ez az arány 2014-ben 24,8%, 2015-ben pedig 24,4%-ot tett ki).
  • Az előrejelzések szerint 2020-ban 44-szer több adat keletkezik majd, mint 2009-ben.
  • Az elkövetkezendő két évben a vállalatok több mint háromnegyede fektet be, vagy tervez befektetni Big Data területen, s ez 3%-os növekedést jelent 2014-hez képest.
  • A technológiai véleményvezéreknek az IT eszközök megfelelő karbantartása volt a legfőbb aggodalma (50%). Ezt szorosan követte a fogyasztói élmény javítása (49%), valamint a költségvetés és a költségek folyamatos ellenőrzése (48%) 2016-ban a jobb ügyfélbetekintésre irányuló fejlesztés volt az egyetlen és a legnagyobb hajtóereje a Bid Data beruházásoknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo